Andrzej Barański, Joanna Kulig i Mikołaj Trzaska wśród jurorów 46. FPFF w Gdyni
Reżyser Andrzej Barański, aktorka Joanna Kulig, a także muzyk Mikołaj Trzaska będą w jury 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Festiwal, na którym w Konkursie Głównym ocenionych zostanie 16 produkcji, odbędzie się w dniach 20-25 września.
O składzie tegorocznego jury festiwalu, a także o tym, że Platynowe Lwy za całokształt twórczości otrzyma Agnieszka Holland oraz że filmem otwarcia będzie "Zezowate szczęście" Andrzeja Munka poinformowali w poniedziałek w Warszawie m.in. dyrektor gdyńskiego festiwalu Leszek Kopeć oraz dyrektor artystyczny Tomasz Kolankiewicz. Najlepsze krótkie metraże wybierze jury pod przewodnictwem reżyserki i scenarzystki Małgorzaty Szumowskiej.
"W tym roku czekamy na gości festiwalu z wielką niecierpliwością, bo jak głosi słynny, ale niezwykle prawdziwy slogan: +Gdynia kocha film, a film kocha Gdynię+. Zawsze tak jest, że festiwal jest wielkim świętem, na które czekają mieszkańcy i turyści, którzy specjalnie dla tego wydarzenia przyjeżdżają do naszego pięknego miasta" - podkreśliła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, która wspólnie z dyrektorami festiwalu i szefem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosławem Śmigulskim zachęcała do odwiedzin na najważniejszym polskim festiwalu filmowym.
"Gdynia ma film w swoim DNA, ma również w swoich dokumentach strategicznych, więc jest to zarówno emocja ulicy, jak i bardzo wyważona polityka dotycząca rozwoju sztuki filmowej" - zapewniła wiceprezydent miasta.
W składzie komisji konkursowej, która przyzna najcenniejszą polską filmową nagrodę, znalazło się osiem osób. Poza przewodniczącym jury, reżyserem i scenarzystą Andrzejem Barańskim oraz Joanną Kulig i Mikołajem Trzaską są to pisarz, dramaturg i scenarzysta Robert Bolesto, operator, reżyser, scenarzysta filmowy Bogdan Dziworski, czeska filmoznawczyni Emilia Mira Haviarová, kostiumografka Dorota Roqueplo i reżyserka Agnieszka Smoczyńska.
Dyrektor artystyczny festiwalu Tomasz Kolankiewicz, przypominając, że w tym roku do Konkursu Głównego 46. FPFF zakwalifikowało się 16 filmów, podkreślił, że poziom zgłoszonych do konkursu obrazów był bardzo wysoki. Dodał też, że w polskiej kinematografii od kilku lat widoczna jest zmiana pokoleniowa wśród twórców i twórczyń, co potwierdziły m.in. Złote Lwy w 2016 r. dla Jana P. Matuszyńskiego za "Ostatnią rodzinę" i w 2017 r. dla Piotra Domalewskiego za "Cichą noc".
W tegorocznej finałowej szesnastce znalazły się (alfabetycznie): "Bo we mnie jest seks" Katarzyny Klimkiewicz, "Ciotka Hitlera" Michała Rogalskiego, "Hiacynt" Piotra Domalewskiego, "Inni ludzie" Aleksandry Terpińskiej (debiut), "Lokatorka" Michała Otłowskiego, "Moje wspaniałe życie" Łukasza Grzegorzka.
Kolejne filmy to: "Mosquito State", który wyreżyserował Filip Jan Rymsza, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje" Mateusza Rakowicza (debiut), "Powrót do Legolandu" Konrada Aksinowicza, "Prime Time" Jakuba Piątka (debiut), "Przejście" Doroty Lamparskiej.
