Co czwarty spot w telewizji w ub.r. promował produkty zdrowotne (analiza)
Z roku na rok rośnie liczba przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków. O ile w 1997 roku w czterech programach wyemitowano 7 995 reklam, to już w trzech pierwszych kwartałach 2015 r. w 9 programach było ich już 266 509. Reklamy produktów zdrowotnych i leków pokazują się też częściej - w 1997 roku przekazy handlowe produktów zdrowotnych i leków stanowiły 5 proc. wszystkich reklam (co 20 reklam była reklamą tych produktów), w 2015 r. udział ten wyniósł już 20 proc.(co piąta emitowana reklama była reklamą tego typu produktów) - wynika z analizy KRRiT.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeanalizowała rynek reklam produktów zdrowotnych i leków w kanałach telewizyjnych. Analizie poddano reklamy wyemitowane w czterech największych stacjach: TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN (dane telewizji TVN z roku 1997 obejmują przekazy handlowe wyemitowane w telewizji Wisła i TVN).
Od roku 1997 do roku 2015 liczba reklam z sektora produkty zdrowotne i leki wzrosła blisko 20 razy, tj. – o 1998 proc. podczas gdy ogólna liczba reklam wzrosła trzykrotnie. Osiem lat wcześniej reklamy te stanowiły 4,6 proc. wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i Polsacie była przekazem handlowych produktów zdrowotnych i leków (24,7 proc.).
W 1997 roku w sumie w czterech kanałach wyemitowano ich 174 529, a w trzech pierwszych kwartałach 2015 roku w tych kanałach już 678 191 (wzrost o prawie 300proc.). Cztery telewizje na reklamie leków i produktów zdrowotnych i leków zarobiły w 1997 r. ponad 105 mln zł (5 proc. wszystkich wydatków reklamowych), a w 2014 r. ponad 1, 4 miliarda (18 proc. wszystkich wydatków reklamowych).
Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków w analizowanym okresie wyemitowała TVP 2 - ponad 280 tysięcy spotów. Rekordowy pod tym względem był rok 2014, w którym TVP 2 wyemitowała 66 817 takich reklam.
Najwięcej w programach uniwersalnych pokazano reklam preparatów przeciwbólowych i przeciwgorączkowych - 185 809 (20 proc. z wszystkich), witamin, preparatów wzmacniających 128 657 (14proc.) i środków do ochrony jamy brzusznej - 120 831 (13proc.). Jednymi kategoriami, które obecnie nie są reklamowane - to leki homeopatyczne i leki przeciw cukrzycy.
KRRiT zanalizowała też reklamy w dwóch kanałach skierowanych do dzieci: Mini Mini+ (dane od 2010 r.) i TVP ABC (dane od 2014 r.). Dane z 2015 roku dotyczą okresu od 1 stycznia do 30 września ub.r.
Reklama produktów zdrowotnych i leków w Mini Mini+ oscyluje na poziomie średnio około 1 075 reklam rocznie. W 2010 roku w telewizji tej wyemitowano 1 853 reklam produktów zdrowotnych i leków, co stanowiło 7,67 proc. wszystkich reklam. Kolejne lata w tej telewizji wykazywały tendencję zmniejszania się reklam tej grupy produktowej. W trzech pierwszych kwartałach 2015 roku wyemitowano 1 281 reklam (3,7proc. wszystkich reklam).
Zupełnie inne proporcje można zobaczyć analizując reklamy wyemitowane w telewizji TVP ABC. W 2014 roku wyemitowano w niej 10 406 przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków (8,7 proc.), a w trzech kwartałach 2015 roku wyemitowano 16 441 takich przekazów, co stanowi 14,5proc. wszystkich reklam. W tym programie skierowanym do małoletnich reklam produktów zdrowotnych jest więcej i pojawiają się zdecydowanie częściej niż w telewizji Mini Mini+.
