Polsat kupuje Interię za 422 mln zł. "Kolejna strategiczna inwestycja"
Telewizja Polsat zawarła z Bauer Media Group przedwstępną umowę nabycia Grupy Interia za 422 mln zł. Na transakcję musi się zgodzić UOKiK.
- Jesteśmy polską firmą i jesteśmy dumni z bycia liderem rynku mediów i telekomunikacji w Polsce. Zakup Grupy Interia to kolejna strategiczna inwestycja w rozwój naszej Grupy. Grupa Interia jest wiodącym graczem w tym segmencie. Jesteśmy podekscytowani ogromną skalą możliwości i synergii, jakie stwarza ta inwestycja. Liczymy na dynamiczny rozwój Interii - powiedział Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.
- Grupa Interia jest biznesem odnoszącym duże sukcesy, ale musimy mieć pewność, że wyraźnie koncentrujemy się na naszych kluczowych priorytetach strategicznych. Dlatego cieszymy się, że możemy sprzedać Grupę Interia Grupie Polsat, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem strategicznym. Dziękujemy Prezesowi Zarządu Arturowi Potockiemu i całej ekipie Interii za konsekwentny i udany rozwój biznesu i życzymy wszystkiego najlepszego - dodał Veit Dengler, COO Bauer Media Group.
Jak podano w komunikacie „dla Grupy Polsat zakup Interii to strategiczna inwestycja w obszarze internetu. To istotne wzmocnienie pozycji na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online. To również dodatkowy kanał dystrybucji oraz monetyzacji treści produkowanych już obecnie na potrzeby 34 kanałów telewizyjnych z logiem Polsatu. Dla Grupy Polsat, Interia będzie również głównym polem działań marketingowych w internecie całego jej portfolio usług i produktów, obejmujących m.in. markę Plus, Cyfrowy Polsat, Ipla, Netia czy marki Telewizji Polsat”.
Polsat Media ma wesprzeć sprzedaż oferty reklamowej Interii. - Kupujemy dobrze prowadzony biznes o silnej pozycji na rynku internetowym. Doskonale pasuje do strategii Telewizji Polsat. Chcemy dostarczać atrakcyjne treści wszystkimi możliwymi kanałami dystrybucji. Dzięki Interii nasz kontent zyska kolejne pole eksploatacji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online. Liczymy zarówno na potencjał Grupy Interia, jak i jej pracowników, ich kompetencje i doświadczenie, które z pewnością pozwolą nam skutecznie realizować nasze ambitne cele - dodaje Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.
Finansowanie transakcji przeprowadzone zostanie w całości ze środków własnych Telewizji Polsat, jej wartość została ustalona na 422 mln zł.
W komunikacie giełdowym Cyfrowego Polsatu zaznaczono, że cena 422 mln zł zostanie pomniejszona o „określone płatności wykonywane przez spółki z Grupy Interia na rzecz sprzedających i podmiotów powiązanych sprzedających zrealizowane po dniu 31 grudnia 2019 r. oraz powiększona o odsetki naliczane wg stopy 3% rocznie za okres od 31 grudnia 2019 r. do dnia zamknięcia transakcji od kwoty 410 milionów PLN pomniejszonej o płatności, zgodnie z przyjętym w umowie przedwstępnej mechanizmem locked-box”.
Finalizacja transakcji uwarunkowana jest uzyskaniem przez Telewizję Polsat zgody prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji.
Doradcą prawnym Telewizji Polsat przy transakcji był Greenberg Traurig Grzesiak sp.k. a Trigon pełnił rolę doradcy finansowego.
Grupa Bauer Media pakiet kontrolny Grupy Interia.pl kupiła 12 lat temu od Comarchu za 199,5 mln zł, a pozostałe akcje skupiła od inwestorów giełdowych.
Polsat Media brokerem reklamowym Wydawnictwa Bauer i Rankomatu
Polsat zobowiązał się dołożyć starań o uzyskanie do końca br. zgody UOKiK-u na tę transakcję. Gdyby nie złożył w tym terminie do regulatora zamiaru kupna Grupy Interia, wycofał wniosek lub nie odpowiadał na pytania przesłane przez UOKiK, zapłaci 100 mln zł kary.
