Dzienny czas korzystania z internetu w czasie pandemii koronawirusa wydłużył się w Polsce o 1,5 godz.
Podczas pandemii średni dzienny czas spędzany przez Polaków w internecie wzrósł z 4 do 5,5 godz. - wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie UKE.
Połowa Polaków zaobserwowała wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w czasie pandemii.
Podczas pandemii w 2020 roku najczęściej wykorzystywanymi usługami telekomunikacyjnymi były połączenia głosowe oraz komunikatory internetowe - wskazywała je co druga z badanych osób. Prawie co trzecia osoba wymieniała także portale społecznościowe, wiadomości SMS oraz – nieco rzadziej – zakupy online.
Średni dzienny czas spędzany w internecie wzrósł podczas pandemii o 1,5 godz., z 4 do 5 5 godz. Najwięcej czasu zajmowała aktywność związana z zakupami i rozrywką - średnio 2,4 godz. Na drugim miejscu znajdują się aktywności związane z pracą (1,4 godz.). Z kolei nauka i szkolenia średnio pochłaniały 1,1 godz.
Pandemia wpłynęła na wydłużenie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych u co 3 Polaka. W nieco mniejszym stopniu wpłynęła ona na wzrost liczby wysyłanych SMS-ów (27 proc.) i MMS-ów (18 proc.).
Polacy w czasie pandemii częściej korzystają z komunikatorów internetowych - zmianę taką deklaruje 59 proc. z nich. Obserwowany jest też pewien wpływ pandemii na częstość korzystania z narzędzi do wideokonferencji - wzrost częstości korzystania deklaruje 27 proc. badanych.
Ponad połowa Polaków nie spotkała się z problemami związanymi ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Pozostałe osoby najczęściej wskazują na wzrost cen (20 proc.), a w dalszej kolejności na pogorszenie jakości usług (15 proc.), pogorszenie zakresu ofert (11 proc.) i obsługi klienta (10 proc.).
W zeszłym roku szczególnie ważna była jakość usług telekomunikacyjnych. Co czwarty ankietowany Polak wykonywał w 2020 roku pracę zdalną, z czego prawie połowa w niepełnym zakresie (do 10 dni roboczych miesięcznie). Jakość usług telekomunikacyjnych w czasie pracy zdalnej jest z reguły oceniana pozytywnie.
Inaczej jest jednak z nauką online: korzystało z niej 23 proc. ankietowanych i co piaty negatywnie ocenia jakość usług telekomunikacyjnych w czasie e-learningu. Najczęstszymi problemami, jakich doświadczały osoby uczące się online, były problemy techniczne związane z aplikacjami oraz przerwy w dostępie do internetu – obie kwestie dotyczyły połowy z nich.
Prawie wszyscy Polacy korzystają z telefonii komórkowej: 97 proc. badanych deklaruje, że korzysta z tej usługi. Najczęściej wybieraną przez badanych ofertą telefonii komórkowej jest abonament. Jedynie nieco ponad 1/4 badanych wybiera doładowania pre-paid. Najmniejszą popularnością cieszy się natomiast oferta mix czyli stała opłata miesięczna, po przekroczeniu której trzeba doładować dodatkową kwotą.
92 proc. ankietowanych korzystających z telefonu komórkowego korzysta za jego pośrednictwem z internetu. W ponad połowie przypadków jest to internet w ramach abonamentu (post-paid). 80 proc. korzysta z komunikatorów internetowych w telefonie, a najczęściej wybieraną aplikacją jest Messenger.
Najbardziej popularnym rodzajem dostępu do internetu jest jednak dostęp stacjonarny, z którego korzysta blisko 2/3 badanych. Ponad połowa osób korzystających z internetu wykorzystuje dostęp mobilny w telefonach komórkowych. W sumie korzystanie z internetu deklaruje 85 proc. badanych.
67 proc. klientów indywidualnych w domach korzysta z internetu stacjonarnego, wydając na to przeciętnie niespełna 61 zł. Korzystna cena jest głównym kryterium wyboru oferty: 42 proc. wybierając prędkość internetu kieruje się właśnie tym czynnikiem.
Średnie miesięczne koszty dostępu do internetu mobilnego są niższe niż w przypadku dostępu stacjonarnego - wynoszą mniej niż 50 zł.
Usługi wiązane są rozwiązaniem popularnym, choć jeszcze nie powszechnym - korzysta z niego mniej niż połowa Polaków. Średni miesięczny koszt nieznacznie przekracza 120
zł. Najczęściej pakiet obejmuje telewizję (75 proc.) oraz internet stacjonarny (67 proc.). Usługi mobilne - telefonię i internet w pakiecie posiada mniej niż połowa użytkowników. Większość użytkowników deklaruje, że jest zadowolona z usług wiązanych.
Pojęcie sieci 5G znane jest zdecydowanej większości Polaków. Jedynie 13 proc. badanych twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z tym pojęciem. Osoby korzystające z telefonii komórkowej w większości przypadków są zadowolone z parametrów sieci, z której dotychczas korzystają.
28 proc. Polaków dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych w ciągu ostatniego roku, w tym głównie większą liczbę ofert (62 proc.) i dynamiczny rozwój technologii (60 proc.). Nieco mniejszy odsetek (18 proc.) dostrzega zmiany negatywne, ze wzrostem cen na pierwszym miejscu (53 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej w listopadzie 2020 r., techniką CAWI (ankiety internetowe), wśród klientów indywidualnych w wieku 15+. Próba losowo-kwotowa, warstwowana ze względu na lokalizację, wiek i płeć, N=2104.
Dołącz do dyskusji: Dzienny czas korzystania z internetu w czasie pandemii koronawirusa wydłużył się w Polsce o 1,5 godz.