Blogi i vlogi docierają do połowy polskich internautów. Najpopularniejsze są podróżnicze, kulinarne i o grach
56 proc. polskich internautów przegląda blogi i wideoblogi, a 45 proc. robi to regularnie, średnio korzystając z 2-10 blogów/vlogów. Takie treści przyciągają najwięcej użytkowników młodych oraz szukających ciekawych informacji i rozrywki. Wśród blogów najpopularniejsze są podróżnicze i kulinarne, a wśród vlogów - rozrwykowe i o grach.
Regularne korzystanie z blogów i wideoblogów zadeklarowało 45 proc. internautów w sondażu zrealizowanym jesienią ub.r. przez Mobile Institute na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów. Kolejne 11 proc. użytkowników stwierdziło, że blogi i vlogi przegląda czasami.
Zdecydowanie popularniejsze są blogi - czyta je regularnie 39 proc. internautów, podczas gdy wideoblogi ogląda 15 proc. (8 proc. zadeklarowało regularne korzystanie z obu typów treści). Systematycznymi odbiorcami blogów jest 34 proc. mężczyzn i 43 proc. kobiet korzystających z internetu, a w przypadków vlogów - 20 proc. mężczyzn i 10 proc. kobiet.
W grupie wiekowej 15-18 vlogi są prawie tak samo popularne jak blogi - z pierwszych korzysta 27 proc. internautów, a z drugich - 33 proc. W pozostałych kategoriach wiekowych blogi mają zdecydowanie większe zasięgi.
Wśród 44 proc. polskich internautów niekorzystających z blogów i vlogów 42 proc. uzasadnia to brakiem czasu, a 36 proc. - brakiem takiej potrzeby. 21 proc. z tych użytkowników jeszcze nie pomyślało o przeglądaniu takich treści, a 16 proc. nie zna żadnych blogerów ani vlogerów.
Regularni odbiorcy korzystają najczęściej (42 proc. wskazań) z od 5 do 10 różnych blogów i vlogów, a zdecydowanie rzadziej - z 1-4 (19 proc. deklaracji), 11-20 (18 proc.) i ponad 20 (20 proc.) blogów i vlogów.
Natomiast wśród wszystkich użytkowników 41 proc. przegląda 2-4 blogi i vlogi, a 29 proc. - 5-10.
Zarówno wśród wszystkich, jak i systematycznych odbiorców blogów i vlogów największą motywacją do przeglądania takich treści jest chęć poznania ciekawych informacji.
Nieco mniej użytkowników deklaruje, że chce się czegoś nauczyć, poznać opinie blogerów/vlogerów, zdobyć specjalistyczną wiedzę oraz rozerwać się.
Najważniejsze motywacje w bardzo zbliżonym stopniu liczą się zarówno przy czytaniu blogów, jak i oglądaniu vlogów.
W przypadku vlogów zdecydowanie istotniejsza jest potrzeba rozrywki - deklaruje ją 46 proc. ich odbiorców, podczas gdy przy blogach jest to 32 proc. Natomiast blogi dla większej liczby ich użytkowników (16 proc.) niż w przypadku vlogów (10 proc.) są źródłem wiedzy o tym, co dzieje się u znajomych.
Użytkownicy blogów i vlogów najczęściej czytają nowe wpisy, przeglądając znane im tytuły w ramach tzw. prasówki (deklaruje to 61 proc. stałych i 41 proc. wszystkich odbiorców). Dwa razy mniej znaczącym źródłem są informacje na portalach społecznościowych (kieruje się nimi, 27 proc. stałych i 14 proc. wszystkich odbiorców). Dla niesystematycznych odbiorców blogów i vlogów mocno liczą się (30 proc. wskazań wszystkich użytkowników) aktywności i rekomendacje ich znajomych w social media.
Na drugiej podstronie rankingi najpopularniejszych kategorii tematycznych blogów i vlogów
1 2
Dołącz do dyskusji: Blogi i vlogi docierają do połowy polskich internautów. Najpopularniejsze są podróżnicze, kulinarne i o grach