Duży wzrost oglądalności mszy świętych w telewizji
W ostatnich dniach wyraźnie wzrosło zainteresowanie transmisjami mszy świętych w polskich stacjach telewizyjnych. Tylko oglądalność relacji pokazywanych w TVP1 w niedzielne poranki zwiększyła się z 435 tys. widzów do 1,65 mln - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.
W ostatnim czasie tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Dotychczas w Polsce COVID-19 zaraziło się 901 osób, z czego 10 zmarło. Aby powstrzymać epidemię, rząd zdecydował się na wiele ograniczeń. Jednym z nich jest zakaz imprez masowych, w efekcie którego w mszach świętych w ostatnich kilkunastu dniach mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a od środy, 25 marca zgromadzenie takie może liczyć do 5 osób.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Mediacom - średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele o godz. 7.00 w TVP1 w dniu 15 i 22 marca wyniosła 1,65 mln widzów, co przełożyło się na 34,04 proc. udziału wśród wszystkich widzów, 15,53 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 18,90 proc. w grupie 16-59.
Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia mszy w okresie epidemii koronawirusa zwiększyła się niemal czterokrotnie.
Jedynka w ostatnich dniach mszę relacjonuje codziennie. Widownia wszystkich transmisji między 15 a 23 marca wyniosła 1,18 mln osób (odpowiednio 21,35 proc., 7,27 proc. i 9,63 proc. udziału).
15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe - np. rocznicowe, pogrzebowe, czy z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).
Wyraźny wzrost zainteresowania msze odnotowały w TVP Polonia. Transmisje 15 i 22 marca miały średnio 166 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys.
Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 23 marca śledziło średnio 335 tys. osób.
Dotychczas jedna pokazana w TVP Kultura msza zainteresowała 61 tys. osób.
Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 670 tys. widzów.
Ponad 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta dedykowana dzieciom. Relacje 15 i 22 marca śledziło średnio 73 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys.
W Telewizji Republika msze między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób, a w okresie od 15 do 23 marca było to 4,6 tys.
Wyraźny wzrost czasu antenowego programów religijnych
Z analizy wynika, że liczba wszystkich programów religijnych w polskich stacjach telewizyjnych monitorowanych przez Nielsen Audience Measurement (z wyłączeniem TV Trwam - dane tej stacji są mierzone przez instytut, ale nie są udostępniane rynkowi; poza NAM ma do nich dostęp tylko nadawca i KRRiT) w okresie od 1 stycznia do 8 marca 2020 roku wyniosła 279, co w przeliczeniu na jeden dzień daje średnio 4,1 audycji. Z kolei od 9 do 15 marca łączna liczba pozycji wyniosła 39 (5,6 w przeliczeniu na jeden dzień), a od 16 do 22 marca - 52 (7,4).
Wyraźnie wzrósł również czas antenowy audycji o tematyce religijnej. W okresie od 1 stycznia do 8 marca w przeliczeniu na jeden dzień były to średnio 2 godziny, 1 minuta i 47 sekund. Z kolei w okresie od 9 do 15 marca czas ten wyniósł średnio 3 godziny, 14 minut i 35 sekund, a tydzień później były to średnio 4 godziny, 29 minut i 18 sekund.
Zdecydowanie najwięcej czasu antenowego na audycje religijne polskie stacje telewizyjne przeznaczają w niedziele (z racji transmisji mszy świętych, które tego dnia w analizowanej kategorii programowej zajmują większość czasu). Czas ten wyraźnie się podwoił po wprowadzeniu ograniczeń związanych z zahamowaniem rozwoju epidemii koronawirusa. 1 marca łączna długość audycji religijnych wyniosła 9 godzin, 28 minut i 37 sekund, a 8 marca było to 9 godzin, 12 minut i 31 sekund. Z kolei 15 marca czas antenowy wyniósł 15 godzin, 8 minut i 27 sekund, a tydzień później było to 16 godzin, 14 minut i 2 sekundy.
1 i 8 marca liczba audycji religijnych wyniosła po 16, a w kolejne dwie niedziele było to po 22 pozycje.
Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 23 marca br. najwięcej - 2,26 mln - widzów miała transmisja mszy świętej w TVP1 15 marca tuż przed południem.
13 pozycji w top 20 należało do mszy. Po dwie lokaty zajęły audycje „Anioł Pański”, „Między ziemią a niebem” oraz „Okiem wiary”.
Szesnaście pozycji w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, a po dwie lokaty do zestawienia wprowadziły Polsat News i TVP Info. 19 na 20 tytułów to pozycje pokazane po 15 marca.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
Dołącz do dyskusji: Duży wzrost oglądalności mszy świętych w telewizji