Akt oskarżenia przeciwko 12 osobom za nielegalną reklamę alkoholi. Wśród oskarżonych znane aktorki
Jest kolejny akt oskarżenia przeciwko osobom zaangażowanym w nielegalną reklamę alkoholu. Objętym nim zostało 12 osób. Wśród nich są influencerzy i znane aktorki Joanna O. – K. i Olga K. - dowiedziała się PAP.
Prokuratura Rejonowa Warszawa–Śródmieście skierowała kolejny akt oskarżenia przeciwko osobom zaangażowanym w nielegalną reklamę alkoholu. Tym razem jednym aktem oskarżenia objętych zostało 12 osób, w tym przedstawiciele podmiotów zlecających reklamę alkoholu osobom umieszczającym je następnie na swoich profilach w portalu Instagram.
Wśród oskarżonych są znane aktorki Joanna O.–K. i Olga K. oraz influencerki Tatiana M., czy Ewa M-K. znana też z jednego z programów telewizyjnych.
Pozostali oskarżeni Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. to m.in pracownicy firm zlecających.
"Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę, reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii" - wyjaśnił rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Szymon Banna.
Przypomniał, że zasięg nielegalnych reklam, skierowanych głównie do ludzi młodych był ogromny. W Polsce na początku 2022 roku portal społecznościowy Instagram miał bowiem 10,7 milionów zarejestrowanych użytkowników.
"Dostęp do serwisu jest bezpłatny i nie wymaga instalowania żadnych aplikacji. Wszystkie profile, których dotyczy niniejsze postępowanie funkcjonowały jako publiczne, a tym samym dostęp do zamieszczonych na nich treści nie był uzależniony od wcześniejszej akceptacji ze strony właściciela profilu. Łączna liczba osób obserwujących profile osób uczestniczących w przestępczym procederze wynosiła blisko 5 mln osób" - podał prok. Banna.
Dodał, że czyny zarzucone oskarżonym zagrożone są karą grzywny w wysokości od 10 tys. do nawet 500 tys. złotych.
Wobec kolejnych trzech osób modelki, celebrytki i influencerki Karoliny P.–S. oraz znanych youtuberek Katarzyny B. oraz Pauliny B., prokuratura skierowała wniosek o warunkowe umorzenie postępowania.
"Osoby te również prowadziły nielegalną reklamę napojów alkoholowych na swoich publicznych profilach w portalu Instagram, niemniej jednak publicznie przeprosiły i wyraziły skruchę za swoje zachowanie oraz zaprzestały reklamowania alkoholu" - wyjaśnił prok. Banna.
Czytaj także: Szeryf Jan Śpiewak ruszył na antyalkoholową krucjatę. "Jest barwną postacią polskiego internetu"
Musiał i Maffashion skazani za promocję alkoholu na Instagramie
Jak informowaliśmy w lipcu aktor Maciej Musiał i influencerka Julia „Maffashion” Kuczyńska zostali skazany na grzywny za wpisy na Instagramie promujące mocne alkohole. Wyrok wydano w trybie nakazowym.
Zgodnie z wyrokiem Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy Maciej Musiał ma zapłacić 15 tys. zł grzywny, a Julia „Maffashion” Kuczyńska - 10 tys. zł. Oboje muszą też ponieść koszty procesu.
Jak przekazał prokurator Szymon Banna z Prokuratury Okręgowej w Warszawie, sąd uznał, że na podstawie zebranych przez prokuraturę dowodów okoliczności czynu i wina oskarżonych nie budzi wątpliwości.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Prokuratura Rejonowa Warszawa-Ochota akty oskarżenia przeciw Maffashion i Maciejowi Musiałowi skierowała w drugiej połowie kwietnia. Zarzuciła im naruszenie Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i o przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
W aktach oskarżenia opisano, że Maffashion 23 czerwca ub.r. na profilu instagramowym reklamowała włoskie piwo, a Maciej Musiał 31 sierpnia 2021 roku i 6 lipca ub.r. na swoim profilu promował szkocką whisky i włoskie piwo.
Profil instagramowy Maffashion obserwuje 1,4 mln użytkowników, a Macieja Musiała - 600 tys.
Maffashion ukarana za brak współpracy z UOKiK
Jesienią 2021 prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań reklamowych influencerów w mediach społecznościowych, obejmujące m.in. ich współpracę z agencjami marketingowymi i reklamodawcami.
Za brak współpracy z UOKiK ukarana grzywnami została czwórka twórców internetowych, m.in. Maffashion (musiała zapłacić 30 tys. zł).
- Z naszej strony jako agencji, która obsługuje zlecenia pomiędzy kontrahentami a Julią Kuczyńską wszystkie formalności zostały dopełnione. Na wezwanie UOKiK-u, które również otrzymaliśmy, przesłaliśmy wszystkie niezbędne dokumenty wymienione w wezwaniu, w tym także te dotyczące współprac z Maffashion - tłumaczył Kuba Szwedowski z reprezentującej influencerkę agencji DB4.
Reklama alkoholu w internecie
W polskim prawie inaczej traktowane są reklamy piwa, a inaczej wszystkich pozostałych alkoholi, jak whisky czy wódka. Zgodnie z obowiązującą ustawą "Wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi", zakazuje się reklamy dla wysokoprocentowych napojów alkoholowych.
Natomiast reklamy piwa podlegają kilku ograniczeniom - nie mogą pokazywać osób nieletnich ani być do nich skierowane, wywoływać skojarzeń z „atrakcyjnością seksualną, relaksem lub wypoczynkiem, nauką lub pracą, sukcesem zawodowym lub życiowym”, ani przekonywać, że „alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych”. Określono też, że w telewizji, radiu i kinach spoty piwa mogą być emitowane tylko między godz. 20 a 6, nie mogą pojawiać się w prasie młodzieżowej i dziecięcej ani na okładkach gazet i czasopism, a na reklamach outdoorowych 20 proc. musi zajmować komunikat o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży go nieletnim.
Czytaj także: Do sądu trafił akt oskarżenia przeciwko Tomaszowi Lisowi. Chodzi o nielegalną reklamę alkoholi
Nie wskazano natomiast żadnych szczegółowych zasad dotyczących reklam piwa w internecie, gdyż w czasie, gdy ustawa powstawała, ten kanał komunikacji właściwie nie istniał. W praktyce niektórzy próbują udowadniać, że skoro przepisy nie uwzględniają wprost internetu, to nie mają do niego zastosowania, jednak z taką argumentacją trudno się zgodzić - twierdzą prawnicy.
Za złamanie przepisów dotyczących reklamy i promocji alkoholu grozi grzywna w wysokości od 10 000 do nawet 500 000 zł.
Dołącz do dyskusji: Akt oskarżenia przeciwko 12 osobom za nielegalną reklamę alkoholi. Wśród oskarżonych znane aktorki