Grupa Abstra w 2018 roku miała 8,24 mln zł przychodu. Firma będzie rozwijać portfolio produkcji wideo
Grupa Abstra, zajmująca się produkcją wideo na YouTube'a, w 2018 roku odnotowała 8,24 mln zł przychodu. W tym roku chce w końcu zacząć zarabiać. Pomóc w tym ma dalsze rozszerzanie portfolio o kanały własne, a także partnerskie, tworzone na potrzeby klientów komercyjnych. Abstra mocniej zaangażuje się też w produkcję treści dla zewnętrznych wydawców.
- Założenie kanału [Abstrachuje.tv] było ruchem świadomym. Wiedzieliśmy się dzieje w Stanach, że tam ludzie zarabiają z tego pieniądze. Nie przewidzieliśmy Abstra, tego że możemy osiągnąć taki sukces - opisywał na środowym spotkaniu z dziennikarzami Rafał Masny, współzałożyciel Abstrachuje.tv i członek zarządu Abstra.
Od lewej: Robert Pasut, Cezary Jóźwik i Rafał Masny
Na koniec 2018 roku przychody Abstra wyniosły 8,24 mln zł, wobec 2,9 mln zł w 2017 oraz 2,6 mln zł w 2016. W skali roku, wzrosła strata EBIT - z 1,8 mln zł w roku 2017 do 2,3 mln zł w roku 2018.
Kanał Abstrachuje.tv, największy z grupy, odpowiada za jedną trzecią wygenerowanych w Abstra przychodów (2,72 mln zł) oraz 41 proc. wyświetleń.
Największe procentowe wzrosty przychodów notuje kanał Dla Pieniędzy (+2333 proc. rdr.) oraz To Już Jutro (+110 proc. rdr.). Filmy z kanałów Abstra miały w ubiegłym roku 567 ml wyświetleń, grupa zrealizowała ponad 100 kampanii reklamowych dla ponad 35 marek.
- Strategia na 2018 roku zakładała dwa etapy rozwoju. Pierwszy - uporządkowanie organizacji i przygotowanie jej do wzrostu. Drugi, od sierpnia zacząć dużo więcej produkcji. Jesteśmy szczęśliwi, że to się udało - opisuje Olek Wandzel, VP sales marketing Abstra.
W 2017 roku Abstra znalazła inwestora. 4 mln zł za 40 proc. udziałów wyłożył fundusz Padrone Capital, kontrolowany przez Bogusława Leśnodorskiego i Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa.
- Udało nam się znaleźć inwestora, który uwierzył w naszą wizję. Wszystkie nasze zarobione pieniądze włożyliśmy w dalszy rozwój, co pozwoliło inwestorowi nam zaufać - ocenia z perspektywy czasu Rafał Masny.
- W ciągu dwunastu miesięcy zbudowaliśmy profesjonalny, gotowy do działania zespół produkcyjny. To on sprawia, że jesteśmy w stanie otwierać nowe kanały i rozwijać firmę - podsumował z kolei Olek Wandzel.
Zapytany przez portal Wirtualnemedia.pl o rentowność kanałów, Wandzel odpowiedział, że na tym etapie nie wszystkie na siebie zarabiają. - Mamy jednak i sytuacje takie jak z kanałem "Do roboty", który osiągnął rentowność po pięciu miesiącach działania. Dbamy o to, by nasze kanały dochodziły do rentowności już po pierwszym, drugim kwartale funkcjonowania - mówił Olek Wandzel
Abstra w 2019: Rozbudowa portfolio, kanały partnerskie
- Nie jesteśmy agregatorem kanałów, tylko producentem treści wyspecjalizowanym w internetowym wideo na YouTube. Z tego wyrośliśmy, od początku rozumieliśmy, czym to się od innych mediów różni - opisuje Rafał Masny.
Jednym z trzech najważniejszych kierunków rozwoju Abstra jest dalsza rozbudowa portfolio o nowe kanały własne. Obecnie do grupy należy 14 kanałów, z czego dwa otwarto tym roku (sportowy Foot Truck oraz publicystyczny Masny Kanał).
- Wszystkie nasze kanały otwieraliśmy w oparciu o analizę rynku. Wiedzieliśmy, czego na nim brakuje i co dołożyć, by powiększyć spectrum na polskim YouTube. Widzimy, że wciąż jest na nim dużo miejsca. Polska jest bardzo wyrobionym rynkiem komercyjnie, ale jeśli chodzi o treści, wciąż jest jeszcze dużo do zrobienia - opisywał Rafał Masny.
Kolejny cel to tworzenie kanałów partnerskich, na zlecenie i we współpracy z markami. Szczegółów przedstawiciele Abstra na razie nie zdradzają, wiadomo jedynie, że pierwszy taki kanał ruszy na początku lutego.
- Polska jest ewenementem, jeśli chodzi o adblocki. Ludzie nie chcą oglądać reklam. A my umiemy je zrobić w taki sposób, żeby były elementem treści. Tak, by oglądano je z wyboru. Tak samo jest z kanałami - nie chcemy wciskać ich odbiorcom na siłę, polecamy je tylko własnym, organicznym ruchem. Dlatego fani czują z nimi więź. Podobnie, mam nadzieję, będzie z kanałami tworzonymi przez nas dla marek. Reklama ma tam wychodzić do użytkownika, a nie go osaczać - mówił dziennikarzom Rafał Masny.
- Z perspektywy widza nie ma znaczenia, czy kanał jest brandowy czy nie. On chce obejrzeć dobrą treść, chce spędzić swój czas w określony, przyjemny sposób. Tak chcemy budować kanały partnerskie - dodaje Olek Wandzel.
Produkcje zewnętrzne Abstra
Abstra w 2019 roku planuje produkcję kolejnych formatów we współpracy z partnerami zewnętrznymi. W 2018 zrealizowała dla Onetu sportowy cykl "Prosto w Szczenę” Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Wiśniowskiego. Jak zapowiedzieli na konferencji przedstawiciele Abstra, trwają już rozmowy z kilkoma zewnętrznymi wydawcami o produkcji następnych programów.
- "Prosto w Szczenę" miało bardzo dobre wyniki, na pewno chcemy kontynuować współpracę przy tym projekcie. Wierzymy, że nasze pomysły sprawdzą się także w innych mediach - komentował Olek Wandzel.
Abstrachuje.tv ruszyło jesienią 2012 roku. Tworzą go Rafał Masny, Robert Pasut i Cezary Jóźwik. Zamieścili dotychczas 224 filmy, które oglądano 1,01 mld razy, co daje średnią 4,52 mln na jeden materiał. Kanał subskrybuje 3,29 mln użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Grupa Abstra w 2018 roku miała 8,24 mln zł przychodu. Firma będzie rozwijać portfolio produkcji wideo