SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa CCC z 941 mln zł straty w pierwszym półroczu. Duże wzrosty w e-commerce, w trzecim kwartale wpływy w górę

W pierwszej połowie br. grupa CCC (należą też do niej marki eobuwie, Gino Rossi i DeeZee) zanotowała spadek wpływów sprzedażowych od klientów zewnętrznych o 11 proc. do 2,19 mld zł i 941,2 mln zł straty netto. Jej wpływy z e-commerce zwiększyły się o 66 proc., a tylko w drugim kwartale o 82 proc. W trzecim kwartale przychody firmy wzrosły rok do roku o 4 proc.

Fot. CCC.euFot. CCC.eu

Na działalność grupy CCC w zeszłym półroczu największy wpływ miało ograniczenie handlu stacjonarnego wiosną (w Polsce od połowy marca do początku maja) z powodu epidemii koronawirusa. W konsekwencji otwarte w tym czasie mogły być sklepy firmy tylko poza centrami handlowymi, ale i tam było o wiele mniej klientów.

E-commerce mocno w górę

W Polsce półroczne przychody firmy zmalały rok do roku z 1,31 do 1,1 mld zł, z czego te w sklepach stacjonarnych poszły w dół z 1,06 mld zł do 662 mln zł, a z e-commerce wzrosły z 249,2 do 441,9 mln zł.

Taka sama tendencja była na większości rynków działania grupy CCC. Przychody w sklepach stacjonarnych najmniej zmalały z Serbii (z 12,5 do 12,3 mln zł), wpływy z e-commerce we Włoszech potroiły się, a we Francji i Hiszpanii zmalały.

- W czasie zamknięcia sklepów w kwietniu e-commerce stanowił aż 95 proc. naszej sprzedaży. Dziś umacniamy nasz model omnichannel, z silniejszym niż przed pandemią kanałem internetowym. Pokazuje to utrzymująca się, wysoka dwucyfrowa dynamika sprzedaży notowana co miesiąc. Kluczowe inwestycje Grupy od dłuższego czasu skoncentrowane są na kanałach sprzedaży online. Dziś monetyzujemy je - opisuje Karol Półtorak, wiceprezes CCC ds. rozwoju i strategii.

- Eobuwie jest wciąż motorem napędowym sprzedaży internetowej w Grupie, ale inne platformy coraz więcej ważą w naszych przychodach, widać intensywną pracę naszych zespołów. Istotnie poprawiliśmy także marżę brutto w segmencie online - w II kwartale o 2,1 p.p. a w III kwartale 2020 r. o ponad 1 p.p. - wylicza.

W drugim kwartale więcej ze sprzedaży internetowej niż stacjonarnej

W drugim kwartale przychody grupy CCC ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych zmalały rok do roku o 48 proc. do 581,9 mln zł. Za to wpływy z e-commerce podskoczyły o 82 proc. do 629,4 mln zł.

W całym półroczu przychody ze sprzedaży stacjonarnej zmniejszyły się o 38 proc. do 1,05 mld zł, a wpływy z e-commerce prawie się z nimi zrównały, rosnąc o 66 proc. do 1,04 mld zł.

- Wyciągnęliśmy wnioski z pandemii. Pracujemy nad uruchomieniem drugiego miejsca wysyłki e-commerce, tak by centrum logistyczne w Polkowicach, nastawione tradycyjnie na obsługę klientów sklepów stacjonarnych, było w stanie w każdym momencie wspierać dostosowane do obsługi klienta indywidualnego centrum w Zielonej Górze, gdzie realizowane są zamówienia internetowe. Dzięki temu, w razie szczytu zamówień e-commerce, będziemy w stanie obsługiwać je z dwóch miejsc. Ponadto,  w niedalekiej przyszłości, uruchomimy też wysyłki e-commerce na nowe, nieobsługiwane jeszcze rynki. W kolejce czeka również uruchomienie wysyłek zamówień do klientów internetowych bezpośrednio ze sklepów - zapowiada Mariusz Gnych, wiceprezes CCC ds. logistyki i produkcji.

Spółka eobuwie, do której oprócz platform e-commerce należy już 25 sklepów stacjonarnych, w drugim kwartale br. zwiększyła wpływy rok do roku o 54 proc. do 538 mln zł, jej koszty marketingu względem wpływów zmalały o 5,9 pkt proc., a marża EBITDA poszła w górę o 9,1 pkt proc. do 14,1 proc.

Grupa CCC ma ponad 1 tys. sklepów

Na koniec czerwca do grupy CCC należało 1 045 sklepów, o 20 więcej niż rok wcześniej (bez sieci KVAG klasyfikowanej jako działalność zaniechana). Liczba sklepów Gino Rossi zmalała o 32 do 40, liczba salonów stacjonarnych eObowie wzrosła o 13 do 25, a sklepów w modelu franczyzowym zwiększyła się o 16 do 47.

Łączna powierzchnia handlowa sklepów firmy zwiększyła się o 10 proc. do 684,9 tys. metrów kwadratowych.

W Polsce działa 980 sklepów CCC i 25 salonów eobuwie. W krajach Europy Zachodniej firma na tylko sklepy internetowe eobuwie.

Koszty zmalały, 941 mln zł straty netto

Grupa CCC w zeszłym półroczu znacząco zmniejszyła koszty funkcjonowania sklepów (z 628,4 do 570 mln zł) oraz ogólnego zarządu (ze 115,5 do 94,7 mln zł).

Natomiast jej wyniki rentowności mocno obciążyły  m.in. 63,2 mln zł odpisów w związku z oczekiwanymi stratami kredytowymi oraz 448,7 mln rezerw księgowych, z których 221,4 mln zł dotyczy przeniesienia szwajcarskiej sieci sklepów KVAG, kupionej przez CCC ponad dwa lata temu, do działalności zaniechanej.

