Yieldbird z mniejszym zyskiem, dywidenda dla Agory 96 proc. w dół
Agora w br. dostała od spółki marketingu internetowego Yieldbird jedynie 343 tys. zł dywidendy, wobec 8,03 mln zł przed rokiem. Yieldbird zanotował duży spadek przychodów i zyskowności w związku ze zmianą swojego modelu biznesowego.
Od ub.r. Agora jest jedynym udziałowcem Yieldbirda, po tym w ostatnich latach skupowała mniejszościowe pakiety walorów spółki w ramach rozliczenia programu motywacyjnego dla jej menedżerów. Na koniec 2018 roku miała 81,5 proc. jej udziałów, rok później - 93,7 proc., na koniec 2020 roku - 92,1 proc., a po kolejnych 12 miesiącach - 95,8 proc.
Yieldbird, zajmujący się marketingiem internetowym, w ub.r. zanotował duży spadek wyników: przychody zmalały ze 161,31 do 107,73 mln zł, zysk operacyjny - z 8,87 mln do 672 tys. zł, a przy wzroście wpływów finansowych ze 107 do 460 tys. zł zysk netto zmniejszył się z 8,03 mln do 343 tys. zł.
Agora zdecydowała, że cały zeszłoroczny zysk Yieldbirda wypłacono jej jako dywidendę.
Wcześniej milionowe dywidendy od Yieldbirda
We wcześniejszych latach zyski i dywidendy od Yieldbirda były dużo wyższe: w 2020 roku spółka przy 150,44 mln zł wpływów zarobiła na czysto 10,47 mln zł, rok wcześniej osiągnęła 141,92 mln zł przychodów i 6,3 mln zł zysku netto, w 2018 roku - 93,31 mln zł wpływów i 5,73 mln zł zysku netto, a w 2017 roku - 68,77 mln zł przychodów i 4,04 mln zł zysku netto.
Zyski w całości były wypłacane udziałowcom, w zdecydowana większość trafiała do Agory. Wyjątkiem był 2020 rok, gdy krótko po wybuchu epidemii Agora postanowiła, że zeszłoroczny zysk netto Yieldbirda w całości zasili jego kapitał zapasowy.
Z czego wynika pogorszenie wyników Yieldbirda w ub.r.? Spółka zmieniła model biznesowy z brokerskiego na software-as-a-service, oparty na oferowaniu platformy do realizacji działań reklamowych w internecie. W jednym z zeszłorocznych sprawozdań finansowych Agory opisywano, że kontynuowała „intensywne prace w celu wypracowania skalowalnych procesów marketingowych i sprzedażowych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi typu marketing automation”, a „na zaawansowany etap rozwoju wszedł projekt platformy do zarządzania produktami z portfolio Yieldbird”.
W ramach tej zmiany Yieldbird zrezygnował z obsługi części klientów, skupiając się na współpracy z tymi o wyższej marżowości, zamierza też pozyskiwać coraz więcej kontrahentów z zagranicy. Oferuje im pięć produktów technologicznych i dwie usługi
Spadek jego przychodów i zyskowności przełożył się na wyniki całego segmentu internetowego grupy Agora. W ub.r. jego wpływy zmalały o 22,3 proc. do 181,1 mln zł, zysk EBITDA - z 44,6 do 33 mln zł, a zysk operacyjny - z 34,9 do 24 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei w pierwszej połowie br. przychody pionu internetowego zmniejszyły się o 13,4 proc. do 75,2 mln zł, zysk ETBIDA - z 8,1 do 0,1 mln zł, a wynik operacyjny - z 2,1 mln zł zysku do 5,6 mln zł straty.
W drugim kwartale br. cała grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 24,9 proc. do 326,9 mln zł, a po przejęciu kontrolnego pakietu Eurozetu jej wpływy reklamowe poszły w górę o 40 proc. Firma drugi kwartał z rzędu zanotowała dodatnią rentowność netto, w całym półroczu jej zysk netto wyniósł 47,2 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Yieldbird z mniejszym zyskiem, dywidenda dla Agory 96 proc. w dół
W co się zamienia?