SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Na rynku elektroniki Polacy kierują się ceną niż ekologią

Polacy sięgający po elektronikę konsumencką wciąż w pierwszej kolejności kierują się ceną. Ekologia pozostaje istotna, ale znaczenie ma najczęściej wówczas, gdy pozwala wygenerować oszczędność pieniędzy. Dla konsumentów ważne są również specyfikacja techniczna i marka. Takie dane płyną z najnowszych analiz opartych na badaniu gfknewron Consumer.

Od lat cena pozostaje najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe polskich nabywców na rynku elektroniki konsumenckiej. Detale mają tu jednak kluczowe znaczenie. Zaskakująco niewielki wzrost wpływu ceny (biorąc pod uwagę kryzys inflacyjny) GfK – An NIQ Company zaobserwowała w II kwartale 2022 r. (z 68 do 70 proc.) i ten wynik utrzymał się aż do III kwartału ubiegłego roku. Tuż za ceną znalazły się specyfikacja techniczna (wynik nieco ponad 60 proc.), marka (ok. 40 proc.), a następnie promocje (32-34 proc. na przestrzeni ostatnich kwartałów).

– Wahania, choć z pozoru niewielkie, drastycznie przekładają się na strategie cenowe i marketingowe wszystkich marek działających na polskim rynku. W branży wartej kilkadziesiąt miliardów złotych przegapienie momentu wzrostu znaczenia kryterium niskiej ceny – albo jakiegokolwiek innego o dużym wpływie – może mieć dla firm silne konsekwencje. Dziś ewidentnie widać, że to właśnie cena, decyduje o przyciągnięciu i zatrzymaniu konsumentów. Niewiele przy tym wskazuje, by trend w najbliższych miesiącach uległ zmianie – stwierdził Maciej Piekarski, Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Ekologia na drugim planie

W przypadku promocji cenowych konsumenci najczęściej korzystali z rabatów (52 proc. przy zakupach telewizorów i 50 proc. dla pralek). Mniejszą popularnością w 2023 r. cieszyły się odroczona płatność (największe zainteresowanie w przypadku smartfonów) oraz raty (najczęściej wybierane przy zakupie laptopa).

Choć trend proekologiczny wyhamował wraz z nadejściem pandemii, wciąż nie pozostaje on bez wpływu na wyniki rynku, zwłaszcza w sektorze elektroniki konsumenckiej. Dla nabywców najważniejszym kryterium jest jednak oszczędność energii, a co za tym idzie – pieniędzy. Tak wskazało 32 proc. badanych. Nieco niższy wynik uzyskały trwałość i materiał, z którego sprzęt został wykonany.

– Wrażliwość na komunikację proekologiczną zależy od kategorii i segmentu nabywców. I tak w przypadku Baby Boomersów znaczenie oszczędności energii i trwałość produktu są absolutnie kluczowe. Wśród osób z niskim dochodem i dla generacji Z nie jest to aż tak istotne. „Zetki” bardziej niż inne grupy nabywców doceniają za to ekologiczny materiał, z którego powstał produkt oraz fakt, że generuje on niewielki ślad węglowy – wyliczył Piekarski.

Konsumenci doceniają łatwość obsługi

Jednym z kluczowych czynników wyboru produktów technologicznych pozostaje także łatwość użytkowania. Według badania gfknewron Consumer najmocniej widać to w kategorii drukarek (72 proc.), odkurzaczy (61 proc.) i pralek (56 proc.). Najmniej wśród lodówek (36 proc.), telewizorów (41 proc.) i laptopów (44 proc.). 

Mimo tego Samsung od lat jest liderem rynku telewizorów. Dzieje się tak pomimo tego, że jego system operacyjny Tizen pozwala na zainstalowanie „tylko” około tysiąca aplikacji, podczas gdy urządzenia z Android TV/Google TV (m.in. Sony, Philips, Xiaomi, TCL) ponad 10 tys. Samsung komunikuje, że jego telewizory należą do najłatwiejszych w obsłudze.

Podobnie jak w przypadku ekologii znaczenie "łatwego użytkowania" jest różne wśród poszczególnych grup nabywców. Najważniejsze stało się ono dla Baby Boomersów (62 proc.). Najmniej istotne jest dla Millenialsów i Generacji Z (po 45 proc.).

Badanie gfknewron Consumer jest oparte na powtarzanych co kwartał wywiadach na grupie 1000 osób, które dokonały zakupu sprzętu technologicznego w poprzednich 3 miesiącach. Dotyczy 8 kategorii, w których znajdują się takie produkty jak telewizory, smartfony, tablety, laptopy, drukarki, pralki, lodówki i odkurzacze.

Jakie telewizory wybierają Polacy?

