Cyfrowy Polsat zapłacił więcej podatku niż TVN, a Allegro niż OLX (TOP70 podatników z mediów i technologii)
Trzy największe spółki z grupy Cyfrowy Polsat zapłaciły w ub.r. łącznie 367,7 mln zł podatku dochodowego, dwie firmy z grupy TVN Discovery Polska - 32,9 mln zł, a TVP - 7,4 mln zł. Wśród podmiotów stricte internetowym najwięcej zapłaciło Allegro, a wśród wydawców prasowych - Wolters Kluwer Polska - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Według danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus, w ub.r. zapłacił 179,93 mln zł podatku dochodowego CIT przy 7,41 mld zł przychodów i 6,47 mld zł kosztów uzyskania przychodów.
W czołówce zestawienia największych płatników CIT w sektorze mediów i technologii są jeszcze trzy spółki z grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat: sam Cyfrowy Polsat z 96,42 mln zł kosztów w tym zakresie, Telewizja Polsat z 91,36 mln zł i Polkomtel Infrastruktura z 36,88 mln zł.
W branży telekomunikacyjnej Polkomtel został wyprzedzony po względem kwoty zapłaconego CIT-u przez P4, operatora sieci Play, którego wydatki w tym obszarze wyniosły w ub.r. 268,9 mln zł (przy 7,34 mld zł przychodów i 5,87 mld zł kosztów ich uzyskania).
Inne telekomy zapłaciły zdecydowanie mniej podatku dochodowego: Orange Polska - 999,2 tys. zł, T-Mobile Polska - 20,4 tys. zł, a Netia (jej większościowym akcjonariuszem od dwóch lat jest Cyfrowy Polsat) jest w grupie spółek z zerowymi wydatkami na CIT, bo miała w ub.r. przychody niższe od kosztów ich uzyskania.
Firmy TVN zapłaciły więcej niż TVP i Puls
TVN Media, sprzedające ofertę reklamową stacji TVN Disovery Polska i wielu innych nadawców, przy 2,22 mld zł przychodów i 2,02 mld zł kosztów ich uzyskania zapłaciło w ub.r. 27,75 mln zł podatku dochodowego. W przypadku spółki TVN podatek wyniósł 5,13 mln zł.
Telewizja Puls zapłaciła 10,08 mln zł CIT-u, a Telewizja Polska - 7,37 mln zł.
Z kolei wydatki podatkowe Polskiego Radia (przy 369,09 mln zł przychodów i 379,14 mln zł kosztów ich uzyskania) wyniosły 25,7 tys. zł. Niektóre firmy, do których należy wiele spółek zależnych, rozliczają CIT wspólnie jako grupy podatkowe. Funkcjonujący jako taka grupa Eurozet miał 286,88 mln zł wpływów i 236,11 mln zł kosztów ich uzyskania, odprowadził 9,64 mln zł podatku dochodowego.
Od Allegro dwa razy więcej niż od OLX
W ub.r. grupa podatkowa OLX przy 687,6 mln zł przychodów i 310,39 mln zł kosztów ich uzyskania zapłaciła 71,67 mln zł podatku dochodowego.
Natomiast u Allegro koszty CIT-y wyniosły 138,09 mln zł, u Grupy Pracuj - 27,18 mln zł, u operatora płatności internetowych PayU - 17,79 mln zł, a u Ceneo.pl - 16,66 mln zł.
Wśród internetowych gigantów obecnych w Polsce najwięcej podatku dochodowego płaci Amazon mający u nas kilka centrów dystrybucyjnych. W ub.r. na CIT przeznaczył 28,89 mln zł.
Google Poland zapłacił 13,59 mln zł podatku dochodowego, a Facebook Poland - 4,22 mln zł.
Cinema City przed Multikinem i Agorą
Z operatorów sieci kinowych największym płatnikiem CIT było w ub.r. Cinema City - przy 847,15 mln zł wpływów i 746,53 mln zł kosztów ich uzyskania zapłaciło 19,12 mln zł podatku.
W przypadku Multikina podatek dochodowy wyniósł 11,98 mln zł, a w przypadku Agory (prowadzącej też działalność na rynku prasy, internetu, radia i reklamy zewnętrznej) - 11,44 mln zł. W br. wszystkie sieci kinowe wskutek epidemii koronawirusa zanotują wielkie spadki przychodów, co widać już w wynikach grupy Agora za drugi kwartał: według wstępnych zanotowała spadek przychodów o 52 proc. do 129,5 mln zł, 4,4 mln zł straty EBITDA i 41,1 mln zł straty netto.
Na rynku prasowym, radiowym i internetowym są też obecne dwie spółki koncernu Bauer Media w Polsce. W ub.r. Bauer Media Invest zapłacił 32,24 mln zł tytułem CIT, a Bauer Polen Invest - 4,2 mln zł. W lipcu br. koncern za 422 mln zł sprzedał Telewizji Polsat Grupę Interia.
Z kolei branżę reklamy zewnętrznej reprezentuje Ströer Polska z 4,86 mln zapłaconego CIT. W zestawieniu jest też kilka domów mediowy, na czele ze Starcomem (6,22 mln zł podatku dochodowego), GroupM (4,97 mln zł), SMG Poland (4,18 mln zł) i Havas Media (2,24 mln zł).
Ruch, Canal+ i Empik z zerowymi kosztami CIT
W rankingu Ministerstwa Finansów znalazło się kilka firm, które przy przychodach wynoszących minimum kilkaset mln zł nie zapłaciły w ub.r. w ogóle podatku dochodowego. W większości przypadków przyczyną jest to, że przychody były niższe od kosztów ich uzyskania.
W tej grupie są m.in. Canal+ Polska (do wiosny br. działający jako ITI Neovision), Empik, Multimedia Polska, Polska Presse, Garmond Press i Wirtualna Polska Media. Ta ostatnia spółka należy do notowanej na giełdzie Wirtualnej Polski, która notuje zyski netto i płaci podatek dochodowy: w ub.r. 27,72 mln zł, a w pierwszej połowie br. 5,57 mln zł.
Od dwóch lat głośno jest o problemach finansowych Ruchu, który jesienią 2018 roku zaczął przyspieszone postępowania układowe. W ramach porozumień większym wierzycielom umorzy 85 proc. należności, a mniejszym 50 proc, wypłatę opóźniają jeszcze zażalenia złożone przez niektórych z nich. Niebawem Ruch ma zostać przejęty przez Orlen, tymczasowo należy do spółki zależnej Alior Banku. W ub.r. zanotował prawie 60 mln zł straty netto.
1,4 mld zł podatku dochodowego od PKO BP
Zdecydowanie największych płatnikiem CIT w ub.r. była grupa kapitałowa PKO BP, której koszty w tym zakresie wyniosły 1,37 mld zł.
Natomiast po ponad 700 mln zł zapłaciły ING Bank Śląski (775,97 mln zł), Santander Bank Polski (751,05 mln zł), Bank Pekao (746,29 mln zł) i Orlen (736,99 mln zł).
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat zapłacił więcej podatku niż TVN, a Allegro niż OLX (TOP70 podatników z mediów i technologii)
Firmy te płacą wielkie miliony za używanie nazwy jak i za wszelakie usługi doradcze.
Solorz za chwilę zrobi to samo na większą skalę niż teraz via Cypr
To powinno być nielegalne i karane w miliardach złotych. Co to za kpina, że spółka-córka płaci ciężką kasę za używanie logo spółce-matce kiedy obie spółki nazywają się tak samo i spółka matka jest właścicielem spółki-córki. Często jedynym właścicielem lub większościowym właścicielem.