W Konkursie Głównym znalazły się także: "Sonata" Bartosza Blaschke (debiut); "Śmierć Zygielbojma" Ryszarda Brylskiego, "Wszystkie nasze strachy", który wyreżyserowali Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt, "Zupa nic" Kingi Dębskiej oraz "Żeby nie było śladów" Jana P. Matuszyńskiego.
Podczas konferencji prasowej dyrektor PISF Radosław Śmigulski zgodził się z opinią, że ostatni rok był trudny ze względu na epidemię koronawirusa w Polsce i na świecie, ale zwrócił uwagę, że do tegorocznego Konkursu Głównego festiwalu zgłosiło się 46 filmów. "Przy takim standardzie ok. 50, zatem ten rok nie był rokiem straconym dla produkcji - filmy się w Polsce produkowało. Po raz kolejny polskie filmy znalazły się również w obiegu międzynarodowym i myślę tutaj o festiwalu w Toronto, festiwalu w Wenecji i wielu innych, na których polska kinematografia była obecna" - zaznaczył Śmigulski.
Dyrektor gdyńskiego festiwalu Leszek Kopeć zapowiedział, że część filmów i niektóre wydarzenia będzie można obejrzeć online, co jest pokłosiem ubiegłorocznej formuły festiwalu, który ze względu na epidemię odbył się za pośrednictwem internetu. "Oczywiście najbardziej serdecznie zapraszam do Teatru Muzycznego, Gdyńskiego Centrum Filmowego, do kina Helios, gdzie w sumie w 12 salach pokażemy ogromną liczbę projekcji" - zachęcał dyrektor festiwalu, dodając, że internetowa część festiwalu jest przygotowana przede wszystkim dla tych, którzy w tym roku nie będą mogli być na miejscu w Gdyni.
W tym roku Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, który jest jedną z najstarszych imprez filmowych w Europie, promującą rodzimą kinematografię, odbędzie się w Gdyni w dniach 20-25 września. Poza pokazami filmów, także w sekcjach pozakonkursowych m.in. Czysta klasyka, Polonica, Filmy z Gdyni, odbędą się liczne spotkania, debaty i inne wydarzenia towarzyszące. Więcej informacji można uzyskać pod adresem: http://www.festiwalgdynia.pl/.
Biogramy
JURY KONKURSU GŁÓWNEGO
Andrzej Barański – Przewodniczący Jury
Reżyser i scenarzysta filmowy. Laureat Platynowych Lwów w 2020 roku, nagrody FPFF za całokształt twórczości. Urodzony w 1941 roku. Studiował na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, a w 1973 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi. Jego filmem dyplomowym była etiuda „Księżyc”. Początkowo zajmował się filmami oświatowymi w Wytwórni Filmów Oświatowych, później zajął się fabułą. Autor filmowych lirycznych obrazów polskiej prowincji znany jest z takich tytułów jak między innymi: „Kobieta z prowincji”, „Nad rzeką, której nie ma”, „Kawalerskie życie na obczyźnie”, „Dwa księżyce”, „Horror w Wesołych Bagniskach”, „Parę osób, mały czas”, „Księstwo”.
Bogdan Dziworski
Operator, reżyser, scenarzysta filmowy. Urodzony w 1941 roku. Profesor zwyczajny sztuki filmowej i fotografiki w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego UŚ w Katowicach. Członek SFP, Związku Polskich Artystów Fotografików, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zrealizował m.in. takie filmy jak: „Na wylot” (zdjęcia), „Krzyż i topór” (reżyseria i zdjęcia), „Pięciobój nowoczesny” (reżyseria i zdjęcia), „Wieczne pretensje” (zdjęcia), „Sceny narciarskie z Franzem Klammerem”, „Fechmistrz” (reżyseria i zdjęcia), „Kilka opowieści o człowieku” (reżyseria), „Szapito” (reżyseria), „Serbian Epics” (zdjęcia), „Tripping with Zhirinovsky” (zdjęcia). Jego prace fotograficzne zarchiwizowane są w AWA – The Arctic World Archive.
