Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 4,0 pkt do -20,5 pkt
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w III kwartale br. o 4,0 pkt wobec II kw. i wyniósł -20,5 pkt, wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS w piątek. Wskaźnik wyprzedzający odnotował wzrost o 5,3 pkt kw./kw. do -29,1 pkt.
Obydwa wskaźniki, pomimo wzrostu w II i III kwartale, nie osiągnęły jeszcze poziomu z IV kwartału 2008 r. (odpowiednio: -13,7 pkt i -20,4 pkt).
"Kierunki tendencji konsumenckich ocen zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych wskazują, że społeczeństwo polskie wyraźnie odczuło spowolnienie wzrostu dochodów w I półroczu 2009 r. i zaczyna ponownie oczekiwać wyższego poziomu poprawy swojej sytuacji finansowej" - głosi raport.
GUS zwraca też uwagę, że tendencje zmian wartości wskaźników ufności konsumenckiej w ostatnich dwóch kwartałach, a zwłaszcza w III kwartale 2009 r. wskazują, że wystąpiło oczekiwane odwrócenie się niekorzystnych tendencji w dynamice konsumpcji gospodarstw domowych spowodowane znacznym spowolnieniem rozwoju gospodarczego.
Badania koniunktury konsumenckiej są prowadzone z częstotliwością miesięczną od stycznia 2004 roku przez GUS i NBP. Wskaźniki mogą przyjmować wartość od -100 do +100 pkt (wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie). W III kw. br. badanie zostało przeprowadzone na próbie 5183 gospodarstw domowych.
Dołącz do dyskusji: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 4,0 pkt do -20,5 pkt