SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook zmienia nazwę na Meta, Zuckerberg pokazał metaverse

Facebook zmienia swoją nazwę korporacyjną na Meta. Szef koncernu Mark Zuckerberg zaprezentował, jak będzie można korzystać z projektu technologicznego metaverse.

- Chcę, byśmy z czasem byli postrzegani jako firma związana z metaverse - powiedział Mark Zuckerberg podczas corocznej konferencji Facebook Connect. Jak dodał, obecna marka jest zbyt silnie związana z aplikacją Facebook, by odpowiednio odzwierciedlać to, czym zajmuje się firma.

Od czwartego kwartału br. Facebook zmodyfikuje raportowanie wyników finansowych. Będzie je podawał w podziale na dwa segmenty: Rodzina Aplikacji i Reality Labs.

Na giełdzie firma pod nową nazwą i skrótem MVRS będzie funkcjonowała od 1 grudnia.

 

Wg Zuckerberga metaverse to następca internetu mobilnego

Podczas konferencji Mark Zuckerberg zaprezentował metaverse - nowy projekt internetowy oparty na wirtualnej rzeczywistości. Szef koncernu stwierdził, że będzie to następca mobilnego internetu.

W czasie wystąpienia pokazano, jak ma wyglądać internet w wirtualnej rzeczywistości. Zuckerberg odbył "spotkanie" ze znajomymi, reprezentowanymi przez trójwymiarowe awatary we wspólnym wirtualnym pokoju stylizowanym na statek kosmiczny.

 

- W metaverse będziesz mógł robić wszystko, co możesz sobie wyobrazić: pracować, robić zakupy, bawić się zamiast patrzeć na ekran, będziesz się czuł, jakbyś tam był - powiedział Zuckerberg. Jak przyznał, choć do realizacji tej wizji jeszcze daleka droga, podstawowe części metaverse są już dostępne.

W metaverse awatary, hologramy i platforma Horizon

Dostęp do metaverse ma być możliwy nie tylko przy użyciu gogli do wirtualnej rzeczywistości, lecz także okularów do rozszerzonej rzeczywistości, komputerów i smartfonów.

- Urządzenia nie będą już głównym punktem uwagi użytkowników - przekonywał szef Facebooka. W metaverse ma być możliwe sterowanie gestami, głosem, a nawet myślami.

Internauci w metaverse będą awatarami, będą też mogli tam przenosić zdjęcia, filmy, muzykę czy książki. - Dużo przedmiotów obecnie fizycznych, np. ekrany, będą w przyszłości hologramami. Nie będziemy potrzebowali fizycznego telewizora, kupimy hologram za dolara od jakiegoś dzieciaka z liceum - przekonywał Zuckerberg.

Facebook w metaverse tworzy już platformę Horizon z częścią Home, do której będą przenosić się użytkownicy zaraz po włożeniu gogli Quest. - To nasza wstępna wizja przestrzeni domowej w metaverse - zaznaczył szef Facebooka.

Z kolei w części World użytkownicy będą mogli tworzyć własne światy, a część Workrooms jest przeznaczona do wspólnej pracy. Część World jest rozwijana od ub.r. („Każdego dnia dodajemy tam kolejne światy i użytkowników” - stwierdził Zuckerberg), a część Workrooms została uruchomiona na początku br.

Zuckerberg zapewnił, że metaverse będzie środowiskiem bezpiecznym i zachowującym prywatność użytkowników.

Przedstawiciele firmy przyznali, że pełna realizacja wizji metaverse zajmie co najmniej 5-10 lat i będzie wymagać "co najmniej tuzina dużych przełomów technologicznych".

Zuckerberg zapowiedział, że firma zamierza zainwestować w projekt "miliardy dolarów" i dotrzeć docelowo do miliarda użytkowników. Zaznaczył, że chociaż dzisiaj taka wizja może wydawać się rodem z science fiction, to za 5-10 lat wiele z tych technologii i rozwiązań będzie w masowym użyciu.

Facebook wprowadzi nowy zestaw VR - Cambria

Mark Zuckerberg stwierdził też, że ostatnie lata nauczyły go, że fundamentem metaverse powinno być bezpieczeństwo i prywatność, które muszą być zapewnione od pierwszego dnia jego funkcjonowania. Zasugerował również, że ponieważ realizacja projektu, to kwestia przyszłości, władze i branża IT powinny mieć czas na opracowanie odpowiednich standardów, dotyczących bezpieczeństwa danych, transparentności w tym, jak dane użytkowników są wykorzystywane, prywatności oraz interoperacyjności.

Firma zapowiedziała też wypuszczenie na rynek w przyszłym roku nowego zestawu gogli VR o nazwie Cambria, który ma m.in. odzwierciedlać mimikę twarzy użytkownika w wirtualnej rzeczywistości.

Innym produktem, nad którym pracuje koncern, są okulary AR, mające umożliwiać wyświetlanie elementów wirtualnych w świecie rzeczywistym. Urządzenie - nazwane "projekt Nazaray" - docelowo ma wyglądać jak zwykłe okulary z 5-milimetrowymi soczewkami. Prace nad nim wciąż są jednak dalekie od zakończenia.

Facebook wiosną 2014 roku przejął firmę Oculus VR produkującą zestawy do wirtualnej rzeczywistości, płacąc 400 mln dolarów w gotówce i 1,6 mld dolarów w swoich akcjach.

Pierwsza wersja gogli Oculus Quest mała premierę w maju 2019 roku, natomiast jesienią ub.r. do sprzedaży trafiły gogle i słuchawki Oculus Quest 2. W połowie br. w zestawach Oculus Quest 2 testowo zaczęto emitować reklamy.

 

Zuckerberg o zarzutach wobec Facebooka: wierzę, że technologia może czynić nasze życie lepszym

Szef korporacji tylko zdawkowo odniósł się do nasilającej się w ostatnich tygodniach krytyki firmy, związanej z serią publikacji o szkodliwych efektach społecznych Facebooka i Instagrama.

"Biorąc pod uwagę całą (poświęcaną nam) uwagę i debatę publiczną, niektórzy z was mogą zapytać: dlaczego robicie to teraz?" - przyznał Zuckerberg. "Odpowiedź brzmi: wierzę, że zostaliśmy stworzeni, by tworzyć; wierzę, że technologia może czynić nasze życie lepszym i że przyszłość nie zbuduje się sama" - odpowiedział.

Biznesmen dodał, że "zawsze będą bieżące problemy do rozwiązania" i choć firma popełnia błędy, to stara się je naprawiać.

 

W trzecim kwartale br. Facebook zanotował wzrost przychodów rok do roku o 33 proc. do 28,28 mld dolarów i zysku netto z 7,85 do 9,19 mld dolarów.

Do koncernu należą platformy Facebook, Instagram, Messenger i WhatsApp. W zeszłym kwartale miały globalnie 3,58 mld użytkowników, a sam Facebook - 2,91 mld.

 

Dołącz do dyskusji: Facebook zmienia nazwę na Meta, Zuckerberg pokazał metaverse

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
New user
Realnie szuflandia w bloku z wielkiej płyty. W wirtualnym świecie pałac cesarski. Chce zagrać na najprostszym instynkcie - zazdrości.
0 0
odpowiedź
User
Fuck USA
WOLE JUŻ CHIŃSKIEGO TIK TOKA
0 0
odpowiedź
User
Szympanski
Second Life.
Literalnie second.
0 0
odpowiedź