Google i Facebook stracą na mniejszej liczbie reklam. 44 mld dolarów w 2020 roku
W 2020 roku Google i Facebook mogą razem stracić 44 mld dolarów wpływów reklamowych w związku z koronawirusem - przewiduje firma analityczna Cowen & Co. Roczne straty zanotują także Twitter i Snapchat, spadki w wysokości 17 procent dotkną cały rynek reklamowy w USA.
Firma analityczna Cowen & Co. przedstawiła prognozy, zgodnie z którymi straty spowodowane pandemią koronawirusa dotkną największe firmy internetowe na świecie, wśród nich Google, Facebooka, Twittera i Snapa.
44 mld dol. straty Google i Facebooka
Analitycy Cowen & Co. przewidują, że w 2020 r. Gogle i Facebook stracą przychody w łącznej wysokości 44 mld dol. Chodzi przede wszystkim o wpływy reklamowe, których spadek będzie następstwem złej kondycji reklamodawców związanej z pandemią koronawirusa.
Obecne analizy wskazują że do końca 2020 r. przychody Google zamkną się kwotą 127,5 mld dol., co oznacza spadek o 28,6 mld oraz 18 proc. w porównaniu z wcześniejszymi prognozami.
W wypadku Facebooka całkowite przychody serwisu są prognozowane na 67,8 mld dol. po spadku o 15,7 mld oraz 19 proc. w zestawieniu z wcześniejszymi szacunkami.
Stracą nie tylko najwięksi
Eksperci Cowen & Co. zaznaczają że z powodu kurczącego się rynku reklamowego związanego z koronawirusem stracą nie tylko tacy giganci jak Google i Facebook.
Zgodnie z prognozami w 2020 r. Twitter straci 18 proc. przychodów reklamowych i zanotuje ostatecznie 3,2 mld dol. wpływów, zaś prowadząca Snapchata firma Snap po spadku wpływów o 30 proc. osiągnie przychody w wysokości 1,6 mld dol.
Według Cowen & Co. straty przychodów reklamowych nie spowodują, że Google i Facebook staną się w 2020 r. nierentowne. Przewidywany całoroczny zysk operacyjny Google ma wynieść 54,3 mld dol., zaś w wypadku Facebooka będzie to kwota 33,7 mld dol.
Przy okazji prognoz dotyczących największych firm internetowych analitycy przewidują, że w 2020 r. z powodu koronawirusa cały rynek reklamowy w USA doświadczy spadków o 17 proc., zaś największe cięcia wydatków na promocje będą dotyczyć takich sektorów jak turystyka, handel i motoryzacja.
Zysk netto holdingu Alphabet, do którego należy Google wyniósł w IV kwartale 2018 roku 8,95 miliarda dolarów, w porównaniu do 3,02 miliarda dolarów straty w analogicznym okresie roku 2017. W tym samym czasie o 22 proc. zwiększył się przychód Alphabet - z 32,32 miliarda dolarów do 39,28 miliarda dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 39,12 miliarda dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 32,19 mld USD), a zysk operacyjny zwiększył się z 8,6 miliarda dolarów do 9,7 miliarda dolarów.
W IV kwartale 2019 r. kwartale Facebook osiągnął wzrost przychodów o 25 proc. do 21,08 mld dolarów oraz zysku netto z 6,88 do 7,35 mld dolarów. W skali miesiąca ze wszystkich platform koncernu korzysta 2,89 mld internautów, a z samego Facebooka - 2,5 mld.
Dołącz do dyskusji: Google i Facebook stracą na mniejszej liczbie reklam. 44 mld dolarów w 2020 roku