Grupa Wirtualna Polska bez zarządu WP, a z Łukaszem Wejchertem
W kierownictwie Grupy Wirtualna Polska nie znalazł się żaden członek byłego zarządu Wirtualnej Polski. Za to członkiem rady nadzorczej i udziałowcem nowej spółki został Łukasz Wejchert.
W czwartek sfinalizowano kupno Wirtualnej Polski od Orange Polska przez Grupę o2 i fundusz Innova Capital za 383 mln zł oraz przejęcie 20 proc. udziałów w Grupie o2 przez MCI Management (więcej na ten temat).
- Zakup został sfinansowany przez fundusz Innova 5, którego kapitał zakładowy wynosił 400 mln euro, a na każdą inwestycję staramy się przeznaczać maksymalnie jego 10 proc., zatem ta transakcja byłaby za duża dla nas samych - stwierdził podczas piątkowej konferencji prasowej Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający Innova Capital. Poinformował, że już po podpisaniu umowy kupna Wirtualnej Polski fundusz podjął rozmowy z czterema potencjalnymi partnerami: dwoma międzynarodowymi i dwoma polskimi. - Wybraliśmy MCI, dlatego że ma duże doświadczenie w inwestycjach w nowe technologie, a ponadto interesował się w przeszłości Wirtualną Polską, więc nie musieliśmy go przekonywać do tej transakcji, bo sam był zainteresowany - dodał Krawczyk. Ponadto zakup był współfinansowany kredytem udzielonym przez banki Pekao SA i ING.
Połączone Grupa o2 i Wirtualna Polska będą działać jako Grupa Wirtualna Polska, w której w zarządzie będą zasiadać trzej założyciele o2: Jacek Świderski (jako prezes), Michał Brański (wiceprezes ds. strategii) i Krzysztof Sierota (wiceprezes ds. IT), a także Beata Bujniewicz (wiceprezes ds. finansów).
Z kolei w radzie nadzorczej Grupy Wirtualna Polska znaleźli się wieloletni współpracownik Innova Capital Jarosław Mikos (jako przewodniczący), a także szef tego funduszu Krzysztof Krawczyk, Beata Barwińska, Krzysztof Kulig i Magdalena Magnuszewska (też z ramienia Innova Capital), szef MCI Management Tomasz Czechowicz oraz były szef Grupy Onet Łukasz Wejchert. Ten ostatni nie tylko został członkiem rady nadzorczej spółki, lecz również jej udziałowcem (objął mniejszą część akcji przejętych przez MCI).
- Potencjał ludzi i marek zebranych w Grupie Wirtualna Polska stwarza ciekawe możliwości rozwoju w kierunkach, które postawiłem sobie za priorytety, czyli innowacyjnych technologiach online. Wierzę, że utrzymanie pozycji lidera i wzrost wartości jest możliwy poprzez rozwój nowych projektów, bazujących na aktywach Grupy WP. Stąd moje zaangażowanie w ten projekt - uzasadnia Łukasz Wejchert.
W kierownictwie Grupy Wirtualna Polska nie ma żadnego członka zarządu Wirtualnej Polski. W związku ze sfinalizowaniem jej przejęcia przez o2 i Innova Capital wszyscy, na czele z prezesem Grzegorzem Tomasiakiem, zostali odwołani.
Pod względem prawnym połączenie Grupy o2 i Wirtualnej Polski zostanie sfinalizowane do końca czerwca. W pionie redakcyjnym firmy będzie pracować ponad 250 osób, a w pionach IT, badań i rozwoju - ponad 200.
W nowej spółce ponad 50 proc. udziałów ma Innova Capital, ponad 20 proc. pozostało w rękach trzech założycieli Grupy o2, natomiast ponad 20 proc. należy do MCI, Łukasza Wejcherta i jest przeznaczone dla kluczowych pracowników.
W swojej strategii Grupa Wirtualna Polska chce postawić na cztery obszary: wideo, mobile, treści premium i e-commerce.
- Wideo jest ważne, bo pozwala przyciągać najbardziej „konserwatywne” telewizyjne budżety reklamowe. Mobile jest bardzo uzależniającym kanałem dostępu, zwiększa powracalność użytkowników, a w Grupie o2 już przynosi przychody dzięki wypracowanym formatom reklamowym. Treści premium, czyli podawane szybko, pełne, dobrze udokumentowane i uzdjęciowione. Z kolei e-commerce chcemy wplatać głęboko we wszystkie procesy w firmie, nie w trzecim planie, tylko wszędzie tam, gdzie może być bez szkody dla jakości treści i usług w formie rekomendacji, inspiracji konsumenckiej - opisał na piątkowej konferencji prasowej Michał Brański.
Już z początkiem marcu zacznie działać wspólne biuro reklamy Grupy Wirtualna Polska. Kierować nim będzie Joanna Pawlak, poprzednio dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w WP.
Wszystkie serwisy dawnej WP i o2 będą na razie działać bez zmian. Przy czym w ciągu najbliższych kilku miesięcy zostanie przeprowadzony przegląd wszystkich witryn i podejmowane będą dezycję o ewentualnej konsolidacji lub zamknięciu wybranych. Niezagrożone są portale horyzontalne WP.pl i o2.pl.
Grupa Wirtualna Polska podkreśla, że jej serwisy - razem z przejętą w grudniu ub.r. witryną Dobreprogramy.pl (więcej na ten temat) - mają, według Megapanelu PBI/Gemius z listopada ub.r. 17,4 mln użytkowników (to daje 80 proc. zasięgu) oraz 2,82 mld odsłon. Daje to firmie pozycję lidera wśród wydawców portali horyzontalnych (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Grupa Wirtualna Polska bez zarządu WP, a z Łukaszem Wejchertem