Adidas przegrał proces o logo z trzema paskami
Firma Adidas przegrała sądową walkę o znak firmowy, a dokładniej trzy paski w logo. Firma toczyła spór z projektantem Thomem Browne'm próbując powstrzymać go przed używaniem wzoru z czterema paskami.
W sporze wytoczonym Thom'owi Browne'owi Adidas argumentował, że cztery paski luksusowej marki tego projektanta są zbyt podobne do trzech pasków, których używa sportowa marka.
Browne argumentował, że jest mało prawdopodobne, aby kupujący pomylili te dwie marki, ponieważ – między innymi – jego logo ma inną niż Adidas liczbę pasków.
Adidas planował zażądać odszkodowania w wysokości ponad 7,8 miliona dolarów, ale ława przysięgłych w Nowym Jorku stanęła po stronie Browne'a.
Cztery paski kontra trzy paski
Projekty Browne'a często przedstawiają cztery poziome, równoległe paski, otaczające ramię ubrania lub - jak to często widać u samego twórcy - skarpetkę. Z kolei Adidas w logo używa trzech pasków.
Zespół prawny Browne'a przedstawił go jako przegranego w walce z wielką korporacją i argumentował, że obie marki obsługują różnych klientów. Potrafił też udowodnić, że jego cztery paski w logo nie kojarzą się kupującym ze sportową marką.
Odzież sportowa nie dominuje bowiem w kreacjach Thom Browne Inc, a jej produkcja skierowana jest do zamożnych klientów – na przykład para damskich legginsów kompresyjnych kosztuje 680 funtów, a koszulka polo za 270 funtów.
Prawnicy Browne'a argumentowali również, że paski są dość popularnym wzorem.
Adidas wprawdzie pozwał projektanta w 2021 roku, ale bitwa między tymi dwiema firmami sięga ponad 15 lat wstecz.
W 2007 roku Adidas skarżył się, że Thom Browne używał wzoru z trzema paskami na kurtkach. Browne zgodził się przestać go używać i dodał wówczas do logo czwarty pasek.
Od tego czasu firma Thom Browne Inc szybko się rozwinęła i jej kolekcje są obecnie sprzedawane w ponad 300 lokalizacjach na całym świecie.
Marka ma zróżnicowane grono fanów. Firma ta zaprojektowała strój rapera Cardi B na Met Gala 2019, z kolei były zawodowy piłkarz i menedżer Bournemouth Scott Parker miał na sobie jeden z jej kardiganów i marynarkę na meczach.
Adidas: będziemy nadal dochodzić swoich praw
Rzecznik Adidasa powiedział, że firma jest zawiedziona, ale „będzie nadal czujnie egzekwować naszą własność intelektualną, w tym składać wszelkie stosowne odwołania”.
Rzecznik Thom Browne Inc z kolei przekazał, że firma jest zadowolona z wyniku. W rozmowie z Associated Press projektant powiedział, że ma nadzieję, że sprawa zainspiruje innych, których praca jest kwestionowana przez większe firmy.
„Ważne było, aby walczyć i opowiedzieć swoją historię” - powiedział.
Z dokumentów wykorzystanych w sprawie wynika, że Adidas wszczął od 2008 roku ponad 90 batalii sądowych i podpisał ponad 200 ugód dotyczących jego znaku towarowego.
Dołącz do dyskusji: Adidas przegrał proces o logo z trzema paskami
Grzeczniej bo wypìerdoIę z portalu.