Gdańsk testuje autonomicznego busa na trasie do zoo
W czwartek 5 września na ulice Gdańska wyjedzie pierwszy w Polsce autonomiczny bus elektryczny. Do końca miesiąca będzie wozić za darmo mieszkańców po pokazowej trasie wzdłuż ul. Karwieńskiej aż do zoo.
Gdańsk bierze udział w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic i dzięki temu stało się możliwe uruchomienie autonomicznego busa. Trasę otworzy uroczyście o godz. 11.00 prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewcz.
- Takie pojazdy mogłyby w przyszłości dowozić pasażerów do węzłów przesiadkowych. Technologia jest nowa, dlatego chcielibyśmy ją poznać i zastanowić się nad jej zastosowaniem w transporcie publicznym, zanim na ulice miast wyruszą autonomiczne samochody prywatne - komentuje Dulkiewicz.
Minibusem będzie można jeździć od razu po otwarciu, od godz. 11 w czwartek. Przez siedem dni w tygodniu, dwa razy na godzinę i przez pięć godzin dziennie (zgodnie z rozkładem) bus będzie nieodpłatnie woził pasażerów. Trasa wiedzie od przystanku przy wejściu do zoo, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Pojazd nie ma co prawda kierowcy, porusza się po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej.
Supernowoczesny, samojezdny i absolutnie ekologiczny❗️ #ilovegdn 🙂 https://t.co/bgfn1UXNqC
— Aleksandra Dulkiewicz (@Dulkiewicz_A) August 30, 2019
Sprawdzą się w transporcie publicznym?
Elektryczny pojazd EZ10 mieści 12 osób (w tym operatora). Od końca sierpnia pojazd można już oglądać w pobliżu Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego - kilkanaście dni temu do miasta trafiły dwa autonomiczne busy. Jeden będzie jeździł według rozkładu, po zaplanowanej trasie, zaś drugi będzie czekał w zajezdni, aby w razie awarii lub prac serwisowych wyjechać w zastępstwie na ulice Gdańska. Testy mają na celu sprawdzenie, na ile pojazdy sprawdziłyby się na co dzień na ulicach miasta.
- Zastanawiamy się, czy tego typu inteligentne pojazdy sprawdziłyby się w systemie transportu publicznego. Chodzi o uzupełnienie sieci transportu publicznego. W ramach projektu mamy okazję dowiedzieć się więcej o tej technologii, oswoić z nią mieszkańców, zapytać w jakich lokalizacjach widzieliby tego typu połączenia i zaplanować wdrożenie takich rozwiązań w przyszłości - powiedziała serwisowi Gdańsk.pl Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Czwarte miasto w projekcie
Gdańsk jest czwartym miastem - po Helsinkach, Kongsbergu i Tallinie - które w ramach projektu Sohjoa Baltic „Przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego ostatniej mili w Regionie Morza Bałtyckiego" oswaja mieszkańców z tą nowoczesną technologią. Projekt dofinansowany jest z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego.
Busy o podobnej specyfikacji jak gdański, wyjechały w czerwcu na ulice Helsinek, a pod koniec sierpnia na trasę w Tallinie. Prezentację podobną do gdańskiej planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.
Mieszkańcy mogą się wypowiedzieć
Wykonawcą usługi - na zlecenie gdańskiego Urzędu Miejskiego - jest producent autonomicznych elektrycznych busów - firma Easymile. Wykonawca - oprócz tego, że dostarczył i zaprogramował pojazdy - przeszkolił także trzech kierowców spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje do pełnienia roli operatorów. Busy są wyposażone w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu, a operatorzy w panel sterowania, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad pojazdem.
W czasie trwania prezentacji busa, tj. do końca września mieszkańcy Gdańska będą mogli wypowiedzieć się na temat autonomicznych pojazdów w transporcie publicznym, wypełniając interaktywną ankietę na stronie badania.gdansk.gda.pl.
Dołącz do dyskusji: Gdańsk testuje autonomicznego busa na trasie do zoo