Agora: za rok 30 tys. osób będzie płacić za serwisy „GW”
We wtorek w serwisach internetowych „Gazety Wyborczej” uruchomiono system płatnego dostępu do treści. - Jest on skierowany do tych, którzy dużo czytają, cenią wygodę czytania i chcą korzystać z różnych urządzeń - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Nowak, dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory.
Agora zastosowała system oparty o tzw. metered paywall. Po przeczytaniu 10 darmowych artykułów w miesiącu (we wszystkich serwisach) użytkownik zostanie przekierowany do okna płatności i będzie mógł wybrać jeden z trzech pakietów: „Wyborcza” w cenie 17,99 zł, „Wyborcza Plus” za 29,99 zł lub o 10 zł droższy pakiet „Wyborcza Premium” (poznaj więcej szczegółów). Firma zapowiada, że artykuły promowane na fanpage'ach facebookowych nie będą wliczane do puli darmowych materiałów.
Dyrektor cyfrowego działu wydawniczego Agory Maciej Nowak tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że „Gazeta” wierzy w płatne treści w internecie i dlatego zdecydowała się na uruchomienie płatnego dostępu. - Jestem zwolennikiem twierdzenia, że „Gazeta Wyborcza” otworzyła treści przed użytkownikami, a nie zamknęła, bo jeśli od dzisiaj wszystko to, co było za hard paywallem, czyli content premium, zostało otwarte dla wszystkich to oznacza to, że dostęp naszych treści się zwiększył - mówi Nowak. - Wierzymy, że nasz model oparty na płatnych treściach ma przyszłość - dodaje.
Maciej Nowak zdradza, że Agora pracuje obecnie nad nowymi pakietami, w tym papierowo-cyfrowymi. - Dość ciekawie rozwiązał to „Guardian”, który przygotowuje raz na kwartał książeczkę z kuponami i sprzedaje w kioskach. Czytelnik otrzymuje egzemplarz papierowy oraz ma dostęp do treści cyfrowych na tablety - mówi Nowak.
We wtorek rano Przemysław Pająk opisał na swoim blogu sposób, w jaki można obejść paywalla Agory. Wystarczy, że po wyczerpaniu puli 10 darmowych artykułów użytkownik skorzysta z wyszukiwarki internetowej, a paywall nie będzie obowiązywał. Komentujący na Twiterze wytknęli Agorze „dziurę” w systemie.
Maciej Nowak nie nazywa tego luką czy „dziurą”. Zapewnia natomiast, że ten wyjątek - tak samo jak dostęp do materiałów przez Facebooka - zastosowano z „absolutną premedytacją”.
- Nasz model jest skierowany do tych użytkowników, którzy czytają dużo, cenią wygodę czytania, chcą korzystać z różnych urządzeń, natomiast nie chcą tracić cennego czasu na dodatkowe wyszukiwanie lub przekierowanie przez Facebooka - wyjaśnia Nowak. - Oczywiście szanujemy wszystkich czytelników. Nigdy nie będzie tak, że wszyscy użytkownicy naszych serwisów staną się subskrybentami. Jest dużo osób, które chcą przeczytać tylko kilka artykułów miesięcznie - dodaje.
„Gazeta Wyborcza” w ciągu najbliższego roku ma w planach zdobycie około 30 tys. płatnych subskrybentów w internecie. W dalszej perspektywie jest to, żeby około 10 proc. wszystkich odwiedzających serwisy związane z „Gazetą” wykupiło płatny dostęp. Maciej Nowak twierdzi, że to kwestia co najmniej kilku lat.
Czerpiąc z doświadczeń „New York Timesa”, Agora postanowiła uruchomić infolinię dla użytkowników paywalla, która będzie czynna codziennie przez 24 godziny na dobę. Maciej Nowak tłumaczy, że na początku konsultanci będą wspierać czytelników tylko technicznie. Nie wyklucza jednak, że w przyszłości zostaną wprowadzone również elementy sprzedażowe. - Zmian jest naprawdę dużo i czytelnicy mogą sobie z nimi nie poradzić - mówi Nowak. - Musimy im pomagać natychmiast, nie możemy pozwolić, aby czekali na odpowiedź mailową kilka dni, musimy być gotowi, że będą mieli pytania nawet w nocy. Dlatego przez najbliższe tygodnie nasz helpdesk będzie pomagał wyłącznie w kwestiach związanych z logowaniem się. W przyszłości natomiast konsultanci przejmą część zadań sprzedażowych - dodaje.
Użytkownikom przedłużającym subskrypcje oraz tym, którzy z nich rezygnują, „Gazeta Wyborcza” zaproponuje specjalne promocje. Maciej Nowak zaznacza jednak, że będą się one zmieniać.
System dostępu do treści został wdrożony przez Agorę we współpracy z firmą Piano Media, która zapewnia obsługę płatności za cyfrową prenumeratę. Natomiast doradztwem analitycznym przy projekcie zajmuje się firma Conversion.
Obecni subskrybenci serwisów "Gazety Wyborczej", korzystający z dotychczasowego systemu Piano Media, otrzymali automatycznie dostęp do pakietu podstawowego "GW".
>>> O powodzeniu paywalla „Gazety Wyborczej” zdecyduje jakość treści (opinie)
W listopadzie ub.r. Wyborcza.pl zanotowała 2,63 mln użytkowników i 39,1 mln odsłon, Wyborcza.biz - 1,66 mln użytkowników i 19,7 mln odsłon, a Wysokieobcasy.pl - 464 tys. użytkowników i 2,7 mln odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).
Z kolei sprzedaż ogółem e-wydań „Gazety Wyborczej” wyniosła w listopadzie ub.r. 1 846 egz., a mutacji cyfrowych - 1 100 egz. (zobacz szczegóły). Razem z wydaniami papierowymi sprzedaż ogółem „GW” zmalała w skali roku o 16,6 proc., do 190 383 egz. (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: Agora: za rok 30 tys. osób będzie płacić za serwisy „GW”