Przewidziano też 150 mln zł kary, jeśli „pomimo spełnienia warunku zawieszającego, odpowiednio, Telewizja Polsat lub sprzedający, z przyczyn od siebie zależnych, nie przystąpią do zamknięcia transakcji. Zapłata ww. kary umownej nie będzie stanowić wyłącznego odszkodowania dostępnego dla drugiej strony i zostanie zaliczona na poczet wyrównania szkody, za którą odpowiedzialna będzie strona naruszająca”.
Ustalono też, że wraz z finalizacją tej transakcji Polsat Media podpisze z wydawnictwem Bauer i porównywarką finansową Rankomat (należącą do Bauer Media) umowę o świadczenie usług reklamowych. W ramach tej umowa oba podmioty będą płacić do Polsat Media łącznie 12 mln zł.
114 mln wpływów i 22 mln zł zysku Interii w 2018 roku
Do Grupy Interia.pl należą portal Interia.pl oraz szereg serwisów tematycznych, m.in. Pomponik.pl, Smaker.pl, Tipy.interia.pl, Swiatseriali.interia.pl i Maxmodels.pl. W 2018 roku firma osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 114,3 mln zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 21,23 do 22,26 mln zł. Firma zatrudniała 382 pracowników, o 13 więcej niż rok wcześniej.
Agencja Mobiem, specjalizująca się w marketingu mobilnym, została kupiona przez Grupę Interia cztery lata temu.
Konrad Księżopolski z Haitong Banku mówił portalowi Wirtualnemedia.pl niedawno, że inwestor strategiczny za 100 proc. udziałów Grupy Interii musiał zapłacić ok. 15-20-krotność jej zysku, który w 2018 roku wyniósł 22 mln zł. - Zakładając, że wyniki Interii nie uległy istotnej zmianie, może to oznaczać potencjalną wartość kapitału własnego w transakcji na poziomie ok. 350-450 mln zł - stwierdził.
- Jednakże obecne, niespokojne otoczenie daje Cyfrowemu więcej argumentów negocjacyjnych przemawiających za zmniejszeniem wartości transakcji. Dlatego też, naszym zdaniem, górny zakres tej hipotetycznej wyceny jest raczej mało prawdopodobny - zaznaczył Księżopolski.
Według badania Gemius/PBI w lutym br. serwisy i aplikacje internetowe Grupy Cyfrowy Polsat (m.in. Ipla i Polsatnews.pl) zanotowały 8,94 mln użytkowników, 133,3 mln odsłon oraz 12 minut i 39 sekund średniego czasu korzystania w ciągu doby przez internautę, natomiast Grupa Interia.pl zanotowała 18,29 mln użytkowników, 1,38 mld odsłon oraz 30 minut i 6 sekund przeciętnego czasu spędzonego przez internautę w ciągu doby.
Cyfrowy Polsat zainwestował w Asseco, przejął Vindix i Alledo
Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland - za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym Polkomtel zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.
Natomiast w połowie ub.r. Cyfrowy Polsat zrealizował wielokrotnie mniejszą akwizycję - przejął większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji).
Pod koniec ub.r. operator sieci Plus (należący do Cyfrowego Polsatu) założył spółki Plus Finanse i Plus Pay mające rozwijać jego kompetencje w zakresie usług finansowych. Natomiast Cyfrowy Polsat za 6,9 mln zł kupił 51,2 proc. udziałów firmy Alledo oferującej usługi z zakresu systemów oświetleniowych i fotowoltaiki oraz dokapitalizował nadawcę stacji TV Okazje.
W ostatnim okresie przejęcia przeprowadziła też Netia, której 66 proc. udziałów Cyfrowy Polsat ma od drugiej połowy 2018 roku. Na początku br. Netia kupiła od Ringier Axel Springer Polska za ok. 34 mln zł centrum danych w Krakowie, pod koniec listopada ub.r. za udziały krakowskiego operatora internetu stacjonarnego ISTS zapłaciła nieco ponad 34 mln zł, a za działającego w Łomży operatora internetowego IST - 8,8 mln zł.
Cyfrowy Polsat należy do Zygmunta Solorza
W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.
Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 proc. kapitału spółki i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu jej akcjonariuszy.
Dołącz do dyskusji: Polsat kupuje Interię za 422 mln zł. "Kolejna strategiczna inwestycja"