24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)
Wartość reklam wyemitowanych przez stacje radiowe w 2015 roku wzrosła cennikowo w porównaniu z 2014 rokiem o blisko 24 proc. Realnie wzrost ten był na poziomie 10-11 proc. Największą dynamikę zanotowały Złote Przeboje Poznań i RMF Classic, najmniejszą - Eska Warszawa i RMF FM.
Stacje radiowe zarobiły cennikowo na reklamach w 2015 roku 5,47 mld zł, czyli 23,7 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
- Rok 2015 branża radiowa może zaliczyć do nadzwyczaj udanych. Mile zaskoczył, moim zdaniem, dwucyfrowy wzrost około 10- 11 proc., w niektórych przypadkach na pewno nieco większy. Tak deklarują radiowcy i domy mediowe i ja się z tym zgadzam. Najbardziej cieszy jednak fakt, że radio jest i ufam, że dalej będzie, medium ważnym dla słuchaczy, skutecznym i istotnym dla reklamodawców. Takie twierdzenie jest uzasadnione zważywszy na kilkukrotnie większy wzrost inwestycji reklamowych w to medium, w stosunku do całości rynku. Dodatkowo warto podkreślić, że pozytywny trend wydatków na radio trwa już od dłuższego czasu i oby trwał dalej - mówi Wojciech Piwocki, dyrektor Agencji Reklamy Polskiego Radia.
Liderem wpływów z reklam niezmiennie pozostaje RMF FM - w tej stacji reklamodawcy zostawili w ub.r. blisko 1,5 mld zł, o 15,7 proc. więcej niż w 2014 roku
Drugie miejsce na reklamowym podium należy do Radia Zet z wpływami w wysokości 1,1 mld zł (wzrost o 22,9 proc.), a trzecie - do Programu III Polskiego Radia, które zarobiło 274,4 mln zł (23,1 proc. więcej niż rok wcześniej). Eurozet, do którego należy Radio Zet. w lutym ub.r. wprowadzając nową ofertę handlową podniósł ceny reklam w swoich rozgłośniach o kilka procent.
Największy wzrost przychodów z reklam zanotowały w omawianym okresie Złote Przeboje Poznań i RMF Classic. Pierwsza rozgłośnia zarobiła 77,7 proc. więcej w skali roku (71,8 mln zł), a druga – 61,3 proc. więcej (66,8 mln zł).
O 38,9 proc. wzrosły wydatki na reklamę w Vox FM (do 83,6 mln zł) i o 35,2 proc. - w Tok FM (do 111,4 mln zł). Ceny reklam w stacjach Vox FM, Radiu Eska i Esce Rock zostały podniesione w połowie lipca ub.r. o kilka procent.
Złote Przeboje Warszawa zarobiły w 2015 roku o 21,2 proc. więcej niż rok wcześniej (66,2 mln zł), a radiowa Jedynka – o 17,4 proc. więcej (152,9 mln zł). Najmniejszy wzrost zanotowała Eska Warszawa – jej wpływy z reklam wzrosły o 12,8 proc., do 72,1 mln zł.
Według Wojciecha Piwockiego wszystko wskazuje na to, że dobra passa będzie kontynuowana i rok 2016 będzie kolejnym korzystnym reklamowo okresem dla radia. - Ponadto, biorąc pod uwagę dane wzrostu PKB za 2015 rok i prognozy na 2016, będzie także pozytywny dla rynku reklamy ogółem. Radio jest i będzie medium skutecznym, potrzebnym i cenionym. Nie sądzę jednak, aby zachowana była dynamika z 2015 roku. Biorąc pod uwagę dostępną dzisiaj wiedzę i dane, ostrożnie mogę prognozować wzrost około 4 do 6 proc.. Kluczowy będzie okres jesienny i koniec roku, bo wtedy poznamy reakcje rynku na istotne zmiany zachodzące w naszym kraju, w Europie i na świecie - mówi Piwocki.
Wpływy reklamowe stacji radiowych | |||
(dane cennikowe Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2014 | 2015 | zmiana proc. |
RMF FM | 1 293 008 395 zł | 1 495 997 720 zł | 15,7 |
Radio Zet | 871 644 395 zł | 1 070 945 330 zł | 22,9 |
Program III Polskiego Radia | 222 942 050 zł | 274 439 750 zł | 23,1 |
Program I Polskiego Radia | 130 271 610 zł | 152 888 750 zł | 17,4 |
Tok FM | 82 371 450 zł | 111 352 847 zł | 35,2 |
VOX FM | 60 194 620 zł | 83 638 170 zł | 38,9 |
Eska Warszawa | 63 917 110 zł | 72 109 370 zł | 12,8 |
Złote Przeboje Poznań | 40 429 863 zł | 71 832 675 zł | 77,7 |
RMF Classic | 41 385 634 zł | 66 755 633 zł | 61,3 |
Złote Przeboje Warszawa | 54 612 205 zł | 66 179 267 zł | 21,2 |
razem | 4 420 802 247 zł | 5 468 857 498 zł | 23,7 |
Dołącz do dyskusji: 24 proc. więcej na reklamy radiowe, Złote Przeboje Poznań i RMF Classic z największymi wzrostami (TOP 10)