Gazety 15 proc. mniej z reklam. Ostro w dół „GW”, „Fakt” i „Rz” - w górę „SE” (TOP 10)
W styczniu br. cennikowe wpływy reklamowe gazet były o 14,9 proc. niższe niż rok wcześniej. Największe spadki, wynoszące ponad 20 proc., zanotowały „Gazeta Wyborcza”, „Fakt” i „Rzeczpospolita”, za to duże wzrosty osiągnęły „Super Express” i „Express Ilustrowany”.
Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w styczniu br. cennikowe przychody gazet z reklam (bez autopromocji) wyniosły 97,4 mln zł, o 17,06 mln zł mniej niż rok wcześniej. Oznacza to spadek o 14,9 proc.
Styczniowe spadki to kontynuacja trendów z ostatnich lat i zapowiedź dalszego kurczenia się rynku w tym roku. Według Starlinka w ub.r. faktyczne wydatki na reklamy w gazetach zmalały aż o 28,7 proc., do 341,2 mln zł (zobacz szczegóły). Natomiast pytani w styczniu przez Wirtualnemedia.pl analitycy z innych domów mediowych prognozowali, że w br. wartość tego segmentu zmniejszy się o 15-16 proc. (przeczytaj więcej).
W styczniu br. największy spadek wpływów reklamowych zanotowała „Gazeta Wyborcza” (Agora), która zarobiła o 8,6 mln zł mniej niż rok wcześniej (to o 25,8 proc. w dół). Podobnie zmalały przychody „Rzeczpospolitej” (Gremi Business Communication) - o 1,9 mln zł, czyli 24,3 proc.; „Faktu” (Ringier Axel Springer Polska) - o 2,5 mln zł, czyli 21 proc.; oraz regionalnej „Gazety Pomorskiej” (Grupa Polskapresse) - o 473 tys. zł, czyli 21,3 proc.
Dziennik „Polska” (Grupa Polskapresse) zarobił z reklam o 937 tys. zł mniej niż przed rokiem (to 5,7 proc. w dół), a bezpłatne „Metro” (Agora) - o 491 tys. zł (7,1 proc. w dół). Przychody „Dziennika Gazety Prawnej” (Infor) zmalały o 530 tys. zł, a „Pulsu Biznesu” (Bonnier Business Polska) - o 254 tys. zł (to spadki o 11,4 i 13,5 proc.).
>>> Duże spadki sprzedaży dzienników w 2013. „Papier nadal jest najbardziej dochodowy”
Jako jedyne w czołowej dziesiątce wzrosty cennikowych wpływów reklamowych, i to duże, osiągnęły „Super Express” (Murator) i regionalny „Express Ilustrowany” (Grupa Polskapresse). Pierwszy zarobił o 1,5 mln zł więcej niż rok wcześniej (to 26,9 proc. w górę), a drugi - o 573 tys. zł (wzrost o 33 proc.).
Cennikowe wpływy reklamowe gazet (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I.2013 | I.2014 |
GAZETA WYBORCZA | 33 396 395 zł | 24 772 660 zł |
POLSKA | 16 353 244 zł | 15 416 774 zł |
FAKT | 12 183 828 zł | 9 631 890 zł |
SUPER EXPRESS | 5 416 380 zł | 6 873 560 zł |
METRO | 6 932 644 zł | 6 441 306 zł |
RZECZPOSPOLITA | 7 802 968 zł | 5 903 390 zł |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA | 4 633 816 zł | 4 104 175 zł |
EXPRESS ILUSTROWANY | 1 738 172 zł | 2 311 679 zł |
GAZETA POMORSKA | 2 219 142 zł | 1 746 261 zł |
PULS BIZNESU | 1 875 475 zł | 1 621 485 zł |
monitorowane tytuły razem | 114 500 085 zł | 97 443 142 zł |
Dołącz do dyskusji: Gazety 15 proc. mniej z reklam. Ostro w dół „GW”, „Fakt” i „Rz” - w górę „SE” (TOP 10)