SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Huawei z 3,6 mld zł przychodów i 112 mln zł zysku w Polsce. Amerykańskie restrykcje osłabiły sprzedaż smartfonów

W ub.r. Huawei Polska zanotowała spadek przychodów o 4,4 proc. do 3,64 mld zł i wzrost zysku netto z 74,35 do 112,39 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl. Firma tłumaczy, że jej wpływy ze sprzedaży smartfonów zmalały w związku z „zewnętrznymi czynnikami politycznymi”. Na razie nie potrafi ocenić, jak na jej działalność wpłynie epidemia koronawirusa.

fot. materiały prasowe fot. materiały prasowe

Przychody Huawei Polska ze sprzedaży sprzętu w ub.r. wyniosły 2,733 mld zł, co wobec 2,95 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 7,4 proc. Natomiast wpływy ze sprzedaży usług wzrosły z 776,99 do 826,02 mln zł (czyli o 6,3 proc.), a z gwarancji o charakterze usługowym - z 76,48 do 78,35 mln zł.

W sprawozdaniu złożonym w KRS firma tłumaczy, że spadek jej wpływów wynika „przede wszystkim ze zmniejszenia wolumenu sprzedaży telefonów komórkowych spowodowanego niezależnymi od Spółki zewnętrznymi czynnikami politycznymi”.

Trump nie chce chińskich koncernów technologicznych

W maju ub.r. administracja USA na polecenie Donalda Trumpa wprowadziła restrykcje dotyczące współpracy amerykańskich firm z technologicznymi koncernami pochodzącymi z Chin, m.in. Huawei i ZTE. Amerykanie tłumaczyli decyzję podejrzeniami o to, że chińscy producenci prowadzą działalność szpiegowską na rzecz władz w Pekinie, co w bezpośredni sposób zagraża bezpieczeństwu USA.

W konsekwencji współpracę z Huawei zerwały takie firmy jak Google, Intel czy Qualcomm. Intel niedługo później uzyskał jednak pozwolenie na dalsze partnerstwo z chińskim producentem.

Chiński producent rozwija własny system operacyjny o nazwie HarmonyOS, a w oferowanych przez siebie telefonach rozbudowuje platformę AppGallery, które mają zastąpić aplikacje od Google. W zeszłym tygodniu Reuters podał, że Donald Trump zamierza przedłużyć restrykcje wobec chińskich firm do wiosny 2021 roku.

Koszty zmalały mocniej od wpływów, więc zysk w górę

Koszty operacyjne Huawei Polska w ub.r. wyniosły 3,518 mld zł, po spadku o 4,8 proc. w porównaniu z 2018 rokiem. Wartość sprzedanych towarów i materiałów zmniejszyła się z 2,673 do 2,476 mld zł.

Z kolei wydatki na usługi obce poszły w górę z 553,5 do 620,2 mln zł, na świadczenia pracownicze - z 257,36 do 269,5 mln zł, a na amortyzację - z 6,97 do 15,97 mln zł. Koszty zużycia materiałów i energii zmalały z 29,36 do 27,09 mln zł, a pozostałe koszty - ze 174,82 do 102,64 mln zł.

Huawei Polska zajmuje się świadczeniem kompleksowych rozwiązań sieciowych dla firm z branży telekomunikacyjnej oraz sprzedażą sprzętu telekomunikacyjnego na czele ze smartfonami. Na początku ub.r. działalność projektową zaczęło centrum badań i rozwoju firmy w Warszawie.

Zysk operacyjny firmy poszedł w górę ze 109,1 do 120,49 mln zł, a zysk netto - z 74,35 do 112,39 mln zł.

Wynika to m.in. ze spadku wydatków na podatek dochodowy z 30,48 do 3,78 mln zł, co spółka tłumaczy „korektą bieżącego podatku dochodowego z lat ubiegłych oraz różnic przejściowych uznanych za koszt w 2019 r. a nie uznanych za koszt w poprzednim okresie”.

- Aktualna sytuacja finansowa Spółki jest bardzo stabilna i oparta na przychodach od największych krajowych operatorów telefonii mobilnej. Przewidywana sytuacja finansowa powinna charakteryzować się stabilnością w najbliższym okresie - zapewniono w sprawozdaniu Huawei Polska.

Mniejsze należności handlowe, większe zobowiązania

Należności handlowe Huawei Polska od podmiotów niepowiązanych na koniec ub.r. wynosiły 342,4 mln zł, wobec 465,4 mln zł rok wcześniej, a te od podmiotów powiązanych z firmą wzrosły w ciągu roku z 253,15 do 288,12 mln zł.

Z kolei zobowiązania Huawei Polska w ub.r. zwiększyły się z 1,15 do 1,41 mld zł. Zobowiązania handlowe wobec firm niepowiązanych ze spółką poszły w górę z 505,31 do 956,64 mln zł. Natomiast zobowiązania do zwrotu zapłaty zmalały ze 153,55 do 129,29 mln zł, rozliczenia międzyokresowe kosztów - z 307,79 do 188,34 mln zł, a zobowiązania z tytułu faktoringu - ze 107,79 do 42,7 mln zł.

Konsekwencje epidemii niewiadome

W sprawozdaniu, przygotowanym w drugiej połowie marca, zarząd Huawei Polska ocenił, że epidemia koronawirusa nie uniemożliwi firmie dalszej działalności. Natomiast wpływu epidemii nie można oszacować „przed jej zakończeniem oraz nie znając ostatecznie podjętych środków legislacyjnych w tym zakresie”.

Opisano, że zarząd „podjął zdecydowane kroki w celu zabezpieczenia zdrowia pracowników, w tym bezpośrednio zaangażowanych w podstawową działalność, w celu zapewnienia realizacji działań w sposób terminowy i we właściwym porządku organizacyjnym”.

Firma podkreślała, że zamierza skoncentrować się na „rozwoju organicznym i generowaniu stabilnego wzrostu poziomu przychodów w oparciu o kluczowych klientów”.

173 mln zł dywidendy

Udziałowcami Huawei Polska są dwie zagraniczne spółki z koncernu Huawei: Huawei Technologies Cooperatief (ma 90 proc. udziałów) i Huawei Tech. Investment (10 proc.). 11 maja na walnym zgromadzeniu zdecydowały, że cały jej zeszłoroczny zysk i 61,01 mln zł z zysku z 2018 roku zostanie im wypłacone w formie dywidendy. Ma to nastąpić do końca maja.

Na koniec ub.r. Huawei Polska w kasie i na rachunkach bankowych miało 1,14 mld zł, wobec 671,63 mln zł rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Huawei z 3,6 mld zł przychodów i 112 mln zł zysku w Polsce. Amerykańskie restrykcje osłabiły sprzedaż smartfonów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Upadek
Telefon bez aplikacji googla nadaje sie tylko na smietnik
0 0
odpowiedź
User
gosh
wiemy i pamietamy, jakimi metodami HUAWEI zdobywa rynek. Prostytutki, koperty i zanizone ceny, aby tylko zdobyc kontrakty. Swoja droga: jak tam losy wdrozenia w Polkomtelu?
0 0
odpowiedź
User
przekręt
Honor20 i Huawei Nova 5t to ten sam smartfon pod inną nazwą i z inna ceną. Bandyckie praktyki firmy, której twarzą jest Jakub W.
0 0
odpowiedź