„Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”
W 2014 roku prawie wszystkie dzienniki ogólnopolskie zanotowały spadki średniej sprzedaży ogółem. Najwięcej straciły „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza”, a najmniej - „Super Express”. Na plusie rok zakończył tylko „Parkiet”.
Liderem sprzedaży wśród dzienników w ub.r. był niezmiennie „Fakt” wydawany przez Ringier Axel Springer Polska. Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl, jego średnia sprzedaż ogółem w 2014 roku wyniosła 324 603 egz., czyli 4,20 proc. mniej niż rok wcześniej.
- W minionym roku rozszerzyliśmy ofertę tematyczną „Faktu”, rozwinęliśmy nowoczesne poradnictwo, coraz więcej mamy twardych newsów, które mają wpływ na polską scenę polityczną. Starannie dobieramy tematy w działach wydarzenia i ludzie, jednocześnie wiernie trzymając się formuły tabloidu - mówi Wirtualnemedia.pl Robert Feluś, redaktor naczelny „Faktu”.
Jego zdaniem, to właśnie te działania przyczyniły się do wyhamowania trendu spadku sprzedaży dziennika, bo jeszcze w 2013 roku względem 2012 roku tracił on 9,3 proc., a teraz tylko 4,2 proc.
Wydawca mocno stawia też na rozwój serwisu internetowego Fakt.pl. - Niski poziom spadków sprzedaży wydania drukowanego następuje w czasie ogromnego wzrostu zasięgu i liczby użytkowników Fakt.pl. Wygrywamy walkę o uwagę tradycyjnego i nowego odbiorcy - komentuje Marcin Biegluk, dyrektor zarządzający marką „Fakt”.
Drugie miejsce w zestawieniu ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 170 247 egz. zajęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Zanotowała ona drugi największy spadek w segmencie, bo jej wynik w ub.r. zmniejszył się o 13,97 proc.
Wojciech Fusek, dyrektor wydawniczy i zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, podkreśla, że taki spadek to jednak najlepszy wynik od kilku lat.
- Koniec roku był szczególnie dobry - w ostatnich miesiącach spadki nie przekraczały 10 proc. Widzimy, jak nasze działania promocyjne i redakcyjne przynoszą rezultaty i jak co raz lepiej przeciwstawiamy się trendowi słabnącego czytelnictwa - mówi Wirtualnemedia.pl Fusek.
- W roku 2015 będziemy wzmacniali jeszcze nasze działania promocyjne i wprowadzali nowe projekty tak, by spadki były mniejsze, a w kolejnych latach - by zatrzymały się - dodaje Fusek.
Podkreśla, że wydawca nie patrzy już na czytelnictwo na papierze i w internecie osobno. W związku z tym wiosną ub.r. wprowadzano odpłatność za treści „Gazety Wyborczej” w sieci - na koniec września br. z jej płatnej subskrypcji w internecie korzystało już 21,2 tys. użytkowników.
Dane na koniec ub.r. spółka poda 20 lutego, ale wcześniej zapowiadała ona podwojenie liczby prenumeratorów (więcej na ten temat). - Rozbudowa serwisu Wyborcza.pl oraz formuły sprzedaży prenumerat cyfrowych pozwala nam poszerzać grono czytelników - podsumowuje dyrektor wydawniczy „GW”.
>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisie
Na podium rankingu znalazł się jeszcze „Super Express” (ZPR Media), W 2014 roku sprzedawał się on średnio każdego dnia w liczbie 152 041 egz. notując spadek o 1,41 proc. - najniższy w całym segmencie.
- Recepta na sukces jest w sumie dość prosta. "Super Express" ma bardzo dobrego redaktora naczelnego, który ma w zespole dużo lepszych od siebie i ciężej pracujących dziennikarzy. Z kolei ci dziennikarze oraz cały zespół mogą liczyć na fenomenalną pracę działu marketingu - wymienia Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny „SE”. - Dodać można, że nie udajemy kogoś kim nie jesteśmy. A jesteśmy silnym, czasem brutalnym rzecznikiem interesów naszych czytelników i nie zależy nam, żeby nas lubił ktoś poza nimi - mówi szef dziennika.
Czwarta była „Rzeczpospolita” ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 55 849 egz. po spadku o 7,23 proc. Niewiele więcej, bo 7,33 proc. stracił konkurencyjny „Dziennik Gazeta Prawna”. Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 47 451 egz., co dało mu piątą lokatę.
Największy spadek w zestawieniu - wynoszący 20,92 proc. - odnotowała kierowana przez Tomasza Sakiewicza „Gazeta Polska Codziennie” (Forum). Średni sprzedażowy wynik tego dziennika w 2014 roku wyniósł 20 250 egz. W zestawieniu tytuł ten był siódmy.
Natomiast jedyny wzrost dotyczył wydawanej przez Gremi Business Communication „Gazety Giełdy Parkiet”, która znalazła się na ostatniej pozycji. Jej średnia sprzedaż ogółem w ub.r. zwiększyła się o 20,78 proc. do 4 592 egz. Ten wzrost to m.in. efekt udostępniania e-wydań dziennika dzień wcześniej przed ukazaniem się wersji papierowej. Rozwiązanie to wprowadzono w lutym zeszłego roku.
ZKDP | rok | |||||
Wirtualnemedia.pl | 2014 | 2013 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Fakt Gazeta Codzienna | 449 556 | 324 603 | 324 603 | 469 033 | 338 835 | 338 834 |
Gazeta Wyborcza | 253 772 | 191 711 | 170 247 | 292 910 | 220 069 | 197 882 |
Super Express | 256 547 | 152 761 | 152 041 | 263 316 | 154 929 | 154 209 |
Rzeczpospolita | 68 055 | 58 043 | 55 849 | 87 378 | 79 121 | 60 202 |
Gazeta Prawna | 65 878 | 57 582 | 47 451 | 74 286 | 67 228 | 51 205 |
Przegląd Sportowy | 68 047 | 34 723 | 34 723 | 77 368 | 38 272 | 38 272 |
Gazeta Polska Codziennie | 70 568 | 20 262 | 20 250 | 88 691 | 25 621 | 25 608 |
Puls Biznesu | 15 419 | 14 040 | 10 817 | 17 651 | 16 099 | 11 657 |
Parkiet Gazeta Giełdy | 10 166 | 5 032 | 4 592 | 10 679 | 6 106 | 3 802 |
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Polska Codziennie” i „Gazeta Wyborcza” mocno straciły w 2014 r., a „Super Express” prawie nic. „Nie zależy nam, by ktoś nas lubił”