Sklepy Dino z rekordowym zyskiem. Zainwestują 1,5 mld zł
W ub.r. sieć handlowa Dino przy wzroście przychodów sprzedażowych o prawie 30 proc. do 25,67 mld zł zarobiła na czysto 1,4 mld zł. W ciągu roku otworzyła 250 nowych sklepów, na koniec roku miała ich 2 406. W br. Dino zamierza wydać ok. 1,5-1,6 mld zł na inwestycje.
Przychody sprzedażowe grupy Dino Polska sięgnęły w ub.r. 25,67 mld zł, o 29,6 proc. więcej niż rok wcześniej. - Po dwóch latach funkcjonowania w otoczeniu charakteryzującym się dużą zmiennością, wysoką inflacją i rosnącą wrażliwością konsumentów na ceny, skala naszej działalności, w porównaniu do przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2021 r., jest niemal dwukrotnie większa - zauważył w liście do akcjonariuszy Michał Krauze, członek zarządu firmy.
Z kolei sprzedaż porównywalna w sklepach Dino zwiększyła się o 17,2 proc., wobec wzrostu cen żywności o 15,1 proc. W 2022 roku dynamika sprzedaży porównywalnej była dużo wyższa (28,5 proc.) i zdecydowanie bardziej wyprzedzała inflację żywności (15,4 proc.).
Ponad 2,4 tys. sklepów Dino
W ub.r. 40 proc. sprzedaży w sklepach Dino stanowiły produkty świeże, 48,2 proc. - pozostałe produkty spożywcze (m. in. żywność dla dzieci, produkty śniadaniowe, dania gotowe, napoje, słodycze, przekąski, mrożonki, przetwory, tłuszcze, produkty zbożowe i sypkie, przyprawy oraz alkohol i papierosy), a 11,8 proc. - produkty niespożywcze. Podobne proporcje były we wcześniejszych latach.
Na koniec ub.r. działało 2 406 sklepów Dino, w ciągu roku otworzono 250 nowych. Ich łączna powierzchnia handlowa zwiększyła się z 848 do 948 tys. metrów kwadratowych.
Pułap 2 tys. sklepów sieć Dino przekroczyła w 2022 roku, a poziom tysiąca - w 2019 roku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Już 2 138 sklepów Dino na koniec ub.r. miało własne instalacje fotowoltaiczne. To 437 więcej niż przed rokiem. - Łączna moc tych instalacji wyniosła 83 MW i była o 31% wyższa niż na koniec 2022 r. Pozwala nam to zaspokajać zapotrzebowanie na energię elektryczną w coraz większym stopniu energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych - opisał Michał Krauze.
Firma ma osiem centrów dystrybucyjnych i jest w trakcie budowy czterech kolejnych. - W trakcie rozbudowy i budowy drugiego zakładu jest Agro-Rydzyna, nasza spółka zależna, która odpowiada za produkcję świeżego mięsa - zaznaczył członek zarządu Dino Polska.
Zysk EBITDA grupy Dino Polska zwiększył się z 1,84 do 2,23 mld zł, a zysk netto - z 1,13 do 1,4 mld zł. Firma osiągnęła rekordowo wysokie zarówno przychody, jak i wyniki zyskowności.
W samym czwartym kwartale przychody firmy wyniosły 6,7 mld zł (analitycy pytani przez PAP Biznes spodziewali się 6,9 mld zł), zysk EBITDA wzrósł rok do roku z 518,5 do 553,5 mln zł (średnia prognoz analityków wynosiła 614,9 mln zł), a marża EBITDA zmalała z 9,1 do 8,3 proc.
- W rozwój zainwestowaliśmy 1,2 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za ostatnich 5 lat zwiększyła się do 5,8 mld zł. Zatrudniamy blisko 42 tys. osób. Stworzyliśmy 4,5 tys. nowych miejsc pracy w 2023 r. i łącznie 25,4 tys. nowych miejsc pracy w latach 2019-2023 - wyliczył Michał Krauze.
W br. ponad 250 nowych sklepów Dino
Dino Polska w br. planuje wydać na inwestycje ok. 1,5-1,6 mld zł. Środki te mają zostać przeznaczone m.in. na rozwój sieci sklepów, na zaplecze logistyczne, rozbudowę zakładu mięsnego Agro-Rydzyna i budowę mniejszego zakładu rozbioru mięsa.
- Oczekujemy, że w 2024 r. otworzymy więcej sklepów niż w 2023 r., a całkowita liczby marketów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent - stwierdził Michał Krauze.
Firma chce też poprawić swoją rentowność. - Uważnie wsłuchujemy się w potrzeby konsumentów tak, by w obliczu wzrostu dochodów rozporządzalnych pozwoliło to wygenerować niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży like-for-like. Podejmujemy starania, aby nasza marża EBITDA wróciła do długoterminowego trendu wzrostowego - podkreślił członek zarządu Dino Polska. - Będzie to jednak wyzwaniem, gdyż 2024 r. to kolejny rok wzrostu kosztów działalności i uatrakcyjniania oferty cenowej sklepów Dino dla konsumentów. Rosnąca skala działalności i dyscyplina kosztowa będą nas wspierać w dążeniu do tego celu i jednocześnie wzmacniać fundamenty naszej firmy, aby efektywnie realizować jej dalszy rozwój - zaznaczył.
Po wynikach kurs akcji Dino 9 proc w dół
W czwartek na koniec sesji giełdowej za akcję Dino Polska płacono 415 zł (0,2 proc. więcej niż 12 miesięcy temu), co dawało kapitalizację w wysokości 40,7 mld zł. Do Tomasza Biernackiego, założyciela sieci Dino, należy 51,16 proc. jej walorów.
Firma jest notowana na giełdzie od wiosny 2017 roku, jak dotąd nie wypłacała dywidendy. Natomiast jej kurs urósł w tym okresie prawie 10-krotnie, z niecałych 40 zł zaraz po debiucie.
W piątek, po publikacji wyników z czwartego kwartału i całego ub.r., akcje Dino Polska taniały o ok. 9 proc.
Dołącz do dyskusji: Sklepy Dino z rekordowym zyskiem. Zainwestują 1,5 mld zł