E-faktura a ulga internetowa
Urząd Komunikacji Elektronicznej przedstawił informacje dotyczące ważności dokumentów potwierdzających poniesione wydatki przy korzystaniu z ulgi internetowej.
UKE informuje, że wydatki na usługi telekomunikacyjne są dokumentowane fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), (tzw. faktura VAT). Faktura VAT może być wystawiona w formie papierowej lub elektronicznej.
Otrzymywanie faktury VAT w formie elektronicznej jest uwarunkowane wyrażeniem zgody przez odbiorcę faktury (firmę, konsumenta) na tę formę. Każdorazowo zgoda/cofnięcie zgody na fakturę VAT w formie elektronicznej musi być wyrażona przez odbiorcę faktury w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.
Obecnie bardzo popularne jest proponowanie przez operatorów telekomunikacyjnych (np. TP, operatorzy komórkowi) swoim abonentom rezygnacji z "papierowej faktury" i otrzymywanie jej elektronicznego obrazu (tzw. EOF - elektroniczny obraz faktury w formacie PDF) na podany przez klienta adres e-mail lub udostępnianie obrazu faktury na stronie internetowej operatora.
UKE podkreśla, że ta forma informowania klienta o wysokości jego zobowiązań za wykonane na jego rzecz usługi telekomunikacyjne również wymaga wyrażenia przez niego zgody pisemnej lub w formie elektronicznej. Na żądanie klienta operator ma obowiązek wystawienia odpowiedników EOF w formie faktur papierowych.
Do końca 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywana oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
Szczegółowe informacje dotyczące ważności dokumentów potwierdzających poniesione wydatki przy korzystaniu z ulgi internetowej za 2010 r. zostały zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (więcej na ten temat).
W świetle zamieszczonej przez MF interpretacji zawartej w broszurze dotyczącej rozliczenia ulgi internetowej za 2010 rok, odbiorca faktur przesyłanych w formie elektronicznej zobowiązany jest do przechowywania tych faktur w tej formie i w formacie, w którym zostały mu przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również czytelność przez cały okres przechowywania.
Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane w przypadku wykorzystania:
1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
lub
2. elektronicznego systemu wymiany danych EDI (zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych), jeśli zawarta umowa dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.
Żeby faktura mogła być uznana za elektroniczną fakturę, musi spełniać powyżej określone warunki. W przypadku braku ich spełnienia, jakikolwiek dokument, w tym elektroniczny obraz faktury w formacie PDF, czy też tzw. ekofaktura, nie stanowi faktury elektronicznej, a więc nie była fakturą w rozumieniu przepisów prawa, uprawniającą do skorzystania z ulgi internetowej za 2010 rok.
Zgodnie z ww. interpretacją MF, otrzymywanie jedynie Elektronicznego Obrazu Faktury, który nie spełnia ww. warunków (w szczególności, jak wynika z interpretacji MF, otrzymywanie EOF na podany adres e-mail albo udostępnianie EOF na stronie internetowej operatora) oznacza, że nie posiadamy za 2010 r. faktur VAT w formie elektronicznej, w rozumieniu przepisów podatku od towarów i usług. Należy pamiętać, że operator ma jednak obowiązek wystawienia na żądanie podatnika faktur w formie papierowej.
Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu oraz organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), które zliberalizowało zasady przesyłania e-faktur, odstępując od obowiązku ich przesyłania tylko i wyłącznie przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego albo transmisji danych EDI. Nadal jednak każda faktura przesyłana w formie elektronicznej powinna cechować się autentycznością pochodzenia (niemożnością dokonania w fakturze zmian) oraz integralnością jej treści (chodzi o pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury).
Dołącz do dyskusji: E-faktura a ulga internetowa