Robert Bolesto
Pisarz, dramaturg, scenarzysta. Urodzony w 1977 roku w Kętrzynie. W 2001 roku zadebiutował w dzienniku „Rzeczpospolita” (weekendowy dodatek „Plus Minus”) opowiadaniem „Gorący dzień”. Publikował opowiadania w miesięczniku „Lampa” i teksty w „Machinie” czy internetowym magazynie „Dwutygodnik”. Jego debiutem scenicznym był dramat „147 dni” (2005) w reż. Krzysztofa Rekowskiego w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, w kinie natomiast zadebiutował jako współscenarzysta filmu fabularnego „Hardkor Disko” (2014) Krzysztofa Skoniecznego. Scenarzysta takich filmów jak: „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej, „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego, „Serce miłości” Łukasza Rondudy.
Emilia Mira Haviarová
Urodzona w 1938 roku w Słowacji. Do 1992 roku dyrektor programowa Instytutu Kinematografii Czechosłowackiej w Pradze. Po zmianach politycznych w 1991 roku przeszła do wydziału kultury Ministerstwa Spraw Zagranicznych Czechosłowacji, w latach 1992–1997 I sekretarz Ambasady Republiki Czeskiej w Moskwie. Zajmowała się kulturą i edukacją. W 1997 roku przeszła na emeryturę, aktualnie jest aktywna w dziedzinie organizacji międzynarodowych festiwali. Jest konsultantem dyrektora generalnego Studia Filmowego Barrandov Praha w obszarze kinematografii Europy Środkowo-Wschodniej, Kaukazu, Rosji.
Joanna Kulig
Aktorka filmowa i teatralna. Urodzona w 1982 roku. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. W 2007 roku podczas FPFF otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za debiut aktorski w filmie „Środa czwartek rano” w reż. Grzegorza Packa. W 2012 roku podczas 37 FPFF otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki drugoplanowej w filmie „Sponsoring” Małgorzaty Szumowskiej. Ma na koncie role w filmach Pawła Pawlikowskiego: „Kobieta z Piątej Dzielnicy”, „Ida” (Złote Lwy w Gdyni, Oscar dla Najlepszego filmu nieanglojęzycznego), „Zimna wojna” (za rolę Zuli otrzymała od Europejskiej Akademii Filmowej nagrodę dla najlepszej europejskiej aktorki w 2018), a także w „Disco Polo” Macieja Bochniaka czy „Niewinnych” Anne Fontaine. Na początku tego roku aktorka ukończyła zdjęcia do francuskiego filmu „Kompromat” w reż. Jerome Salle, u boku Gilles Lellouche.
Dorota Roqueplo
Absolwentka École Internationale des Arts de la Mode w Paryżu. Uważana za jedną z najlepszych polskich kostiumografek. Pracuje przy produkcjach filmowych, teatralnych, operowych i reklamowych. Wielokrotna laureatka Orła oraz nagród indywidualnych za kostiumy na FPFF w Gdyni, m.in. za takie filmy jak: „Prowokator” (reż. Krzysztof Lang), „Mój Nikifor” (reż. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze), „Pręgi” (reż. Magdalena Piekorz), „Młyn i krzyż” (reż. Lech Majewski), „Miasto 44” (reż. Jan Komasa), „Hiszpanka” (reż. Łukasz Barczyk) oraz „Magnezja” (reż. Maciej Bochniak). Członkini PAF, Europejskiej Akademii Filmowej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
Agnieszka Smoczyńska
Skończyła kulturoznawstwo i reżyserię na WRiTV UŚ w Katowicach. Wielokrotnie nagradzana za krótkometrażowe filmy fabularne. W 2015 roku zadebiutowała „Córkami Dancingu”, które przyniosły jej nagrodę za najlepszy debiut na FPFF w Gdyni oraz Orła w kategorii odkrycie roku, a także kilkadziesiąt nagród na świecie, m.in. w Porto, Sofii, Montrealu, Wilnie i na Festiwalu Filmowym w Sundance, gdzie film otrzymał Nagrodę Specjalną za „unikalną wizję i design”. Wzięła udział w programie European Cinema: Ten Women Filmmakers to Watch. Laureatka Global Filmmaking Award ufundowanej przez Sundance Institute. Jej drugi film fabularny „Fuga” miał premierę w Cannes w ramach prestiżowej sekcji Critics’ Week. W teatrze zadebiutowała holy-hop-dog musicalem „Święta Kluska”. Obecnie pracuje nad swoim anglojęzycznym debiutem „Silent Twins” z Letitią Wright – prawa do dystrybucji filmu wykupiła wytwórnia Focus Features.