W konsekwencji półroczny wynik operacyjny grupy CCC poszedł w dół z 46,9 mln zł zysku do 496,4 mln zł straty, strata netto z działalności kontynuowanej - z 12,9 do 665,8 mln zł, a strata netto - ze 120,5 do 941,2 mln zł.

W trzecim kwartale wzrost przychodów, szybciej kolekcje jesienne

Grupa CCC podała już swoje wstępne, szacunkowe wyniki z trzeciego kwartału br. Jej przychody zwiększyły się rok do roku o 4 proc. do 1,5 mld zł.

Wpływy w sklepach stacjonarnych zmalały o 13 proc. do 878 mln zł, te z e-commerce poszły w górę o 60 proc. do 572 mln zł, a hurtowe i pozostałe zmniejszyły się o 34 proc. do 52 mln zł.

W e-commerce już 24 proc. wpływów zapewniły inne e-sklepy niż eobuwie. Natomiast w ramach eobuwie już 10 proc. przychodów stanowiła uruchomiona przed rokiem marka Modivo.

Firma ze względu na zmianę kalendarza handlowego szybciej niż w ub.r. wprowadziła do sprzedaży kolekcję jesienną, ponadto zaoferowała pierwszą kolekcję kapsułową Gino Rossi, a po jej sukcesie sprzedażowym planuje regularnie oferować takie krótkie, limitowane kolekcje.

- Mamy produkt dostosowany do nowych czasów, wpisujemy się w trendy modowe, rozbudowujemy ofertę o kolejne, atrakcyjne marki, a naszym własnym nadajemy charakteru. Koronawirus wzmocnił trendy, o których mówiliśmy w strategii GO.22. Dopasowaliśmy komunikację, strategię marketingową do potrzeb klientów, stale utrzymując z nimi kontakt. Widzimy wymierne efekty naszych decyzji i prac. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjną kolekcję jesień/ zima 2020, w dobrej relacji jakości do ceny, z której jesteśmy znani, a co w ostatnim czasie szczególnie zyskało na znaczeniu - komentuje Marcin Czyczerski, prezes CCC.

Marża sprzedażowa brutto grupy CCC zmniejszyła się z 47,4 do 45,6 proc., zysk EBITDA - ze 193 do 176 mln zł, a wynik operacyjny - z 16 mln zł zysku do 8 mln zł straty.

- Wyniki za II kwartał oraz wstępne dane za III kwartał pokazują, że skutecznie stabilizujemy sytuację finansową, skupiamy się na perspektywicznych projektach i wykorzystujemy możliwości rynkowe. Jesteśmy gotowi na nowy sezon jesień-zima, który trwa już w najlepsze. Mamy zabezpieczoną kolekcję i pracujemy nad uzyskaniem finansowania gwarantowanego przez BGK oraz dodatkowego finansowania z PFR, stanowiącego dla nas bufor bezpieczeństwa - podkreśla Karol Półtorak.

eobuwie z wyższą rentownością

Grupa eobuwie osiągnęła w trzecim kwartale wzrost przychodów o 51 proc. do 523 mln zł. Jej marża brutto poszła w górę z 41,7 do 42,8 proc., marża EBITDA - z 6,9 do 9,1 proc., a zysk EBITDA - z 24, do 47 mln zł.

- W II kwartale odnotowaliśmy skokową poprawę rentowności – powyżej założeń naszej strategii. Rośnie udział sprzedaży na nowych rynkach. W III kwartale utrzymujemy dobrą dynamikę przychodów  i solidną rentowność. Rośnie także znaczenie rozwijanego przez nas sklepu online z modą premium Modivo. Kontrybucja Modivo do sprzedaży eobuwie wynosiła na koniec III kwartału 10 proc. - mówi Marcin Grzymkowski, założyciel i prezes eobuwie.

Na koniec września działało 991 sklepów stacjonarnych CCC (34 więcej niż rok wcześniej), 156 sklepów szwajcarskiej sieci KVAG (po spadku o 26 rok do roku), 37 Gino Rossi (po spadku o 29) i 25 eobuwie.

Łączna powierzchnia handlowa sklepów grupy CCC zwiększyła się w ciągu roku o 5 proc. do 762 tys. metrów kwadratowych.

- Kontynuujemy realizację strategii GO.22, koncentrując działalność na regionie CEE i rozwoju sprzedaży wielokanałowej. Intensywnie pracujemy nad produktem i widzimy wzrost zadowolenia klientów. Jednocześnie wyłączamy z Grupy nierentowne projekty, a także obniżamy koszty. Jesteśmy elastyczni  i przygotowani na zmiany w otoczeniu. Nie satysfakcjonuje nas sam udział w wyścigu, my chcemy go wygrać - podkreśla Dariusz Miłek, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej CCC.

Dołącz do dyskusji: Grupa CCC z 941 mln zł straty w pierwszym półroczu. Duże wzrosty w e-commerce, w trzecim kwartale wpływy w górę

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Harry
polecam komentarz pod artykułem na temat ostatnich nagród branżowymi e-commerce. PR niestety działa krotkofalowo, na chwilę została przykryta sytuacja finansowa, ale teraz może komuś otworzy się umysł, jak jest naprawdę.
odpowiedź
User
xxx
eobuwie, jeden z drozszych sklepow, kto tam kupuje?

jak widac marza prawie 50%...
odpowiedź
User
Mariusz
Moja ulubiona marka obuwia, cieszę się że rozwijają sprzedaż w internecie
odpowiedź