SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Gazeta.pl bez 2 mln użytkowników traci względem Interii, Fakt.pl i TVN24.pl przed o2.pl (TOP 10 portali)

Po stracie w ciągu kilku miesięcy ponad 2 mln użytkowników Gazeta.pl ma już niewielką przewagę nad Interią, która notuje dwa razy więcej odsłon i ponad trzykrotnie dłuższy czas korzystania przez internautów. Fakt.pl i TVN24.pl mają więcej użytkowników od tracącego na odwiedzalności o2.pl. Zdecydowanymi liderami są Onet.pl i WP.pl.

W listopadzie ub.r. Onet.pl (należący do Grupy Onet - RASP) odwiedziło 13,67 mln internautów (real users), którzy wykonali 2,69 mld odsłon krajowych, a każdy korzystał z serwisu średnio przez 4 godziny i 56:08 minuty. Z kolei WP.pl (Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 11,31 mln użytkowników, 2,49 mld odsłon krajowych oraz średnio 5 godzin i 18:45 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Onet i WP.pl są zdecydowanymi liderami wśród portali ogólnotematycznych (rozumianych jako osobne domeny internetowe), a największą przewagę nad konkurencją mają pod względem liczby odsłon. Dość powiedzieć, że pozostałych osiem serwisów z czołowej dziesiątki w sumie zanotowało 2 mld odsłon krajowych, czyli mniej od każdego z liderów. Natomiast tylko o2.pl (Grupa Wirtualna Polska) osiągnęło dłuższy czas przypadający na przeciętnego użytkownika (5 godzin i 29:42 minuty), a po ok. trzech godzin - Interia.pl i TVN24.pl.

W zestawieniu uwzględniliśmy tylko portale pozycjonowane jako horyzontalne, dotyczące większości dziedzin, natomiast pominęliśmy serwisy tematyczne, skupione na jednej lub kilku dziedzinach, np. rozrywce i show biznesie (na czele z Pudelek.pl, Plejada.pl i Nocoty.pl), gospodarce (m.in. Biztok.pl i Money.pl), rozrywce (np. Filmweb.pl) oraz stylowi życia (np. Polki.pl).

Warto też zaznaczyć, że czterej najwięksi wydawcy portali oprócz nich mają wiele serwisów tematycznych działających w innych domenach (Grupa WP - m.in. Pudelek.pl, Kafeteria.pl i Biztok.pl, Grupa Onet - m.in. VoD.pl, Zumi.pl, Grupa Gazeta.pl - np. Sport.pl, Plotek.pl i Deser.pl, Grupa Interia.pl - m.in. Smaker.pl, Styl.pl, Pomponik.pl i Poboczem.pl). Treści z tych serwisów są promowane na stronach głównych portali horyzontalnych, jednak ruch z nich nie jest doliczany do wyników portali jako domen.

Trzecie miejsce zajmuje Gazeta.pl, jednak tylko pod względem liczby użytkowników - w listopadzie miała ich o 582 tys. więcej niż Interia.pl, która za to zanotowała prawie dwa razy więcej odsłon krajowych (711,1 mln wobec 365,7 mln) oraz 3,5 razy dłuższy średni czas korzystania przez internautów (3 godziny i 33:31 minuty wobec 57:40 minuty).

Podobną przewagę nad o2.pl mają Fakt.pl (Grupa Onet - RASP) i TVN24.pl - pierwszy zanotował o 902, tys., a drugi o 121,6 tys. użytkowników więcej. Jednak o2.pl z 609,7 mln odsłon wyprzedza tych dwóch konkurentów o 5-6 razy, notując też wielokrotnie dłuższy czas przypadający na przeciętnego odwiedzającego.

Warto zaznaczyć, że na o2.pl zdecydowaną większość odsłon generuje poczta mailowa (we wrześniu ub.r. było to 85 proc. - zobacz szczegóły), podczas gdy Fakt.pl i TVN24.pl nie oferują takiej usługi.

