72 tys. Polaków ma długi za płatną telewizję, średnio po 2 tys. zł
W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor jest 72,1 tys. osób i 626 firm z zaległymi płatnościami za telewizję kablową i satelitarną. W skali roku liczba dłużników indywidualnych wzrosła aż o 67 proc., ich łączne zadłużenie wynosi 143,2 mln zł.
W ciągu roku liczba osób z zaległymi płatnościami za telewizję kablową i satelitarną zwiększyła się o ponad 29 tys. do 72,1 tys., natomiast ich łączne zadłużenie z 78,5 do 143,2 mln zł.
Przeciętnie na dłużnika przypada ok. 2 tys. zł zaległości.
Na Śląsku więcej dłużników niż na Mazowszu, mniej firm z zaległościami
Na liście osób z zaległościami za płatną telewizję jest więcej mężczyzn niż kobiet. Jeśli chodzi o regiony, na czele jest województwo śląskie (9,3 tys. osób z 19,5 mln zł zadłużenia), wyprzedzające Dolny Śląsk (9 tys. dłużników z 18,1 mln zł) i województwo mazowieckie (prawie 9 tys. dłużników z 17,5 mln zł).
Dalej pod tym względem znajdują się województwo wielkopolskie, łódzkie i pomorskie.
Najmniej dłużników telewizyjnych jest natomiast w województwie podlaskim - 1,1 tys. z 2 mln zł łącznych zaległości.
Z kolei liczba firm w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor z zaległościami za płatną telewizję zmalała w skali roku o 119 do 626. Ich łączne zadłużenie wynosi ponad 2,7 mln zł.
Według BIG InfoMonitor rosnące zadłużenie użytkowników indywidualnych za telewizję kablową i satelitarną może wynikać z dość luźnego nastawienia w tej kwestii. W sondażu zleconym przez firmę negatywnie o niepłaceniu rachunków za telewizję wyraziło się 78 proc. respondentów. To znacznie mniej niż w przypadku niepłacenia alimentów (91 proc. wskazań), czynszu (88 proc.) oraz kredytów i rachunków za prąd czy gaz (po 85 proc.).
- Fakt, że są to pieniądze na rozrywkę sprawia, że klienci nie zawsze podchodzą poważnie do płatności, a niestety dla firm oferujących te usługi jest to działalność jak najbardziej poważna. To jak płacą klienci decyduje o ich być albo nie być. W tej sytuacji nie zaskakuje, że dostawcy tego typu usług zaczynają coraz chętniej mobilizować dłużników wpisem do rejestru BIG - komentuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Cyfrowy Polsat przejął firmę windykacyjną
Największymi dostawcami płatnej telewizji są Cyfrowy Polsat, Platforma Canal+ (do niedawna nc+) i UPC Polska. Cyfrowy Polsat w pierwszej połowie br. miał sprzedanych 5,06 mln jednostkowych usług telewizyjnych w modelu abonamentowym (po wzroście o 0,6 proc. w skali roku) i 87,2 tys. w modelu prepaidowym (46 proc. więcej niż rok wcześniej).
Platforma Canal+ na koniec czerwca br. miała 2,16 mln klientów, po wzroście o 44 tys. w ciągu roku, a UPC Polska - 1,468 mln klientów (37,9 tys. więcej niż rok wcześniej), w tym 1,058 mln użytkowników telewizji cyfrowej.
W połowie br. Cyfrowy Polsat wspólnie ze spółką ze swojej grupy kapitałowej przejął większościowy pakiet udziałów firmy windykacyjnej Vindix, płacąc 31 mln zł. Nie skomentował celów tej transakcji, natomiast według komentarzy rynkowych Vindix ma pomóc w egzekwowaniu zaległych płatności od klientów różnych firm grupy kapitałowej Zygmunta Solorza (także Polkomtelu, Netii, Plus Banku i ZE PAK).
Dołącz do dyskusji: 72 tys. Polaków ma długi za płatną telewizję, średnio po 2 tys. zł