Mikołaj Trzaska
Saksofonista, klarnecista, kompozytor. Studiował na Wydziale Malarstwa oraz w pracowni multimedialnej w gdańskiej ASP. Muzycznie wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego jazzowego środowiska. Wraz z Tymonem Tymańskim oraz grupą kilku innych wolnych od wszelkiego doktrynerstwa muzyków zmienili oblicze polskiej muzyki jazzowej. Był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu, czyli legendarnej Miłości, oraz liderem równie kreatywnego Łoskotu. Po okresie yassowym nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów. Akompaniował także poetom – Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzy projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Komponuje muzykę do filmów Wojciecha Smarzowskiego („Kuracja”, „Dom zły”, „Róża”, „Drogówka”, „Wołyń”, „Kler”). Jego muzykę można też usłyszeć w filmach Babisa Makridisa i Janisa Nordsa. Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego współczesnego free jazzu.
JURY KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Małgorzata Szumowska – Przewodnicząca Jury
Jedna z najważniejszych współczesnych polskich reżyserek. Laureatka licznych nagród na międzynarodowych i krajowych festiwalach filmowych. Obraz „Body/Ciało” zdobył na MFF w Berlinie 2015 nagrodę za najlepszą reżyserię, a „Twarz” nagrodzono Grand Prix 2018. W 2019 roku zrobiła swój pierwszy anglojęzyczny film pełnometrażowy „The Other Lamb”, który miał premierę na MFF w Toronto 2019. Kolejny projekt zatytułowany „Śniegu już nigdy nie będzie” był polskim kandydatem do Oscara, a jego premiera odbyła się na MFF w Wenecji 2020. Obecnie pracuje nad kolejnym filmem pełnometrażowym pt. „Infinite Storm” z udziałem Naomi Watts.
Agnieszka Podsiadlik
Polska aktorka teatralna i filmowa. W sezonie 2003/2004 Grzegorz Jarzyna zaprosił ją do spektaklu „Zaryzykuj wszystko” granego na Dworcu Centralnym. Niedługo potem stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych aktorek TR Warszawa. Na ekranie zadebiutowała rolą Klary w spektaklu telewizyjnym „Śluby panieńskie” w reżyserii Krystyny Jandy. W 2010 roku za role w filmach „Maraton tańca” Magdaleny Łazarkiewicz i „Lincz” Krzysztofa Łukaszewicza otrzymała dwie nominacje do Złotej Kaczki – nagrody miesięcznika „Film”. Zagrała w docenianych na międzynarodowych festiwalach filmach, m.in. „Z daleka widok jest piękny” Anny i Wilhelma Sasnalów, „Sekret” i „Jak całkowicie zniknąć” Przemysława Wojcieszka czy w uhonorowanym na MFF w Berlinie 2018 Srebrnym Niedźwiedziem filmie „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej. Współpracowała z Kubą Czekajem przy dwóch filmach. Pierwszy, „Baby Bump”, zdobył Wyróżnienie Specjalne Queer Lion Award na MFF w Wenecji 2015, drugi zaś, „Królewicz Olch”, prezentowany był na znaczących światowych festiwalach. Ich najnowszy wspólny projekt to międzynarodowa produkcja „Lipstick on the Glass”, w której wcieliła się w postać głównej bohaterki. Zagrała w popularnych produkcjach telewizyjnych, takich jak: „Ekipa” Agnieszki Holland, „Głęboka woda” Kasi Adamik, „Pakt” Leszka Dawida oraz w czekającej na premierę produkcji HBO „Warszawianka” w reżyserii Jacka Borcucha.