W kanale Mini Mini+ w trzech pierwszych kwartałach 2015 r wyemitowano najwięcej reklam produktów dla dzieci (40,7 proc. wszystkich), środki osobistej pielęgnacji ciała (19,3proc.) oraz reklam z grupy rozrywka i kultura (10,1proc.). Produkty zdrowotne i leki stanowią 7 grupę produktową w rankingu najczęściej reklamowanych preparatów.
W telewizji TVP ABC w 3 pierwszych kwartałach w 2015 r wyemitowano najwięcej reklam z grupy finanse (15,8 proc. wszystkich), kolejną grupę stanowiły produkty zdrowotne i leki (14,5 proc.), a kolejną produkty dla dzieci (14proc. wszystkich).
W analizowanym okresie najwięcej pojawiło się reklam witamin i preparatów wzmacniających, co czwarta reklama poświęcona była tym produktom - 8 362 przekazy (25 proc.).Kolejne grupy to środki przeciwbólowe - maści i żele- 4 296 (13 proc.) oraz środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – 4 095 (12 proc.).
Z monitoringu KRRiT wynika, że z roku na rok rośnie liczba reklam produktów i leków w kanałach tematycznych. W 2010 r. wyemitowano 75 347 takich przekazów, co stanowiło 14proc. wszystkich emitowanych reklam, a w 2014 r. już 119 749 reklam - 17,1proc. wszystkich.
Reklama produktów zdrowotnych i leków jest zwykle drugą grupą najczęściej reklamowanych produktów. Wyjątkiem był rok 2012, w którym reklamy tych produktów pojawiały się najczęściej na ekranach tych programów.
Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków wyemitowano w analizowanych latach w Polsat Cafe - prawie 260 tys. Najlepszym rokiem był 2013 - łącznie w trzech programach wyemitowano 131 672 reklamy tych produktów.
W programach tematycznych najwięcej było reklam środków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych - 116 865 (18proc. z wszystkich z grupy produkty zdrowotne i leki), witaminy, preparaty wzmacniające - 105 364 (16 proc.) oraz środków przeciw przeziębieniu – 58 330 (9proc.).
Szczegółowo przeanalizowano reklamy produktów zdrowotnych i leków wyemitowane pomiędzy 5-11 października 2015 r.
W tym czasie pokazano łącznie 7 711 takich spotów , a koszt ich emisji (brutto, bez uwzględnienia stosowanych przez nadawców rabatów) wyniósł ponad 37 mln zł.
W analizowanym tygodniu najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków wyemitowano w programie TVP 2 - 1 673 przekazów (stanowi to prawie 22 proc. wszystkich). Kolejne stacje to TVP 1 - 1 349 przekazów (17 proc.) i TVN - 1 000 przekazów (13 proc.).
Najwięcej było reklam produktów leczniczych - 4 741 reklam, co stanowi 61,48 proc. wszystkich przekazów. Kolejne grupy stanowią suplementy diety – 1 686 (21,86 proc.) oraz wyroby medyczne - 563 przekazy (7,3 proc.). Najczęściej emitowana była reklama produktu leczniczego Septanazal (aerozol do nosa na katar). Łącznie wyemitowano 346 przekazów.
Najwięcej wyemitowano reklam preparatów witaminowych - 1 508 (19,56 proc.), środków na gardło – 1 132 (14,68proc.) oraz kropli do nosa, środków na katar - 879 przekazów (11,40 proc.).
Najwięcej reklam suplementów diety w analizowanym tygodniu zostało pokazanych w TVP 2 - 429 reklam (25 proc. wszystkich z grupy suplementy), w TVP 1 - 404 (24proc.) i Polsacie - 206 (12 proc.). Najwięcej wyemitowano reklam witamin, środków wzmacniających - 1 085 reklamy (64 proc. wszystkich suplementów diety), środków ochrony jamy brzusznej - 204 (12 proc.) i produktów uspokajających, antydepresantów, nasennych - 153 ( 9 proc.).
Dołącz do dyskusji: Co czwarty spot w telewizji w ub.r. promował produkty zdrowotne (analiza)