Grupa Cyfrowy Polsat z wyższym zyskiem. Mniej abonentów ma więcej usług, o 24 proc. mniej numerów na kartę
W pierwszym kwartale br. Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała minimalnie wyższe wpływy ze sprzedaży i znacznie wyższy zysk netto niż rok wcześniej. Liczba jednostkowych usług sprzedanych przez firmę spadła o 1,9 proc., a aż o 24 proc. zmalała liczba aktywnych numerów telefonicznych na kartę.
Grupa Cyfrowy Polsat w minionym kwartale miała 2,39 mld zł przychodów ze sprzedaży, o 24,6 mln zł więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 1 proc.). Wpływy detaliczne firmy minimalnie zmalały (z 1,56 do 1,54 mld zł), przychody hurtowe znacznie się zmniejszyły (z 599,8 do 562,1 mln zł), a wpływy ze sprzedaży sprzętu mocno wzrosły (ze 172,8 do 248,6 mln zł).
Po stronie kosztów najbardziej zwiększyły się wydatki na kontent (z 248,5 do 264,3 mln zł), amortyzację, utratę wartości i likwidację (z 423,7 do 472,3 mln zł) oraz windykację i odpisy aktualizujące (z 9,6 do 19,3 mln zł). Znacząco zmalały natomiast koszty techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie (z 550,3 do 468,2 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (ze 137,9 do 127,8 mln zł).
Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 457,2 mln zł zysku z działalności operacyjnej (wobec 422,8 mln zł rok wcześniej) i 271,4 mln zł zysku netto (co wobec 178,5 mln zł w pierwszym kwartale ub.r. oznacza wzrost o 52 proc.).
Zysk EBITDA firmy zwiększył się z 846,5 do 929,5 mln zł, a marża EBITDA - z 35,8 do 38,9 proc.
Na koniec marca br. Grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 16,22 mln jednostkowych usług (RGU), o 1,9 proc. mniej niż rok wcześniej.
Przy czym w segmencie abonamentowym liczba sprzedanych usług wzrosła o 4,7 proc. do 13,34 mln, na co złożyły się wzrosty sprzedaży płatnej telewizji (o 4,9 proc. do 4,78 mln RGU), telefonii komórkowej (o 3,8 proc. do 6,78 mln RGU) i internetu (o 7,2 proc. do 1,77 mln).
Cyfrowy Polsat nie pozyskał jednak nowych abonentów - ich liczba zmalała w skali roku o 0,8 proc. do 5,85 mln. Za to średnia liczba usług wykupionych przez abonenta wzrosła z 2,16 do 2,28 (o 5,6 proc.), a przeciętne przychody od abonenta (wskaźnik ARPU) - z 87 do 89,1 zł. Natomiast wskaźnik odejść klientów (churn) zmalał z 9,8 do 8,5 proc.
- Zgodnie z założeniami długoterminowej strategii dążymy do maksymalizacji przychodu od klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, między innymi w ramach programu SmartDom, który pozytywnie wpływa na ARPU klienta kontraktowego. Ma to odzwierciedlenie w stabilnych przychodach całego segmentu, wzroście wyniku EBITDA i wysokiej, niemal 39 proc. marży EBITDA - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie, Polkomtelu i Telewizji Polsat.
Jeśli chodzi o sprzedane usługi przedpłacone firmy, to ich liczba na koniec minionego kwartału wyniosła 2,88 mln, aż o 24 proc. mniej niż rok wcześniej. Wpłynęły na to głównie spadki liczby sprzedanych usług telefonii komórkowej (z 3,49 do 2,65 mln, czyli o 24,3 proc.) i internetu (z 256,2 do 184,4 tys., czyli o 28 proc.).
Jest to związane przede wszystkim z obowiązkową rejestracją numerów prepaidowych wprowadzoną w tzw. ustawie antyterrorystycznej w połowie ub.r. Z początkiem lutego br. niezarejestrowane numery przestały działać.
- W 2017 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, konsekwentnie i skutecznie kontynuujemy realizację obranej przez nas strategii rozwoju, czego wynikiem jest stabilny wzrost nasycenia bazy klientów kontraktowych usługami zintegrowanymi, wzrost średniego przychodu od klienta oraz bardzo niski wskaźnik rezygnacji – churn, świadczący o rosnącej satysfakcji klientów z dostarczanych przez nas usług – podkreśla Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu.
Do Grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Cyfrowy Polsat, Polkomtel (operator sieci telekomunikacyjnej Plus) i Polsat Media.
Dołącz do dyskusji: Grupa Cyfrowy Polsat z wyższym zyskiem. Mniej abonentów ma więcej usług, o 24 proc. mniej numerów na kartę