Biedronka goni reklamowo Lidla. Ile wydają inni marketerzy? (Top10)
W pierwszej połowie roku media zarobiły na reklamach ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem. Najmocniej wydatki reklamowe zwiększyły: Procter&Gamble Polska, Jeronimo Martins Polska i Lidl Polska – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W okresie od stycznia do czerwca 2024 r. media tradycyjne (bez internetu) zarobiły na reklamach blisko 22,3 mld zł, czyli o 10,5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 roku (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar Media).
Ponad połowa tej kwoty przypadła telewizji (11,6 mld zł), która zwiększyła wpływy reklamowe r/r o 14,8 proc. Stacje radiowe na emisji reklam zarobiły w omawianym okresie 5,5 mld zł – 8,6 proc. więcej.
W pierwszej połowie br. wzrosły wydatki na reklamę zewnętrzną – o 9,2 proc., do 738,6 mln zł, w kinach – o 28,7 proc., do 1,6 mld zł i na reklamę DOOH – o 59,36 proc., do 266,1 mln zł.
Mniejsze przychody z reklam zanotowały natomiast magazyny i dzienniki. Wpływy reklamowe magazynów spadły r/r o 6,2 proc., do blisko 2,1 mld zł, a w dziennikach - o 27,7 proc., do 513 mln zł.
Duże wzrosty P&G, Biedronki i Rossmanna
Niezmiennie liderem wydatków reklamowych na polskim rynku pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska, która przeznaczyła na promocję swoich marek w mediach 1,2 mld zł – niespełna 1 proc. więcej niż przed rokiem.
Druga pod tym względem jest firma Terg, właściciel sieci elektromarketów Media Expert, z wydatkami w kwocie 676,1 mln zł (wzrost rdr o 23,6 proc.). Podium zamyka Lidl Polska z wydatkami w wysokości 506,9 mln zł (wzrost o 43,8 proc.). O 87,3 proc. więcej na reklamy wydał Procter&Gamble Polska (blisko 301 mln zł), a o 68,4 proc. wzrosły wydatki sieci drogerii Rossmann (do 238,9 mln zł).
Właściciel Biedronki, firma Jeronimo Martins Polska zwiększyła inwestycje w reklamę o 55,7 proc. (do 433 mln zł), Ferrero Polska wydało 34,4 proc. więcej (306,5 mln zł), a USP Zdrowie - o 33,1 proc. więcej (394,6 mln zł). Wydatki Natur Produkt Zdrovit wzrosły z kolei o 18,2 proc., do 473 mln zł.
Z czołówki największych reklamodawców tylko jedna firma zmniejszyła nakłady reklamowe w skali roku – Euro-Net Warszawa zredukował je o 12,4 proc., do 292,4 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Biedronka goni reklamowo Lidla. Ile wydają inni marketerzy? (Top10)
Tak chyba do końca nie jest. Klient nie będący jakoś szczególnie związany z daną marką, zorientuje się dosyć szybko o poziomie cen w sklepach. Wystarczą ze 2-3 wizyty na większe zakupy i już masz porównanie co do cen regularnych, które w lidlu są wyższe. To nie tylko moja subiektywna opinia, ale również zestawienia niezależnych koszyków (nie koszyka biedronki, faktu, czy lidla) wskazują, że biedronka regularnie zajmuje lepszą pozycję z niższymi cenami, a lidl zazwyczaj jest z tył stawki.