Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata
W szóstej edycji dorocznego rankingu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 na pozycję lidera wysunęła się marka Apple, która w ciągu minionego roku zanotowała 84-proc. wzrost wartości. Tym samym zakończyło się 4-letnie panowanie marki Google na szczycie tabeli.
Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859 proc. i obecnie jest warta 153,3 mld USD.
W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17 proc., osiągając poziom 2,4 biliona USD.
Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny), podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2, a w ubiegłym roku - 13. Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki – 13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu – największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Przesunęła się ona o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29.
>>>> Jakie są najcenniejsze marki świata? dane za 2010
Konsumenci z krajów BRIC nadal jednak preferują marki zachodnie. Wykorzystała to luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-proc. wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w rankingu (o trzy miejsca wyżej w stosunku do roku ubiegłego).
>>>> Marka Google warta ponad 100 mld USD - dane za 2009
W rankingu można zauważyć dominację marek z sektora technologii i telekomunikacji. Stanowią one jedną trzecią wszystkich obecnych w zestawieniu marek. Za liderem rankingu – marką Apple – plasuje się Google, którego wartość wynosi 111,5 mld USD, a na trzecim miejscu znalazł się IBM z wartością 100,9 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19,1 mld USD), notując największy wzrost wartości – o 246 proc. Sklep internetowy Amazon wyprzedził sieć Walmart i zajął pierwsze miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to 37,6 mld USD – wzrost o 37 proc.).
>>> Google najdroższą marką świata - dane za 2007
W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22 proc.), a za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19 proc.) i marki technologiczne (18 proc.). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1 proc.).
>>> Microsoft na czele nowego rankingu najsilniejszych marek na świecie - dane za 2006
Na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej wróciła Toyota – odnotowała ona wzrost o 11 proc., osiągając wartość 24,1 mld USD.
Ranking BrandZ top 100, 2011
Marka | Wartość '11 ($M) | Zmiana wartości '11 vs. '10 | |
1 | Apple | 153 285 | 84% |
2 | 111 498 | -2% | |
3 | IBM | 100 849 | 17% |
4 | McDonald's | 81 016 | 23% |
5 | Microsoft | 78 243 | 2% |
6 | Coca-Cola* | 73 752 | 8% |
7 | at&t | 69 916 | N/A |
8 | Marlboro | 67 522 | 18% |
9 | China Mobile | 57 326 | 9% |
10 | GE (General Electric) | 50 318 | 12% |
11 | ICBC | 44 440 | 1% |
12 | Vodafone | 43 647 | -2% |
13 | Verizon | 42 828 | N/A |
14 | Amazon | 37 628 | 37% |
15 | Walmart | 37 277 | -5% |
16 | Wells Fargo | 36 876 | 97% |
17 | UPS | 35 737 | 35% |
18 | HP | 35 404 | -11% |
19 | Deutsche Telekom** | 29 774 | N/A |
20 | Visa | 28 553 | 15% |
21 | Movistar | 27 249 | N/A |
22 | Oracle | 26 948 | 9% |
23 | SAP | 26 078 | 7% |
24 | China Construction Bank | 25 524 | 22% |
25 | BlackBerry | 24 623 | -20% |
26 | Louis Vuitton | 24 312 | 23% |
27 | Toyota | 24 198 | 11% |
28 | HSBC | 22 587 | -4% |
29 | Baidu | 22 555 | 141% |
30 | BMW | 22 425 | 3% |
31 | Tesco | 21 834 | -15% |
