Polska spółka Facebooka z 30,7 mln zł wpływów i 2,8 mln zł zysku. „Do FB trafia 90-95 proc. wydatków na reklamy w social media”
W ub.r. firma Facebook Poland zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 19 proc. do 30,69 mln zł oraz 2,85 mln zł zysku netto (wobec 1,11 mln zł zysku rok wcześniej) - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. Według ekspertów Facebook (razem z Instagramem i Messengerem) ma 90-95 proc. udziału w polskim rynku marketingu w social media wartym ponad 400 mln zł.
Spółka Facebook Poland działa od ponad sześciu lat. Ze sprawozdań złożonych w KRS wynika, że w ub.r. jej wpływy sprzedażowe wyniosły 30,69 mln zł, o 19 proc. więcej niż rok wcześniej. Wszystkie przychody pochodziły z europejskiej centrali Facebooka mieszczącej się w Irlandii.
W sprawozdaniach zaznaczono, że Facebook Poland dostarcza usługi marketingowe i wsparcie sprzedaży oferty Facebooka.
Po stronie kosztów operacyjnych Facebook Poland zapisał w ub.r. 27,99 mln zł, wobec 23,69 mln zł rok wcześniej. Znacząco wzrosły dwie najważniejsze kategorie wydatków: na usługi obce z 8,21 do 10,53 mln zł, a na wynagrodzenia z 9,3 do 10,89 mln zł. W ub.r. spółka zatrudniała na stałe 21 osób, o pięć więcej niż rok wcześniej.
Zysk sprzedażowy i operacyjny firmy zwiększył się z 2,08 mln zł w 2016 roku do 2,7 mln zł w ub.r., a zysk netto - z 1,11 do 2,85 mln zł. W 2016 roku spółka zapłaciła 729,7 mln zł podatku dochodowego, a w ub.r. miała 141,5 mln zł nadwyżki podatkowej.
Na koniec ub.r. Facebook Poland miał 6,97 mln zł wolny środków, wobec 4,27 mln zł rok wcześniej. Aktywa spółki z tytułu odroczonego podatku wzrosły w skali roku z zera do 856,4 tys. zł, a należności z tytułu VAT-u - z 315,1 do 807 tys. zł.
100 proc. udziałów firmy należy do Facebook Global Holding.
Ile Facebook rzeczywiście zarabia w Polsce?
Oczywiste jest, że wyniki Facebook Poland stanowią jedynie niewielką część działalności koncernu Marka Zuckerberga w naszym kraju. Trudno bowiem wyobrazić sobie, że portal (do którego należą też platformy Instagram i WhatsApp) miałby tylko dwa razy wyższe wpływy i niższy zysk od Filmwebu (który zanotował w ub.r. 15,3 mln zł przychodów i 3,9 mln zł zysku netto). Z kolei Wirtualna Polska miała w ub.r. 465,61 mln zł wpływów i 40,03 mln zł zysku netto, Grupa Interia - 109,1 mln zł wpływów i 21,22 mln zł zysku netto, a pion internetowy Agory - 168,6 mln zł przychodów i 23,9 mln zł zysku EBITDA.
Facebook jako spółka giełdowa nie podaje wyników finansowych, które osiąga w poszczególnych krajach. Polskie biuro prasowe koncernu nie odpowiedziało na nasze pytania dotyczące wyników Facebook Poland.
Ile Facebook tak naprawdę zarabia w naszym kraju? Wyznacznikiem może być wielkość rynku reklamy w social media, w którym koncern dominuje ze swoimi platformami. Według badania IAB AdEx w ub.r. reklama w mediach społecznościowych miała 15,4 proc. udziału w polskim rynku marketingu internetowego. Natomiast Starcom oszacował, że w ub.r. wydatki na reklamy internetowe wyniosły 2,8 mld zł, o 7,9 proc. więcej niż rok wcześniej. 15,4 proc. z 2,8 mld zł to 431 mln zł.
Ile z tej puli może trafiać do Facebooka? - Moim zdaniem 90-95 proc. budżetów social mediowych trafia na Facebook, Instagram i Messeneger. Pozostałe są przeznaczane na Twitter i Linkedin i Snapchat - uważa Marek Fordoński, szef działu performance w MullenLowe MediaHub.
Podobnego zdania jest Adrian Kornacki, senior digital planner w MullenLowe MediaHub. - Ekosystem reklamowy Facebooka w postaci serwisów Facebook, Instagram czy Messenger jest dominujący jeżeli chodzi o udział w wydatkach na działania social media i prawdopodobnie oscyluje na poziomie 90 procentów - szacuje. - Wynika to z trzech faktów: zasięgów poszczególnych serwisów, zróżnicowanej formy reklam, która pozwoli na realizację różnych KPI (zasięg, świadomość czy sprzedaż), jak również możliwości precyzyjnego dotarcia czyli targetowania. Widać, że budżety reklamowe coraz chętniej przeznaczane są na działania na Instagramie, jednak to nadal Facebook jest dominującym kanałem w mediaplanach i jest na poziomie 85:15 proc. na jego korzyść - analizuje Kornacki.
Facebooka rozwija też ofertę wideo, m.in. transmisje na platformie Facebook Live, żeby przytrzymywać użytkowników na dłużej i zarabiać na reklamach wideo. - Facebook zauważa potencjał reklamowy w działaniach z formatem wideo, jednak z uwagi na formę konsumpcji treści w serwisie - reklamy typu preroll nie cieszą dużym zainteresowaniem ze strony reklamodawców - ocenia Adrian Kornacki.
Działające od sześciu lat warszawskie biuro Facebooka odpowiada za działalność firmy w całej Europie Środkowej. Od wiosny 2015 roku zarządza nim Robert Bednarski, natomiast miesiąc temu szefową firmy na polskim rynku została Agnieszka Kosik.
Globalnie Facebook w ub.r. zanotował 40,65 mld dolarów wpływów (47 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 15,93 mld dolarów zysku netto (wobec 10,22 mld dolarów w 2016 roku). Natomiast w drugim kwartale br. osiągnął kolejne rekordowe wyniki - 13,23 mld dolarów wpływów (z czego jedynie 193 mln dolarów ze źródeł pozareklamowych) i 5,11 mld dolarów zysku netto. Analitycy spodziewali się jednak jeszcze lepszych rezultatów i krótko po publikacji raportu finansowego akcje koncernu staniały o 24 proc.
Dołącz do dyskusji: Polska spółka Facebooka z 30,7 mln zł wpływów i 2,8 mln zł zysku. „Do FB trafia 90-95 proc. wydatków na reklamy w social media”
A mnie się wydaje, że jako mediaplanner wydawałem nawet miesięcznie 6-zer na media Facebook+Instagram, od jednego klienta. Ciekawe kto płaci tyle agencji social media za ich kalendarz postów lol