Carrefour zyskowniejszy w Polsce. Mniej małych sklepów i pracowników, prawie 10 mld zł sprzedaży
Carrefour Polska w ub.r. zwiększył przychody o 15 proc. do 9,82 mld zł i zarobił na czysto 276,6 mln zł. Firma ma już 94 hipermarkety, natomiast zmalała liczba sklepów Carrefour Express i Globi.
Przychody Carrefour Polska ze sprzedaży detalicznej i franczyzowej poszły w górę z 8,4 do 9,65 mld zł, a z najmu i sprzedaży usług - ze 145,4 do 172,1 mln zł.
Na koniec ub.r. do firmy należały 94 hipermarkety (trzy więcej niż przed rokiem), 162 supermarkety Carrefour Market i Supeco (po wzroście o dwa w ciągu roku), 160 sklepów Rast (tyle samo co na koniec 2021 roku), 43 placówki Galerii Alkoholi (sześć mniej niż przed rokiem) oraz 629 sklepów Carrefour Express i Globi (po spadku rok do roku o 26).
W sprawozdaniu Carrefour Polska zwróciła uwagę, że nie zarządza jedynie sklepami ogólnospożywczymi i alkoholowymi. - Obok sprzedaży towarów detalicznych w sklepach niewyspecjalizowanych o przewadze artykułów spożywczych, spółka uzyskuje dochody ze sprzedaży paliw za pośrednictwem stacji benzynowych. Istotnym elementem bieżącej działalności operacyjnej Spółki są również sklepy funkcjonujące w oparciu o umowy franczyzy, rozwijająca się działalność e-commerce oraz B2B - napisano.
Wartość sprzedanych przez Carrefour Polska towarów i materiałów w ub.r. sięgnęła 7,43 mld zł, co wobec 6,5 mld zł przed rokiem oznacza wzrost o 14,3 proc. Łączne wydatki operacyjne firmy też zwiększyły się o 14,3 proc. - z 8,35 do 9,55 mld zł.
500 pracowników mniej
Na wynagrodzenia spółka przeznaczyła 695,22 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - 125,64 mln zł, wobec odpowiednio 638,42 i 117,29 mln zł rok wcześniej.
W ub.r. firma zatrudniała średnio 10 886 pracowników etatowych o 497 mniej niż przed rokiem. Liczba osób na stanowiskach kierowniczych zmalała z 1 714 do 1 370, a pozostałych pracowników - z 9 669 do 9 516.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty usług obcych (m.in. działań marketingowych) zwiększyły się z 428,08 do 497,91 mln zł, zużycia materiałów i energii - ze 158,83 do 214,29 mln zł, a amortyzacji - ze 182,25 do 207,38 mln zł. Wartość zapłaconych podatków i opłat wzrosła ze 133,62 do 150,15 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - ze 193,42 do 228,65 mln zł.
W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe (m.in. wyposażenie nowych sklepów) przeznaczyła 53,91 mln zł, w br. planuje w tym zakresie 179 mln zł. Na zakupy od innych spółek z koncernu Carrefour wydała w 317,03 mln zł, z czego 134,43 mln zł od Carrefour Import, a 132,26 mln zł od Sociedad de Compras Modernas.
Natomiast pozostałe wpływy operacyjne zmalały ze 160,48 do 144,29 mln zł, a przychody finansowe (głównie z odsetek) poszły w górę z 10,12 do 25,42 mln zł. Zyskowność spółki obciąży też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 49,25 do 60,35 mln zł i kosztów finansowych z 4,03 do 5,49 mln zł.
Zysk sprzedażowy Carrefour Polska zwiększył się ze 193,54 do 268,77 mln zł, a zysk operacyjny - z 304,77 do 352,72 mln zł. Spółka zapłaciła 96,02 mln zł podatku dochodowego (wobec 56,22 mln zł w 2021 roku) i zarobiła na czysto 276,63 mln zł, wobec 254,7 mln zł przed rokiem.
Holenderska spółka Carrefour Nederland, która jest bezpośrednim właścicielem 100 proc. udziałów Carrefour Polska, cały zeszłoroczny zysk dostała pod koniec lipca jako dywidendę.
Carrefour chce otworzyć ponad 100 sklepów
W ub.r. Carrefour Polska otworzył 75 sklepów Carrefour Express i Globi, osiem supermarketów Carrefour Market i cztery hipermarkety. Równocześnie zamknął m.in. 101 sklepów franczyzowych, pięć supermarketów oraz jeden hipermarket. Firma zaznaczyła, że pięć sklepów Galerii Alkoholi, z których zrezygnowano w ub.r., były nierentowne.
- W ramach rozwoju kanału e-commerce wdrożone zostały dodatkowe rozwiązania w zakresie click&collect, zamówień z dostawą, jak również zakupy na telefon. Stale poszerzana jest również usługa Scan&Go oraz funkcjonalność aplikacji Mój Carrefour - wyliczyła spółka.
W br. planuje uruchomić 113 placówek handlowych, m.in. 100 sklepów osiedlowych w modelu franczyzowym.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021 (kwoty w tys. zł)
Dołącz do dyskusji: Carrefour zyskowniejszy w Polsce. Mniej małych sklepów i pracowników, prawie 10 mld zł sprzedaży