Trzy ostatnie miejsca zajęły serwisy zdecydowanie najmniej popularne w tym zestawieniu - SE.pl, Wyborcza.pl (Grupa Gazeta.pl) i TVP.pl. Każdy z nich zanotował w listopadzie poniżej 3 mln użytkowników, 28-34 mln odsłon krajowych i od 7 do 16 minut spędzone przez przeciętnego odwiedzającego.

TOP10 portali ogólnotematycznych (domen) w listopadzie 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

real users

odsłony krajowe

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

onet.pl

13 668 860

2 687 260 700

425 246 807

04:56:08

63,73%

wp.pl

11 309 107

2 490 565 830

309 913 726

05:18:45

52,73%

gazeta.pl

7 892 229

365 737 282

72 485 614

00:57:40

36,80%

interia.pl

7 310 264

711 124 995

99 880 078

03:33:31

34,08%

fakt.pl

4 338 796

118 632 930

19 943 031

00:20:03

20,23%

tvn24.pl

3 557 573

100 689 647

23 913 858

02:53:39

16,59%

o2.pl

3 435 970

609 677 008

56 801 383

05:29:42

16,02%

se.pl

2 870 528

33 829 904

6 703 282

00:07:15

13,38%

wyborcza.pl

2 711 915

28 473 720

5 835 805

00:15:55

12,64%

tvp.pl

2 640 585

31 462 541

4 584 097

00:07:08

12,31%


W skali roku Onet.pl zyskał w listopadzie 65 tys. użytkowników i 393,6 tys. odsłon krajowych (to wzrosty o 0,5 i 17,2 proc.), a także 6:54 minuty (2,4 proc. w górę) spędzane przez przeciętnego odwiedzającego.

WP.pl przy 612,5 tys. użytkowników mniej niż przed rokiem (5,1 proc. w dół) zanotowała aż o 887,5 mln odsłon krajowych więcej (55,4 w górę) i o 5:02 minuty dłuższy średni czas korzystania przez użytkownika (1,6 proc. w górę).

W przypadku WP.pl i o2.pl tak duże wzrosty liczby odsłon wynikają przede wszystkim z przejścia w połowie ub.r. przez Grupę Wirtualna Polska na nową definicję odsłony w Megapanelu (więcej na ten temat).

Z kolei Gazeta.pl straciła w skali roku aż 2,41 mln użytkowników (to spadek o 23,4 proc.) i 64,3 mln odsłon krajowych (14,9 proc. w dół), a czas spędzany w serwisie przez przeciętnego odwiedzającego zmalał o 1:29 minuty (czyli o 2,5 proc.).

Ten spadek nastąpił przede wszystkim w ciągu dwóch-trzech miesięcy i wynika głównie z zakończenia współpracy Gazeta.pl z należącym do Microsoftu serwisem MSN (więcej na ten temat). Do końca września działał on wspólnie z witryną dziennika „Metro” pod adresem MetroMSN.gazeta.pl.

We wrześniu ten serwis odwiedziło 1,57 mln internautów, 61,1 mln odsłon krajowych i średnio 64:41 minut przypadających na każdego odwiedzającego, co w większości zapewniła strona główna. W październiku MSN, już pod osobnym adresem msn.com, zanotował 1,44 mln użytkowników, a w listopadzie - 1,75 mln.

Gazeta.pl - MetroMSN  we wrześniu 2014 roku

(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

sekcja

real users

odsłony krajowe

krajowe odsłony mobilne

czas na RU [godz:min:s]

zasięg

Strona główna

1 334 584

48 078 404

114 001

01:06:37

6,13%

Gwiazdy

339 080

5 963 324

78 927

00:13:51

1,56%

Wydarzenia

302 752

2 985 121

73 456

00:14:58

1,39%

Lifestyle

238 998

2 231 251

47 325

00:08:35

1,10%

Portfel

199 678

1 534 343

33 046

00:07:34

0,92%

m.MetroMSN

-

361 591

323 861

-

-

razem*

1 572 587

61 154 034

670 616

01:04:41

7,23%

*z uwzględnieniem współodwiedzalności


Interia.pl przy 154 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej (spadek o 2,1 proc.) zanotowała o 79.9 mln odsłon krajowych i 2:03 minuty na średniego użytkownika więcej (to 12,7 i 1 proc. w górę).

