Alibaba zainwestuje 1,4 mld dolarów w system AI dla inteligentnych głośników
Alibaba Group Holding zainwestuje 10 mld juanów (1,41 mld dolarów) w system sztucznej inteligencji (AI) skoncentrowany wokół inteligentnego głośnika Tmall Genie. Pieniądze zostaną wykorzystane na dodanie nowych funkcjonalności do głośnika.
Chiński gigant handlu elektronicznego kontynuuje swoją ekspansję w dziedzinie nowych technologii. Pierwszy model Tmall Genie został wprowadzony w 2017 r.
Podobnie jak Amazon Echo, inteligentny głośnik może komunikować się z użytkownikami za pomocą interfejsu głosowego, aby odtwarzać muzykę, podawać informacje o pogodzie i wykonywać inne funkcje.
Początkowo został wprowadzony po to, aby poleceniami głosowymi można było dokonywać zakupów na platformach Alibaby, z czasem jednak dodawano mu nowe funkcje. Teraz może służyć w domu (np. zapalanie i gaszenie światła, wyłączanie piekarnika), a także w samochodzie (wyszukiwanie ulubionej muzyki, podawanie prognozy pogody).
Od marca 2019 r. interakcja głosowa z urządzeniem działa we wszystkich dialektach chińskich (początkowo była ograniczona do jęz. mandaryńskiego).
Alibaba sprzedał prawie 17 mln głośników w 2019 r.
Najnowszy model głośnika, zaprezentowany w środę, kosztuje 549 juanów (77,28 dolarów) i jest wyposażony w 10-calowy ekran. Użytkownicy kolejnego modelu, który pojawi się w drugiej połowie tego roku, będą mogli zamawiać produkty KFC z ponad 5 tys. lokalizacji w Chinach i płacić za pomocą zintegrowanej funkcji płatności głosowych.
W sektorze inteligentnych głośników Alibaba konkuruje z Xiaomi oraz i Baidu. Według firmy badawczej Canalys w 2019 r. chiński koncern sprzedał 16,8 mln inteligentnych głośników, a Baidu 17,3 mln. Jak twierdzi Alibaba, w pierwszym kwartale 2020 r. głośnik Tmall Genie zajął pierwsze miejsce na rynku pod względem sprzedaży, z udziałem przekraczającym 35 proc.
Grupa Alibaba w czwartym kwartale 2019 r. wygenerowała przychód w wysokości 23,2 mld dolarów, co stanowi wzrost o 38 proc. rok do roku. Alibaba odnotował w tym czasie zysk netto w wysokości 7,2 mld dolarów, co stanowi wzrost o 62 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2018 r. W czasie pandemii koronawirusa koncern Alibaba zwiększył swoją obecność w USA i Europie, szczególnie we Włoszech i Hiszpanii. Chiński koncern buduje też ogromne centrum logistyczne w Belgii o wartości 82 mln dolarów.
Dołącz do dyskusji: Alibaba zainwestuje 1,4 mld dolarów w system AI dla inteligentnych głośników