SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata

W szóstej edycji dorocznego rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 na pozycję lidera wysunęła się marka Apple, która w ciągu minionego roku zanotowała 84-proc. wzrost wartości. Tym samym zakończyło się 4-letnie panowanie marki Google na szczycie tabeli.

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859 proc. i obecnie jest warta 153,3 mld USD.

W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17 proc., osiągając poziom 2,4 biliona USD.

Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny), podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2, a w ubiegłym roku - 13. Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki –  13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu – największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Przesunęła się ona o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29.

>>>> Jakie są najcenniejsze marki świata? dane za 2010

Konsumenci z krajów BRIC nadal jednak preferują marki zachodnie. Wykorzystała to luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-proc. wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w rankingu (o trzy miejsca wyżej w stosunku do roku ubiegłego).

>>>> Marka Google warta ponad 100 mld USD - dane za 2009

W rankingu można zauważyć dominację marek z sektora technologii i telekomunikacji. Stanowią one jedną trzecią wszystkich obecnych w zestawieniu marek. Za liderem rankingu –  marką Apple –  plasuje się Google, którego wartość wynosi 111,5 mld USD, a na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 100,9 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19,1 mld USD), notując największy wzrost wartości – o 246 proc. Sklep internetowy Amazon wyprzedził sieć Walmart i zajął pierwsze miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to 37,6 mld USD – wzrost o 37 proc.).

>>> Google najdroższą marką świata - dane za 2007

W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22 proc.), a za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19 proc.) i marki technologiczne (18 proc.). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1 proc.).

>>> Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie - dane za 2006

Na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej wróciła Toyota – odnotowała ona wzrost o 11 proc., osiągając wartość 24,1 mld USD.

Ranking BrandZ top 100, 2011

 MarkaWartość '11 ($M)Zmiana wartości '11 vs. '10
1Apple153 28584%
2Google111 498-2%
3IBM100 84917%
4McDonald's81 01623%
5Microsoft78 2432%
6Coca-Cola*73 7528%
7at&t69 916N/A
8Marlboro67 52218%
9China Mobile57 3269%
10GE (General Electric)50 31812%
11ICBC44 4401%
12Vodafone43 647-2%
13Verizon42 828N/A
14Amazon37 62837%
15Walmart37 277-5%
16Wells Fargo36 87697%
17UPS35 73735%
18HP35 404-11%
19Deutsche Telekom**29 774N/A
20Visa28 55315%
21Movistar27 249N/A
22Oracle26 9489%
23SAP26 0787%
24China Construction Bank25 52422%
25BlackBerry24 623-20%
26Louis Vuitton24 31223%
27Toyota24 19811%
28HSBC22 587-4%
29Baidu22 555141%
30BMW22 4253%
31Tesco21 834-15%
32Gillette19 782-4%
33China Life Insurance19 542N/A
34Pampers19 35011%
35Facebook19 102246%
36Orange17 597N/A
37Bank of China17 530-20%
38Disney17 29015%
39RBC17 1823%
40American Express17 11523%
41ExxonMobil16 97310%
42TD16 93119%
43Agricultural Bank  
of China16 909N/A
44Cisco16 314-2%
45Budweiser***15 9520%
46L'Oréal15 71911%
47Citi15 67417%
48NTT DoCoMo15 44919%
49Accenture15 4275%
50Mercedes15 34412%
51Shell15 1680%
52Tencent/QQ15 131N/A
53ICICI Bank14 9003%
54SUBWAY14 30619%
55Colgate14 2580%
56Honda14 182-1%
57Nike13 91710%
58Intel13 904-2%
59Carrefour13 754-8%
60MasterCard13 54316%
61Petrobras13 42139%
62H&M13 0067%
63Pepsi****12 9311%
64BP12 542-27%
65Target12 4713%
66Porsche12 4133%
67Samsung12 1607%
68Chase12 083-3%
69Standard Chartered Bank12 03345%
70Siemens11 99829%
71Hermès11 91741%
72Starbucks11 90140%
73FedEx11 75925%
74O211 694N/A
75Telecom Italia11 609N/A
76Telcel11 5587%
77Santander11 363-37%
78PetroChina11 291-19%
79Nintendo*****11 147-37%
80MTS10 88312%
81Nokia10 735-28%
82eBay10 73115%
83Ping An10 540N/A
84U.S. Bank10 52526%
85Sony******10 44319%
86Zara10 33515%
87Scotiabank10 076N/A
88Nissan10 07217%
89Home Depot9 87710%
90Itaú9 60029%
91China Telecom9 587N/A
92Bank of America9 358-43%
93Red Bull*******9 2634%
94ALDI9 2516%
95TIM8 83821%
96Barclays8 7604%
97China Merchants Bank8 6685%
98Bradesco8 60015%
99Sberbank8 535N/A
100Goldman Sachs8 439-9%

* wartość Coca-Cola obejmuje Lites, Diets and Zero
** Deutsche Telekom jest w trakcie re-brandingu na 'T', który obejmuje T-Mobile, T-Home and T-Systems
*** wartość Budweiser obejmuje Bud Ligot
**** wartość Pepsi obejmuje Lites, Diets and Zero
***** wartość Nintendo obejmuje Wii i Nintendo DS.
******  wartość Sony obejmuje Playstation 2, 3 oraz PSP
******* wartość Red Bull obejmuje sugar-free i Cola
Źródło: Millward Brown Optimor (w tym dane z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)


Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest on wyceną marek, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek (wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie), w połączeniu z analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.

Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.

Dołącz do dyskusji: Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nocuje.net
i nic dziwnego, polityka apple, jakość i design produktów jest powalająca. Google to globalna i pozpoznawalna marka ale identyfikacja wizualna powiedzmy sobie szczerze jest bardzo słaba ( wg Marka Jacobsena nie jest zmieniana i ulepszana bo jest zbyt rozpoznawalna ). Można nie lubic appla ( takie pogladay mają ludzie zwykle króezy nie mieli stycznosciz ta firma i nie stać ich na produkty tego brandu ) ale jakosc parketingu, id mają wypas! nawet logo to ogień! pozdrawiam nocuje.net
odpowiedź
User
Koniuszko
Google to dziś prawie synonim internetu, więc nie musi się jeszcze reklamować, bo praktycznie nie ma konkurencji. Co więcej, na usługi, które oferuje jest takie zapotrzebowanie, że

Z kolei Apple bez promocji zniknęłoby z mediów w ciągu kilku lat,a przecież technologię, która jest zamknięta w jałbku ma dziś każdy sprzęt komputerowy, czy mobilny. Wszystko, co oferuje Apple jest płatne, stąd ogromne nakłady pieniężne na promocję i skok w rankigu na pierwsze miejsce.

Ostatecznie jednak liczy się model biznesowy, a ten jest u Google bez porównania lepszy.
odpowiedź