Fotowoltaika Cyfrowego Polsatu wystrzeliła przy ZE PAK i Dino, ale dalej jest stratna
Spółka fotowoltaiczna Esoleo, której większościowym udziałowcem jest Cyfrowy Polsat, w ub.r. zwiększyła przychody prawie czterokrotnie - z 58,9 do 228,9 mln zł, m.in. dzięki współpracy z kontrolowaną przez Zygmunta Solorza firmą ZE PAK i Dino Polska. Cyfrowy Polsat nie może jednak liczyć na dywidendę - strata netto Esoleo pogłębiła się z 3,1 do 6,7 mln zł.
51,25 proc. udziałów Esoleo (wówczas działającej pod nazwą Alledo) zostało przejętych przez Cyfrowy Polsat na początku 2020 roku za 6,9 mln zł. Do rady nadzorczej spółki dołączyli menedżerowie nowego współwłaściciela: Maciej Stec i Janusz Pliszke. Ponadto wiceprezesem został Rafał Gospodarczyk, a członkiem zarządu - Krzysztof Dziaduszyński.
Inwestycja przełożyła się mocno na działalność operacyjną Esoleo: od połowy 2020 roku rozwiązania fotowoltaiczne spółki są oferowane w punktach sprzedażowych grupy Cyfrowy Polsat (m.in. w pakiecie z internetem LTE za darmo na trzy lata), równocześnie operator zaczął kampanię reklamującą te rozwiązania.
100 ha farmy i 1,5 tys. sklepów Dino
W ub.r. Esoleo zakończyło dużą inwestycję dla Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin: na jej terenie o powierzchni ok. 100 ha w Brudzewie zbudowało farmę fotowoltaiczną o mocy 70 MWp. Farmę uruchomiono jesienią ub.r.
Ponadto Esoleo współpracuje z Dino Polska, dla której instaluje panele fotowoltaiczne na dachach sklepów.
Na koniec września br. działało 2 069 sklepów Dino, panele są na 1 476, mają łączną moc 53 MW, a w pierwszych trzech kwartałach br. wyprodukowały łącznie ok. 35 GW energii, wobec 13 GW rok wcześniej.
Na zeszłoroczną sprzedaż Esoleo złożyło się 223,5 mln zł z instalacji fotowoltaicznych i 5,39 mln zł z materiałów.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty Esoleo zwiększyły się jeszcze mocniej od przychodów - z 58,93 do 230,28 mln zł. Zdecydowanie największe są dwie kategorie: wydatki na zużycie materiały poszły w górę z 25,56 do 127,93 mln zł, a na usługi obce - z 23,01 do 83 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 4,95 do 10,15 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 908,9 tys. zł do 2,33 mln zł. W ub.r. spółka zatrudniała przeciętnie 85 osób.
Rentowność spółki pogorszyły też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 606,2 tys. zł do 4,33 mln zł i kosztów operacyjnych z 3,68 do 5,84 mln zł
W konsekwencji wynik sprzedażowy poszedł w dół z 21,9 tys. zł zysku do 1,38 mln zł straty, strata operacyjne pogłębiła się z 448,6 tys. zł do 2,21 mln zł, a strata netto - z 3,11 do 6,75 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
W br. sprzedaż zmalała
Jak Esoleo idzie biznes w br.? W pierwszych trzech kwartałach przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat określone jako pozostałe zwiększyły się o 14,9 proc. do 490,9 mln zł.
W sprawozdaniu zaznaczono, że wzrost wynika głównie z „konsolidacji działalności firmy Port Praski i jej spółek zależnych (zajmują się m.in. sprzedażą i wynajmem mieszkań) oraz windykacyjnej Grupy Vindix (53,7 proc. jej udziałów Cyfrowy Polsat dokupił na początku br. za 53,7 mln zł).
Natomiast generowane przez Esoleo przychody d działalności były niższe, o czym przesądził efekt wysokiej bazy z ub.r. („w związku z rozpoznaniem w okresie porównawczym dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu budowy farmy fotowoltaicznej w Brudzewie” - zaznaczono w sprawozdaniu).
W trzecim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat (należą do niej m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia i Esoleo) przy wzroście przychodów o 3 proc. do 3,27 mld zł zanotowała 839,6 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Średni przychód miesięczny od abonenta zwiększył się o 3,9 proc. do 71,3 zł, a od klienta usług prepaidowych - o 9,1 proc. do 17,9 zł.
Dołącz do dyskusji: Fotowoltaika Cyfrowego Polsatu wystrzeliła przy ZE PAK i Dino, ale dalej jest stratna