Tim Redford
Ukończył zarządzanie sztuką. Pracował jako project manager w Signals Media Arts Centre w Colchester, a następnie przeniósł się do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie objął stanowisko dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Curtocircuíto, którym kierował przez osiem lat. Od 2015 roku jeden z dyrektorów wykonawczych Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych Clermont-Ferrand, odpowiedzialny za program Konkursu Międzynarodowego oraz sekcji African Perspectives. Członek zespołu koordynującego platformę zgłoszeniową Shortfilmdepot.
JURY KONKURSU FILMÓW MIKROBUDŻETOWYCH
Magnus von Horn – Przewodniczący Jury
Urodzony w 1983 roku w Szwecji, w Goteborgu. Od blisko dwudziestu lat żyje i pracuje w Polsce. Absolwent PWSFTviT w Łodzi, gdzie aktualnie wykłada na Wydziale Reżyserii. Już swoimi krótkometrażowymi filmami zaistniał międzynarodowo: „Echo” (2010) premierowo pokazano na Festiwalu Filmowym w Sundance, a „Bez śniegu” (2011) na MFF w Locarno. Jego pełnometrażowy debiut „Intruz” miał premierę MFF w Cannes 2015 w sekcji Directors’ Fortnight oraz zdobył dwie Szwedzkie Nagrody Filmowe Guldbagge. Jego drugi film „Sweat”, rozwijany podczas TorinoFilmLab, został zakwalifikowany do oficjalnej selekcji Cannes 2020, a na FPFF został nagrodzony Srebrnymi Lwami.
Jan Naszewski
Założyciel firmy New Europe Film Sales. Studiował lingwistykę i europeistykę w Edynburgu, następnie pracował w firmach medialnych w Londynie. Po powrocie do Polski w 2010 roku przez kilka lat pracował jako organizator wydarzeń branżowych MFF Nowe Horyzonty oraz rozwijając New Europe. Wykładowca prestiżowych międzynarodowych programów, takich jak EAVE, ACE, Berlinale Talents czy TorinoFilmLab. Od lat jest ekspertem europejskiego programu MEDIA i PISF. W 2014 roku prestiżowy magazyn „Screen International” wybrał go do ekskluzywnej grupy Future Leader of Sales and Distribution. W 2018 roku razem z Ewą Puszczyńską i Klaudią Śmieją założył NEM Corp. – kreatywną strukturę współpracy firm New Europe Film Sales, Madants i Extreme Emotions.
Agata Szymańska
Absolwentka WRiTV UŚ w Katowicach. W 2009 roku założyła własną firmę produkcyjną Filmpolis, która specjalizowała się w filmach autorskich. Wyprodukowała „Z daleka widok jest piękny” oraz „Hubę” w reż. Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z producentką Magdaleną Kamińską, z którą założyła niezależną firmę produkcyjną Balapolis. Ich filmografia zawiera filmy fabularne i dokumentalne, a także międzynarodowe koprodukcje. Balapolis produkuje filmy niekonwencjonalne i przełomowe, ma również doświadczenie w dystrybucji filmów. Agata Szymańska aktywnie działa na polskim i międzynarodowym rynku filmowym, rozwijając firmę oraz projekty jako producent wiodący i koproducent. Jest członkiem Polskiej Gildii Producentów.
Dołącz do dyskusji: Andrzej Barański, Joanna Kulig i Mikołaj Trzaska wśród jurorów 46. FPFF w Gdyni