Choć MUX-3 naziemnej telewizji cyfrowej z głównymi kanałami TVP przeszedł na standard DVB-T2/HEVC, to rynek telewizorów w Polsce w 2023 roku  skurczył się o 26,5 proc. Z danych udostępnionych przez firmę GfK portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że o 28 proc. wzrosła sprzedaż urządzeń 8K.

Z danych GfK wynika, że w zeszłym roku lepiej sprzedawały się przede wszystkim sprzęty dla bardziej wymagających. Telewizory 55-calowe wybrało 24 proc. kupujących (wzrost o 0,1 pp.), 40-43 calowe 22 proc. (- 1,8 pp.) 32-calowe 18 proc. (- 1,8 pp.), natomiast 65-calowe 16 proc. (wzrost o 1,8 pp.). Choć udział urządzeń pozwalających na odbiór treści w jakości 8K wyniósł w ub.r. zaledwie 0,31 proc., to ich sprzedaż wzrosła o 28 proc. Udział urządzeń 4K pozostał na niezmienionym poziomie 71 proc. Sprzedano jednak 26 proc. mniej takich sprzętów. W przypadku rozdzielczości Full HD udział wyniósł 11 proc. (- 12 proc.), natomiast HD Ready 18 proc. (- 35 proc.).

Według GfK średnia cena 55-calowego telewizora wyniosła 3289 zł (+ 9,8 proc.), 40-43 calowego 1775 zł (+ 2,3 proc.), 32-calowego 864 zł (- 6,3 proc.), a 65-calowego 5006 zł (+10,5 proc.). Najmniejsze telewizory 8K mają 55 cali. Ich średnia cena spadła z 13 340 zł w 2022 roku do 12 545 zł w 2023 roku. Najtańszy sprzęt 8K w zeszłym roku kosztował 2953 zł, a najdroższy 119 999 zł. W porównaniu do 2022 roku w 2023 roku sprzedano o 6 proc. mniej urządzeń powyżej 75 cali. Ich udział w ub.r. wyniósł 9,6 proc. Aż 88,9 proc. sprzętów kupowanych w zeszłym roku stanowiły urządzenia Smart TV. To więcej o 1,4 pp. niż w 2022 roku.

Wzrosła sprzedaż odbiorników radiowych

Rynek urządzeń pozwalających na odbiór stacji radiowych  w FM, DAB+ czy przez internet wyniósł w 2023 roku 1,1 mln sztuk - wynika z danych GfK udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. To wzrost o 14 proc. w porównaniu z 2022 rokiem.

Średnia cena odbiorników radiowych w zeszłym roku wyniosła 312 zł. Udział tunerów DAB+ i internetowych był identyczny (6,7 proc.) Udział odbiorników, które mogą odbierać zarówno DAB+, jak i radio internetowe wyniósł 2,3 proc.

Jak wynika z danych GfK, w 2023 roku w sztukach sprzedano o 0,4 proc. mniej tunerów DAB+, o 16 proc. więcej internetowych i o 34 proc. więcej służących zarówno, jako radio internetowe, jak i DAB+. W 2022 roku sprzedaż sprzętów DAB+ spadła 0 2,4 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. Słabiej sprzedawały się też urządzenia z radiem internetowym (spadek o 4,4 proc.) i obiema technologiami (spadek o 18 proc.).

W 2023 roku średnia cena odbiornika DAB+ wyniosła 846 zł, a internetowego 1469 zł. Najniższa cena w przypadku DAB+ to 87 zł, a internetowego 107 zł. Średnia cena tunera DAB+ w 2022 roku wynosiła 882 zł, a odbiornika internetowego 1291 zł. Za najtańszy tuner DAB+ trzeba było zapłacić 197 zł, a do odbioru radia internetowego 96 zł.

W zeszłym roku, mimo nieznacznie mniejszej sprzedaży DAB+, odbiorniki tego typu były średnio droższe niż w 2022 roku, dlatego wartość tego segmentu wzrosła ( o 13 proc.). Większą wartość z podobnych powodów miał też rynek tunerów internetowych (+ 16 proc.) i odbiorników obsługujących zarówno radio internetowe, jak i DAB+ (+ 34 proc.).

Dołącz do dyskusji: Na rynku elektroniki Polacy kierują się ceną niż ekologią

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Masakra
Dajcie już spokój z tą ekologią. W ramach tej waszej ekologii muszę np. dokupować ładowarki do telefonów, bo już nie dodają. Żałośni jesteście z tym promowaniem eko.
34 2
odpowiedź
User
Środkowy
I bardzo dobrze! Ile CO2 emituje USA, Rosja czy Indie?

A ja mam kupować rzeczy eko?
31 0
odpowiedź
User
???
Że co proszę? A producenci elektroniki kierują się ekologią wypuszczając na rynek sprzęt, który ma posłużyć tylko przez określony czas, żebym następnie musiał kupić nowy napędzając w ten sposób konsumpcję?
22 0
odpowiedź