Operatorzy powinni uruchamiać kanały FAST? „Do sukcesu potrzebny jest efekt skali”
Kanały FAST to nowe i cały czas bardzo niszowe zjawisko na polskim rynku, ale są kraje, gdzie ten rynek mocno się rozwija. Platformy je oferujące to kolejny konkurent dla operatorów płatnej telewizji. - Do sukcesu potrzebny jest efekt skali, którego w Polsce nie ma - ocenia Jacek Koskowski, dyrektor sprzedaży i dystrybucji w Grupie Kino Polska.
Skrót “FAST TV” pochodzi od Free Ad-supported Streaming TV i oznacza telewizyjną usługę linearną. Programy telewizyjne FAST utrzymują się przede wszystkim dzięki reklamom wstawianym w technologii Dynamic Ad Insertion. Oferują głównie powtarzalny, powtórkowy kontent. Są często oferowany mp. Przez producentów telewizorów, działając dzięki ich podłączeniu do internetu.
O możliwej konkurencji ze strony kanałów FAST dyskutowano na 50. Międzynarodowej Konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Łodzi.
Kanały FAST wprowadziła serwis Pilot WP, oferujący dostęp online do setek tradycyjnych kanałów telewizyjnych. W ofercie serwisu znajdziemy Kabaret TV, a od niedawna także Patronite Podróże – to kanał FAST stworzony przy współpracy z serwisem Patronite.
- Ceną innowacji jest eksperyment a ceną eksperymentu bywa porażka. Dostrzegłem jakiś czas temu fenomen FAST-u na zachodzie. Był moment, gdy jako konsument byłem namiętnym obserwatorem trendu, tych treści. Jest fenomenalne, że powstają agregatory, gdzie można oglądać ciekawe, seriale, filmy, maratony - mówił Radosław Jaworski, szef Pilota WP.
- W Polsce trudniejszym zadaniem jest zdobyć ciekawy wartościowy kontent i zaoferować go widzom w trybie FAST. Pierwsze próby są podejmowane na rynku. My eksperymentujemy z nisko wiszącymi owocami, próbujemy dopracować technologię. Jak ten trend będzie się rozwijał, chcemy się na niego załapać - dodał szef Pilota WP.
Kwestią wątpliwą jest, czy stworzony w ten sposób kanał należy gdzieś zarejestrować, wystąpić o koncesje. - Mamy prośbę od prawników, by go rejestrować. Na rynku nie ma linii postępowania. To kolejny case pokazujący, że technologia wyprzedziła prawo - podkreślił Jaworski.
Czytaj więcej: Stacje naziemne i TVN24 przyciągają widzów do Sweet.TV. Serwis wprowadzi darmowe kanały FAST
Kanały FAST sukcesem w USA i Wielkiej Brytanii
Kanały FAST szczególnie silnie rozwijają się w USA, gdzie jest już ponad 1500. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania. - Do sukcesu potrzebny jest efekt skali, którego w Polsce nie ma - zwrócił uwagę Jacek Koskowski, dyrektor sprzedaży i dystrybucji w Grupie Kino Polska.
Za popularnością FAST-ów w Stanach Zjednoczonych stoi fakt, że ceny telewizji kablowej są tam bardzo wysokie, relatywnie wyższe niż w Polsce. Nad Wisłą mamy jedne z najniższych cen za takie usługi w Europie.
Zdaniem Michała Walewskiego, dyrektora dystrybucji Warner Bros. Discovery w Polsce, kanały FAST nie są zagrożeniem dla operatorów płatnej telewizji w naszym kraju. - Tak samo jak jest YouTube, jest telewizja naziemna i kanały naziemne w ofercie operatorów kablowych. Można zadać pytanie, czy operatorzy nie powinni oferować kanałów FAST w pakiecie telewizyjnym? - mówił Walewski.
- Na rynku pewne grupy abonentów oczekują takich treści. Ale nie spodziewam się, że ktoś będzie zrezygnował z płatnej telewizji na rzecz FAST, bo kontent w tych kanałach jest daleki od oferty pay tv – mówił Walewski.
- Operator nie praw do kontentu (…) On może kanał tylko wprowadzić do oferty – stwierdził Jacek Kobierzycki.
Zdaniem Walkiewicza to kwestia platformy. - Samsung ma zasięg użytkowników telewizorów. Operator ma zasięg set-top-boxów, więc to kwestia znalezienia modelu biznesowego, korzystnego dla obu stron – ripostował przedstawiciel TVN.
- Operator nie jest pierwszym miejscem, który wszedłby w niszę FAST-ową. Bardziej widziałbym operatorów komórkowych, którzy są drudzy w kolejności co do dostarczania smartfonów i aplikacji na smartfony - mówił podczas panelu Tomasz Dakowski, członek zarządu Netii.
FAST to nie tylko domena serwisów streamingowch. Takie platformy tworzą przede wszystkim producenci telewizorów, co oznacza, że operatorom dochodzi kolejny konkurent. - Chciałbym, aby Samsung był traktowany tak samo jak my, tak samo restrykcyjnie (…), by go obowiązywały te same przepisy - podsumował Jacek Kobierzycki.
Nieliczne kanały FAST po polsku
Najwięcej stacji FAST po polsku oferuje serwis streamingowy Rakuten TV. Top Movies Polska i Bjgtjme emitują filmy różnych gatunków, natomiast Grjngo skupia się na westernach. Z ostatnio uruchomiona stacja Moconomy pokazuje dokumenty o gospodarce. Serwis zapewnia też dostęp do kilkudziesięciu kanałów anglojęzycznych jak m.in. DAZN Womens Football, FIFA+, Fashion TV, Travelxp (wersja angielska), Clubbing TV, Euronews i Reuters.
Według brytyjskiej firmy analitycznej Digital TV Research globalne przychody kanałów FAST osiągną 18 miliardów dolarów w 2028 roku, czyli trzykrotnie więcej niż 6 miliardów dolarów odnotowanych w 2022 roku. Oczekuje się, że Stany Zjednoczone zarobią 9,8 mld dol. przychodów w usługach FAST w 2028 r., następnie Wielka Brytania – 909 mln dol., Korea Południowa – 876 mln dol., a Niemcy - 663 mln dol.
Dołącz do dyskusji: Operatorzy powinni uruchamiać kanały FAST? „Do sukcesu potrzebny jest efekt skali”