Banki wydają mniej w telewizji i radiu, więcej w gazetach. Liderem ING Bank Śląski (analiza)
Wydatki reklamowe banków w I połowie br. spadły względem tego samego okresu ub.r. niemal o jedną piątą. Redukcja budżetów dotknęła telewizję, kina, outdoor i magazyny. Najwięcej wydał ING Bank Śląski, a BGŻ BNP Paribas zanotował największy wzrost nakładów na reklamę.
W okresie od stycznia do czerwca br. wydatki reklamowe banków w mediach pozainternetowych, w porównaniu z tym samym okresem 2016 roku zmalały o 18,1 proc., z 539,6 do 441,8 mln zł - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Zdecydowana większość bankowych budżetów podobnie jak przed rokiem trafiła do telewizji (312,5 mln zł). Było to jednak 15,3 proc. mniej niż przed rokiem.
Banki wydały mniej również na reklamę w kinach, magazynach i na reklamę zewnętrzną. Kina w skali roku zarobiły 45,3 proc. mniej (47,5 mln zł), magazyny - 20,2 proc. mniej (20,7 mln zł), a outdoor - 26,6 proc. mniej (15,1 mln zł).
W omawianym okresie wzrosły wydatki banków na reklamy w gazetach, radiu i na indoorze. Do gazet trafiło w pierwszej połowie br. 21,6 mln zł (1,3 proc. więcej), na reklamę indoorową przeznaczono 23,9 mln zł (54,4 proc. więcej), zaś na reklamę radiową – 588,4 tys. zł (6,1 proc. więcej).
Wydatki reklamowe banków w podziale na media | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I – VI 2016 | I-VI 2017 | zmiana proc. |
Telewizja | 369 062 337 zł | 312 525 479 zł | -15,3 |
Kina | 86 779 011 zł | 47 461 774 zł | -45,3 |
Outdoor | 20 529 287 zł | 15 072 266 zł | -26,6 |
Magazyny | 25 903 752 zł | 20 681 846 zł | -20,2 |
Gazety | 21 312 609 zł | 21 589 473 zł | 1,3 |
Indoor | 15 461 474 zł | 23 872 647 zł | 54,4 |
Radio | 554 600 zł | 588 400 zł | 6,1 |
razem | 539 603 070 zł | 441 791 885 zł | -18,1 |
Największym reklamodawcą bankowym w pierwszych sześciu miesiącach br. był ING Bank Śląski. Zainwestował w reklamę w tradycyjnych mediach 60,9 mln zł, czyli 5,3 proc. mniej niż rok temu. W ostatnich reklamach tego banku ponownie pojawia się Agata Kulesza.
Drugi pod tym względem mBank zredukował wydatki o 4,1 proc., do 49,7 mln zł.
Trzecie miejsce na podium zajmuje Bank Millennium, który w porównaniu z I połową ub.r. przeznaczył na reklamę 12,8 proc. więcej (42,8 mln zł).
Z czołówki Top5 reklamodawców wśród banków największą dynamikę wydatków zanotował w omawianym okresie bank BGŻ BNP Paribas. Zwiększył je w skali roku o 51,4 proc., z 26,8 do 40,6 mln zł. Bohaterem jednej z ostatnich jego kampanii był Robin Hood, który promował Konto Optymalne.
Do tegorocznej reklamowej czołówki trafił też Nest Bank z wydatkami w wysokości 30,5 mln zł. Ten bank funkcjonuje na polskim rynku od jesieni ub.r. - zastąpił Bank Smart i BIZ Bank. Dość duże wydatki reklamowe są związane z jego rynkowym debiutem. W jednej z ostatnich kampanii Nest Bank promował kredyt z zerowym oprocentowaniem na fotelik samochodowy dla dzieci.
TOP 5 banków pod względem wydatków reklamowych na media | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I – VI 2016 | I-VI 2017 | zmiana proc. |
ING BANK ŚLĄSKI | 64 281 001 zł | 60 871 695 zł | -5,3 |
MBANK | 51 832 602 zł | 49 718 399 zł | -4,1 |
BANK MILLENNIUM | 37 960 187 zł | 42 808 270 zł | 12,8 |
BANK BGŻ BNP PARIBAS | 26 835 057 zł | 40 633 551 zł | 51,4 |
NEST BANK | 30 458 816 zł | - | |
razem | 539 603 070 zł | 441 791 885 zł | -18,1 |
Dołącz do dyskusji: Banki wydają mniej w telewizji i radiu, więcej w gazetach. Liderem ING Bank Śląski (analiza)