Bardzo dużo zyskał Fakt.pl - miał o 1,45 mln odwiedzających i 67 mln odsłon krajowych więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 50 i 130 proc.), a średni czas spędzany przez użytkownika wydłużył się o 7:57 minuty (czyli o 65,7 proc.). Wynika to m.in. z pojawienia się treści z serwisu na stronie głównej Onet.pl, podobny wzrost zanotował dzięki temu serwis innego tytułu prasowego RASP - „Newsweeka” (zobacz szczegóły).

Z kolei TVN24.pl miał o 179,7 tys. użytkowników i 23,5 mln odsłon krajowych więcej niż rok wcześniej (to 5,3 i 30,4 proc. w górę), a czas średni korzystania przez odwiedzającego wzrósł o 33:55 minut (czyli o 24,3 proc.).

Za to o2.pl straciło w skali roku 687,7 tys. użytkowników (16,7 proc. w dół), przez co spadło z piątego na siódme miejsce. Jednocześnie wielokrotnie wzrosła liczba odsłon i średni czas korzystania z portalu, co wynika głównie z kwestii technicznych (m.in. nowej definicji odsłony).

Trzy pozostałe serwisy zanotowały wzrosty liczby użytkowników (największy TVP.pl - o 391,4 tys., czyli 17,4 proc.). Przy czym Wyborcza.pl straciła w skali roku 3,22 mln odsłon krajowych i 3:18 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (to spadki o 10,2 i 17,2 proc.), co może wynikać z wprowadzonego w lutym br. w serwisie (tak samo jak na innych stronach internetowych „Gazety Wyborczej”) płatnego systemu dostępu do treści, z którego na koniec września korzystało 21,2 tys. użytkowników (więcej na ten temat).

TOP10 portali ogólnotematycznych (domen) rok po roku (Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL

domena

listopad 2014

listopad 2013

real users

odsłony krajowe

czas na RU [godz:min:s]

real users

odsłony krajowe

czas na RU [godz:min:s]

onet.pl

13 668 860

2 687 260 700

04:56:08

13 603 823

2 293 640 117

04:49:14

wp.pl

11 309 107

2 490 565 830

05:18:45

11 921 594

1 603 068 045

05:13:43

gazeta.pl

7 892 229

365 737 282

00:57:40

10 299 798

430 002 473

00:59:09

interia.pl

7 310 264

711 124 995

03:33:31

7 464 302

631 194 614

03:31:28

fakt.pl

4 338 796

118 632 930

00:20:03

2 891 405

51 586 471

00:12:06

tvn24.pl

3 557 573

100 689 647

02:53:39

3 377 876

77 190 169

02:19:44

o2.pl

3 435 970

609 677 008

05:29:42

4 123 665

259 225 105

01:35:33

se.pl

2 870 528

33 829 904

00:07:15

2 767 341

22 448 866

00:06:24

wyborcza.pl

2 711 915

28 473 720

00:15:55

2 635 889

31 697 265

00:19:13

tvp.pl

2 640 585

31 462 541

00:07:08

2 249 207

30 601 514

00:16:42

Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych portali w ciągu roku

Dołącz do dyskusji: Gazeta.pl bez 2 mln użytkowników traci względem Interii, Fakt.pl i TVN24.pl przed o2.pl (TOP 10 portali)

15 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jacek
Bo żadne medium, zatrudniające jakichkolwiek dziennikarzy, nie powinno się bawić w rzecznika prasowego partii rządzącej. Dobrze byłoby też, gdyby nie reprezentowało tak agresywnie jedynej słusznej opcji światopoglądowej.
0 0
odpowiedź
User
Jacek
Zaznaczajcie wyrazniej w tytule, ze chodzi o domeny, bo to nie jest oczywiste
Zaraz bedzie tysiac komentarzy przez to nieporozumienie
0 0
odpowiedź
User
Gość
Przewagę można mieć "nad czymś" a nie "od czegoś".
0 0
odpowiedź