410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)
W I połowie br. producenci napojów przeznaczyli na działania reklamowe (bez internetu) 409,4 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Budżet Coca-Coli był dwukrotnie większy niż Pepsi, wyraźnie wzrosły też wydatki Tymbarku.
Z analizy domu mediowego Equinox Polska - opartej m.in. na danych Kantar Media - wynika, że w skali roku najbardziej wzrosły wydatki na reklamy napojów gazowanych i niegazowanych - odpowiednio o 32 i 38 proc. Budżety marketingowe soków i nektarów zwiększyły się o 26 proc., a napojów energetyzujących - o 22 proc. Za to na reklamy wód mineralnych przeznaczono o 24 proc. mniej niż przed rokiem, a na reklamy soków i napojów dla dzieci - o 20 proc. mniej. Natomiast inwestycje marketingowe producentów napojów izotonicznych zmalały w skali roku aż o 64 proc.
Analiza Equinox Polska nie obejmuje internetu, w którym jednak producenci napojów nie są znaczącymi marketerami. Jak pokazuje badanie IAB AdEx, cały sektor żywności (napoje nie zostały z niego wydzielone) w I kwartale br. miał 7-procentowy udział w rynku reklamy online, którego całkowita wartość wyniosła 546,1 mln zł, co daje 38,3 mln zł na reklamy żywności (zobacz pełne wyniki IAB AdEx).
Napoje - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) | |||
kategoria | I połowa 2011 | I połowa 2012 | I połowa 2013 |
NAPOJE GAZOWANE | 80 539 628 | 88 684 181 | 117 440 409 |
WODA MINERALNA | 121 621 570 | 117 189 976 | 88 490 139 |
NAPOJE NIEGAZOWANE | 42 656 015 | 51 692 644 | 71 564 382 |
NAPOJE ENERGETYZUJĄCE | 46 082 755 | 46 506 711 | 56 748 154 |
SOKI, NEKTARY | 77 598 015 | 42 963 435 | 53 950 347 |
SOKI I NAPOJE DLA DZIECI | 28 218 772 | 15 710 724 | 12 547 865 |
NAPOJE IZOTONICZNE | 1 842 254 | 23 719 643 | 8 640 982 |
RAZEM | 398 559 009 | 386 467 314 | 409 382 278 |
Według Equinox Polska w I półroczu w mediach pozainternetowych na reklamy napojów gazowanych przeznaczono 117,4 mln zł (co daje 29 proc. udziału w całym segmencie napojów), a na reklamy wód mineralnych - 88,5 mln zł (22 proc. udziału). Napoje niegazowane zanotowały 71,5 mln zł inwestycji reklamowych i 17 proc. udziału w ogólnych wydatkach , napoje energetyzujące - 56,7 mln zł i 14 proc., a soki i nektary - 53,9 mln zł i 13 proc. Wydatki producentów soków i napojów dla dzieci wyniosły 12,5 mln zł (3 proc. udziału), a producentów napojów izotonicznych - 8,6 mln zł (2 proc. udziału).
W kategorii napojów gazowanych Coca-Cola zanotowała 52,2 mln zł wydatków reklamowych, czyli 24 mln zł mniej niż przed rokiem (to spadek o 32 proc.). Jednak to i tak ponad dwa razy więcej niż budżet Pepsi, który mimo wszystko wzrósł ponad trzykrotnie w skali roku. Od maja trwa szeroko zakrojona kampania Coca-Coli „Podziel się radością” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot), natomiast Pepsi pod koniec czerwca ruszyła z „Wyzwaniem smaku”, polską wersją słynnej kampanii „Pepsi challenge” (więcej o tej akcji).
O 64 proc. w skali roku (czyli 3,2 mln zł) wzrosły wydatki reklamowej Hoop Coli, w której kampanii pojawił się komiksowy Wilq (więcej na ten temat). Wiosną br. do sprzedaży trafił Tymbark Gazzzowany (produkowany przez Maspex Wadowice), a jego budżet reklamowy do końca czerrwca wyniósł 6,2 mln zł (przeczytaj więcej o jego kampanii). Zdaniem specjalistów z Equinox Polska to właśnie pojawienie się Tymbarku w segmencie napojów gazowanych zdopingowało innych producentów do szerszych działań marketingowych i doprowadziło do ogólnego wzrostu wydatków aż o 32 proc.
Napoje gazowane - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) | |||
marka | I połowa 2011 | I połowa 2012 | I połowa 2013 |
COCA-COLA | 20 831 894 | 76 228 359 | 52 163 288 |
PEPSI | 13 151 713 | 7 362 329 | 24 889 991 |
HOOP COLA | 12 678 806 | 4 955 493 | 8 122 561 |
TYMBARK |
|
| 6 180 678 |
FANTA | 10 274 443 |
| 5 993 973 |
SCHWEPPES | 2 048 475 |
| 5 721 070 |
3 CYTRYNY |
|
| 5 065 940 |
3 POMARAŃCZE |
|
| 4 685 395 |
HELLENA | 4 053 088 |
| 2 983 588 |
JĘDRZEJ PODPIWEK |
|
| 839 890 |
SPRITE | 6 089 660 |
| 472 600 |
POLO COLA |
|
| 160 435 |
LIMONET |
|
| 139 000 |
BEWA |
|
| 22 000 |
FANTA SPRITE | 34 500 |
|
|
JURAJSKA | 10 240 |
|
|
KRYNKA | 4 833 |
|
|
VINEA |
| 138 000 |
|
ZBYSZKO | 11 361 976 |
|
|
Suma końcowa | 80 539 628 | 88 684 181 | 117 440 409 |
W kategorii wód mineralnych dwie marki z największymi budżetami reklamowymi zanotowały ich duże spadki. Wydatki na reklamy Cisowianki zmalały w skali roku 5,2 mln zł (to spadek o 23 proc.), a w przypadku wody Żywiec-Zdrój - aż o 14 mln zł (czyli 58 proc.). Przypomnijmy, że w kwietniu br. do emisji trafiła reklama Cisowianki Perlage z Monicą Bellucci (obejrzyj ten spot).
Stosunkowo największy wzrost budżetu marketingowego zanotowała Staropolanka (o 129 proc., czyli 4,5 mln zł), a największy spadek - Dobrowianka (o 67 proc., czyli 5,6 mln zł). Analitycy Equinox Polska zwracają uwagę na silne rozdrobnienie tej kategorii - na rynku obecnych jest aż 57 marek.
Woda mineralna - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) | |||
marka | I połowa 2011 | I połowa 2012 | I połowa 2013 |
CISOWIANKA | 24 885 857,00 | 23 360 339,00 | 18 106 221,00 |
ŻYWIEC ZDRÓJ | 20 413 638,00 | 24 176 686,00 | 10 135 385,00 |
KROPLA BESKIDU | 7 315 195,00 | 7 234 686,00 | 8 228 647,00 |
STAROPOLANKA | 2 901 520,00 | 3 491 730,00 | 7 987 930,00 |
MUSZYNIANKA | 3 854 018,00 | 5 139 253,00 | 6 865 478,00 |
JURAJSKA | 4 251 987,00 | 5 429 070,00 | 5 551 500,00 |
NAŁĘCZOWIANKA | 12 527 450,00 | 5 355 259,00 | 5 262 770,00 |
KINGA PIENIŃSKA | 1 544 838,00 |
| 4 077 734,00 |
DOBROWIANKA | 19 203 748,00 | 8 388 950,00 | 2 797 151,00 |
PIWNICZANKA | 2 075 970,00 | 1 464 885,00 | 2 342 028,00 |
1 2
Dołącz do dyskusji: 410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)