Coraz więcej osób na świecie nie ufa rządom i mediom
47 proc. osób na świecie nie ufa krajowym władzom i mediom. To wzrost o 3 p. proc. w skali roku (2019 vs. 2018) - pokazuje najnowsze badanie Edelman Trust Barometer, realizowane w kilkunastu krajach świata. Coraz większe oczekiwania stawiamy pracodawcom - to oni mają inicjować zmiany i angażować się w ważne kwestie społeczne.
Agencja Edelman już po raz 19. zbadała zaufanie społeczne obywateli 26 krajów na świecie wobec biznesu, mediów, rządów i organizacji pozarządowych. Średnia światowa to 52 proc. Największe spadki zaufania zanotowano w Hiszpanii i Rosji (o 7 p. proc.), a wzrosty w Hong Kongu (+10 p. proc.), Australii (+8 p. proc.), Kanadzie i RPA (wzrost po 7 p. proc.).
Największym zaufaniem obdarzają instytucje mieszkańcy Chin, Indonezji, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Na drugim biegunie są Rosja, Japonia, Hiszpania i Irlandia. W tym roku zestawienie nie obejmuje Polski.
Spadek zaufania do social mediów, strach przed fake newsami
Z badania wynika, że aż 73 proc. respondentów ma obawy o to, że fake newsy lub dezinformacja mogą zostać wykorzystane jako broń w wypadku konfliktów (wewnętrznych, międzynarodowych).
Zaufanie do social mediów jest w badanych krajach na niskim poziomie. W USA, Kanadzie i Europie, mediom społecznościowycm jako źródłu informacji ufa jedynie 34 proc. badanych. W krajach europejskich mediom tradycyjnym ufa 60 proc, a wyszukiwarkom 59 proc. W krajach Ameryki Północnej media tradycyjne to pewne źródło newsów dla 65 proc. ankietowanych.
Na świecie, zaufanie do social mediów jako źródła informacji plasuje się na poziomie 44 proc.. Media tradycyjne notują 64-procentowy wskaźnik zaufania, wyszukiwarki 66 proc.
Globalny kryzys zaufania do mediów
Aż w 16 z 26 przebadanych krajów odnotowano niski poziom zaufania do mediów. Globalna średnia zaufania to 47 proc., podczas gdy w Rosji to tylko 26 proc. (-9 p. proc. rdr.), a w Turcji 27 proc. (- 3 p. proc. rdr.). Spadki zaufania do mediów odnotowano także w Hiszpanii, (o 8 p. proc.), Argentynie (o 1 p. proc.) i Brazylii (o2 p. proc.).
Rośnie za to zaufanie do mediów w Australii, USA, RPA, Wielkiej Brytanii (od 9 do 5 punktów procentowych).
Pracodawca godny zaufania
Tegoroczne badanie Edelman Trust Barometer wykazało, że ludzie kierują swoje zaufanie w kierunku relacji, nad którymi mogą mieć kontrolę. Trzech na czterech respondentów deklaruje zaufanie do pracodawcy. Organizacjom pozarządowym ufa 57 proc. badanych, biznesowi 56 proc., rządowi 48 proc., a mediom zaledwie 47 proc.
Najwyższy poziom zaufania do szefów mają mieszkańcy Indonezji, Chin i Indii. Najniższy - w Korei Południowej i Japonii.
– W ostatnich latach mamy do czynienia z kryzysem przywództwa i globalnym kryzysem zaufania do instytucji. I choć, jak wynika z tegorocznych badań Edelman Trust Barometer, ludzie nadal pesymistycznie patrzą w przyszłość i kontestują system, w którym żyją, paradoksalnie szukają stabilizacji. Tę znajdują w relacjach, nad którymi mogą mieć kontrolę, czyli z własnymi pracodawcami – mówi Przemysław Mitraszewski, managing partner w firmie Lighthouse, która jest wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.
Coraz większe wymagania wobec pracodawców
58 proc. pracowników deklaruje, że wymaga od swojego pracodawcy, by był wiarygodnym źródłem informacji w kluczowych kwestiach społecznych. 71 proc. uważa, że szefowie firm powinni reagować i zabierać głos w przypadku ważnych wydarzeń branżowych, kryzysów, problemów z pracownikami, ale także w kwestiach politycznych.
Pracownicy oczekują, że ich pracodawca aktywnie przyłączy się do nich w promowaniu kwestii społecznych (67 proc.). Ponad trzy czwarte (76 proc., wzrost o 11 p. proc.) ankietowanych zgadza się, że szefowie firm powinni być bardziej proaktywni.
- Ludzie oczekują, że w tych trudnych i niepewnych zarówno politycznie, jak i gospodarczo czasach, biznes, a w szczególności pracodawcy, wezmą po prostu sprawy w swoje ręce. Firmy mają robić więcej niż wynika to wyłącznie z potrzeb biznesowych. Mają inicjować zmiany, angażować i uaktywniać pracowników, działać w środowiskach lokalnych. Szefowie firm powinni zabierać głos w kluczowych kwestiach społecznych i politycznych, palących, bieżących sprawach, chociażby w takich jak ostatnia akcja przeciwstawiania się mowie nienawiści - ocenia Przemysław Mitraszewski.
Badanie wykazało, że pracodawcy, którzy pracują nad budowaniem zaufania, mogą liczyć na wymierne korzyści. Pracownicy, którzy ufają swojemu pracodawcy, wykazują wobec niego większe zaangażowanie (71 proc.), lojalność (74 proc.), poparcie (78 proc.) i zobowiązanie (83 proc.) niż pracownicy, którzy są sceptyczni wobec swojego pracodawcy.
78 proc. ankietowanych uważa, że sposób, w jaki firma traktuje swoich pracowników rzutuje na to, czy jest godna zaufania. 67 proc. respondentów deklaruje, że dobra reputacja danej firmy może spowodować, że kupią lub wypróbują jej produkt czy usługę.
Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 19 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 26 krajach w okresie od 19 października do 16 listopada 2018 roku.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej osób na świecie nie ufa rządom i mediom