SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Czy BZ WBK zyska dzięki rebrandingowi na Santander? (opinie)

„Hiszpanie już od czasów Kolumba sukcesywnie kolonizują świat. Gdziekolwiek się nie pojawią zatykają swój sztandar. A dlaczego nie... Viva Espana! Nie inaczej będzie i tym razem”. O planowanym rebrandingu Banku Zachodniego WBK na Santander mówią dla Wirtualnemedia.pl stratedzy marketingowi.

Marka Bank Zachodni WBK w 2015 roku ma zniknąć z rynku, zastąpiona przez globalny brand Santander, należący do obecnego właściciela banku. Szacunkowy koszt rebrandingu będzie znany pod koniec br.

Pytani przez nas eksperci zastanawiają się, czy BZ WBK słusznie inwestował w ostatnich latach tak dużo w reklamy z udziałem gwiazd, jeśli w nieodległym czasie planowany był rebranding. Mają co do tego zastrzeżenia Roman Jędrkowiak, szef butiku marketingowego ADHD Warsaw, i Andrzej Kownacki, dyrektor kreatywny agencji San Markos.

- Jeśli klienci banku nie zostaną zbyt obciążeni kosztami tej zmiany to powinno ona zakończyć się sukcesem - twierdzi Kownacki. - Ja natomiast zastanawiam się  po co w ostatnim czasie pompowano w tę markę Chucka Norrisa, Spaceya, Danego deVito? Produkty, które stały za tymi twarzami, na pewno ściągnęły klientów, ale nadchodząca zmiana może spowodować ich odpływ - zauważa.

Zdaniem przedstawiciela agencji San Markos, ważny jest także fakt, że dotychczas był to polski bank, a przynajmniej tak brzmiał, a Polacy mają większe zaufanie do rodzimej niż hiszpańskiej bankowości.

- Większe marki niż BZ WBK były w Polsce likwidowane i po kilku latach nikt do nich nie tęskni. Obecnie marka BZ WBK jest istotną, ale niezbyt dobrze prowadzoną marką bankową, zatem dobrze przeprowadzony rebranding może w perspektywie kilku lat wyjść bankowi na dobre - uważa Roman Jędrkowiak.

Maciej Dolata, partner zarządzający agencji Inspire Smarter Branding, ocenia natomiast, że marka Santander ma ogromny potencjał. - Sens rebranding rośnie, jeśli poczujemy magię marki Santander. Jeśli naprawdę z Ferrari łączy ją kolor, energia, determinacja, przywództwo, siła i dynamizm - podkreśla Dolata.

Zdaniem Krzysztofa Najdera, CEO agencji Stratosfera, banki jako kategoria mają bardzo słabo budowaną więź z konsumentami i ich wybór związany jest częściej z dostępnością oddziałów i poziomami opłat,  niż z ich nazwą. - Pod tym względem nie widzę dużych przeciwskazań dla rebrandingu BZ WBK – twierdzi Najder. I dodaje: - Natomiast ważnym argumentem na plus jest to, że obecny BZ WBK ma branding niewygodny i nieatrakcyjny. Wynika on z historii banku, a nie z wymogów rynku. Branding Santandera jest o niebo lepszy, więc pod tym względem to dobra decyzja.

Podobnego zdania jest Jacek Studziński, development director w agencji Well. Uważa on, że nawet kiedy mamy markę zakorzenioną w polskiej historii, jak PZU, PKO czy TP, to jak widać z przykładu tej ostatniej - nie trzeba się obawiać zmiany. - W przypadku Winiarów widocznie marka była zbyt silna w generowaniu sprzedaży, by ją likwidować. Ale za samo generowanie skojarzeń nie chcą płacić akcjonariusze - podkreśla Studziński.

Pomysłem zmiany nazwy BZ WBK na Santander nie jest zachwycony Tomasz Bartnik, partner w One Eleven.

- Oczywiście ciężko rozmawiać o brandingu nie znając finalnej strategii, którą zastosuje Santander w Polsce. Jednak gdyby ktoś mnie zapytał o zdanie, zdecydowanie rekomendowałbym odświeżenie brandingu BZ WBK, a nie jego zmianę. Jakkolwiek jednak oceniać ten rebranding, jedna rzecz jest pewna. Będzie to bardzo kosztowne - stwierdza Bartnik.

- Z punktu widzenia samego banku korzyści zapewne są oczywiste: konsolidacja marki, redukcja placówek, ujednolicony produkt, budżet reklamowy, know-how, centrala itd… itd… - podkreśla Andrzej Kownacki.

Pełne komentarze na drugiej podstronie

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Czy BZ WBK zyska dzięki rebrandingowi na Santander? (opinie)

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AS
Dzięki - komu, czemu - rebrandingowi.
odpowiedź
User
patrycja klarecka
a może zyska dzięki kredytu we franku, albo stopu procentowu
odpowiedź
User
Ryszard
Już jedną markę Hiszpanie nam rozłożyli. Zabawom w banki możemy się tylko przyglądać i czuć się , na razie , zaniepokojonym o swoje zwłaszcza emeryckie konta.
odpowiedź