32 | Gillette | 19 782 | -4% |
33 | China Life Insurance | 19 542 | N/A |
34 | Pampers | 19 350 | 11% |
35 | 19 102 | 246% | |
36 | Orange | 17 597 | N/A |
37 | Bank of China | 17 530 | -20% |
38 | Disney | 17 290 | 15% |
39 | RBC | 17 182 | 3% |
40 | American Express | 17 115 | 23% |
41 | ExxonMobil | 16 973 | 10% |
42 | TD | 16 931 | 19% |
43 | Agricultural Bank | ||
of China | 16 909 | N/A | |
44 | Cisco | 16 314 | -2% |
45 | Budweiser*** | 15 952 | 0% |
46 | L'Oréal | 15 719 | 11% |
47 | Citi | 15 674 | 17% |
48 | NTT DoCoMo | 15 449 | 19% |
49 | Accenture | 15 427 | 5% |
50 | Mercedes | 15 344 | 12% |
51 | Shell | 15 168 | 0% |
52 | Tencent/QQ | 15 131 | N/A |
53 | ICICI Bank | 14 900 | 3% |
54 | SUBWAY | 14 306 | 19% |
55 | Colgate | 14 258 | 0% |
56 | Honda | 14 182 | -1% |
57 | Nike | 13 917 | 10% |
58 | Intel | 13 904 | -2% |
59 | Carrefour | 13 754 | -8% |
60 | MasterCard | 13 543 | 16% |
61 | Petrobras | 13 421 | 39% |
62 | H&M | 13 006 | 7% |
63 | Pepsi**** | 12 931 | 1% |
64 | BP | 12 542 | -27% |
65 | Target | 12 471 | 3% |
66 | Porsche | 12 413 | 3% |
67 | Samsung | 12 160 | 7% |
68 | Chase | 12 083 | -3% |
69 | Standard Chartered Bank | 12 033 | 45% |
70 | Siemens | 11 998 | 29% |
71 | Hermès | 11 917 | 41% |
72 | Starbucks | 11 901 | 40% |
73 | FedEx | 11 759 | 25% |
74 | O2 | 11 694 | N/A |
75 | Telecom Italia | 11 609 | N/A |
76 | Telcel | 11 558 | 7% |
77 | Santander | 11 363 | -37% |
78 | PetroChina | 11 291 | -19% |
79 | Nintendo***** | 11 147 | -37% |
80 | MTS | 10 883 | 12% |
81 | Nokia | 10 735 | -28% |
82 | eBay | 10 731 | 15% |
83 | Ping An | 10 540 | N/A |
84 | U.S. Bank | 10 525 | 26% |
85 | Sony****** | 10 443 | 19% |
86 | Zara | 10 335 | 15% |
87 | Scotiabank | 10 076 | N/A |
88 | Nissan | 10 072 | 17% |
89 | Home Depot | 9 877 | 10% |
90 | Itaú | 9 600 | 29% |
91 | China Telecom | 9 587 | N/A |
92 | Bank of America | 9 358 | -43% |
93 | Red Bull******* | 9 263 | 4% |
94 | ALDI | 9 251 | 6% |
95 | TIM | 8 838 | 21% |
96 | Barclays | 8 760 | 4% |
97 | China Merchants Bank | 8 668 | 5% |
98 | Bradesco | 8 600 | 15% |
99 | Sberbank | 8 535 | N/A |
100 | Goldman Sachs | 8 439 | -9% |
* wartość Coca-Cola obejmuje Lites, Diets and Zero
** Deutsche Telekom jest w trakcie re-brandingu na 'T', który obejmuje T-Mobile, T-Home and T-Systems
*** wartość Budweiser obejmuje Bud Ligot
**** wartość Pepsi obejmuje Lites, Diets and Zero
***** wartość Nintendo obejmuje Wii i Nintendo DS.
****** wartość Sony obejmuje Playstation 2, 3 oraz PSP
******* wartość Red Bull obejmuje sugar-free i Cola
Źródło: Millward Brown Optimor (w tym dane z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)
Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Jest on wyceną marek, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek (wywiady z ponad milionem konsumentów na całym świecie), w połączeniu z analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.
Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.
Dołącz do dyskusji: Google zdetronizowane - Apple najcenniejszą marką świata
Z kolei Apple bez promocji zniknęłoby z mediów w ciągu kilku lat,a przecież technologię, która jest zamknięta w jałbku ma dziś każdy sprzęt komputerowy, czy mobilny. Wszystko, co oferuje Apple jest płatne, stąd ogromne nakłady pieniężne na promocję i skok w rankigu na pierwsze miejsce.
Ostatecznie jednak liczy się model biznesowy, a ten jest u Google bez porównania lepszy.