80 proc. Polaków zamierza kupić bliskim prezent pod choinkę, największym problemem wybór (infografika)
Zdecydowana większość, bo aż 80 proc. Polaków, sprawi w tym roku prezenty bliskim. Ponad połowa deklaruje, że obdaruje najwyżej cztery osoby, a pięć i więcej prezentów ma zamiar kupić 20 proc. osób - wynika z badania TNS Polska.
Z nadchodzących świąt cieszy się co trzeci Polak, jednak aż 3/4 osób ma wątpliwości jaki prezent dla najbliższych wybrać, by spełnić ich oczekiwania.
Na świąteczne zakupy najbardziej cieszą się osoby młode (15-29), studenci, Polacy z wyższym wykształceniem, w dobrej sytuacji materialnej oraz kobiety, które częściej wyrażają zdecydowane zadowolenie zarówno ze świąt, jak i związanych z nimi zakupów. Mężczyźni są bardziej powściągliwi w entuzjastycznych skojarzeniach ze świątecznym shoppingiem. Najczęściej wyrażaną przez panów obawą nie są wydatki czy tłumy w sklepach, ale brak czasu na szukanie prezentów.
Pozostałe badane grupy wskazują natomiast na inne aspekty, np. kobiety, małżeństwa i osoby powyżej 40 roku życia martwią się najczęściej tym, że świąteczne zakupy nadszarpną domowy budżet. Tymczasem młodzi, single i osoby z wyższym wykształceniem w pierwszej kolejności wskazują raczej na brak pomysłu na prezent.
Największym wyzwaniem jest spełnienie marzeń najbliższych: co trzeci Polak wskazał swojego partnera jako osobę, której obdarowanie sprawia najwięcej trudności. Mężczyźni mają z tym znacznie większy kłopot niż kobiety. O rozterkach związanych z prezentem dla partnera mówi 37 proc. panów i 28 proc. pań.
O ile panowie bardziej obawiają się zakupu nietrafionego prezentu dla swojej drugiej połówki, o tyle kobiety najczęściej mają podobny problem z podarunkiem dla dziecka. Z kolei na problem z zakupem prezentu dla mamy wskazują po równo mężczyźni i kobiety. Mniej kłopotów mamy już z wyborem prezentu dla taty, rodzeństwa oraz dziadków.
Zdecydowanie najdłużej nad dopasowaniem gwiazdkowych upominków myślą osoby młode (15-29) oraz te z wyższym wykształceniem.
Gdzie szukamy inspiracji starając się jak najtrafniej dopasować prezent? Najczęściej zastanawiamy się nad tym, co dana osoba lubi, jakie ma zainteresowania (31 proc.). Więcej pracy w dobór prezentu dla bliskich zdają się wkładać kobiety, które częściej niż mężczyźni starają się podejść do każdego obdarowywanego indywidualnie. Co czwarty Polak po prostu pyta, co dana osoba chciałaby otrzymać - to ułatwienie stosują najczęściej osoby powyżej 40 roku życia. Co dziewiąty Polak korzysta z gotowych pomysłów na prezent, np. zestawów kosmetyków, a zbliżona grupa osób szuka inspiracji w sieci, podsłuchuje kolegów z pracy czy znajomych, ale przegląda również katalogi z inspiracjami, gazetki świąteczne.
Polacy mają różne oczekiwania wobec świątecznych prezentów. Różnice te występują w szczególności, gdy weźmiemy pod uwagę wiek obdarowywanych. Dlatego też, gdy mamy wybrać trafiony prezent dla bliskich z innego pokolenia, nie od razu potrafimy przewidzieć co mogłoby to być. Im młodsi ankietowani, tym częściej wskazywali, że mają dylemat gdy muszą wybrać prezent dla mamy, taty czy dziadków. Z kolei osoby w wieku 50+ najczęściej deklarują problem z obdarowaniem dziecka.
Co trzecia osoba powyżej 30. roku życia chciałaby otrzymać modny dodatek, jak biżuteria czy zegarek, a dalej książkę, kosmetyki, odzież, perfumy oraz coś praktycznego do domu. Najlepszym prezentem dla osób powyżej 50 roku życia będzie kosmetyk, wskazany przez ponad 40 proc. Polaków z tej grupy. Dalej uplasowały się prezenty praktyczne, jak drobne AGD, artykuły dla domu (np. filiżanki, ekspres do kawy), książki, perfumy czy słodycze.
Uwzględniając płeć, większość pań poproszona o wskazanie jednego wymarzonego prezentu stwierdziła, że są nim kosmetyki (w dalszej kolejności: książki, coś praktycznego do domu, perfumy, biżuteria). Panowie zaś najchętniej znaleźliby pod choinką gotówkę, a dalej kolejno kosmetyki, elektronikę i prezent związany z hobby. Młodzi najczęściej otrzymaliby sprzęt czy gadżety elektroniczne - smartfony, tablety, czytniki e-booków, ale także odzież i obuwie. Osoby z wyższym wykształceniem będą najbardziej zadowolone z książki, modnego dodatku, perfum oraz prezentu związanego z hobby.
Badanie zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Merlin.pl w dniach 7-13 listopada 2014 r. techniką wywiadu bezpośredniego przy wykorzystaniu tabletów (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: 80 proc. Polaków zamierza kupić bliskim prezent pod choinkę, największym problemem wybór (infografika)