Idea Bank zwiększył wydatki reklamowe, a ściął koszty pensji, doradztwa i wynajmu. 12 mln zł zysku w trzecim kwartale
Przechodzący restrukturyzację Idea Bank w minionym kwartale zanotował spadek wpływów odsetkowych oraz z prowizji i opłat, a jego wynik netto wzrósł z 30,18 mln zł straty do 12,31 mln zł zysku. Koszty administracyjne ograniczył w br. o 18,6 proc. do 273,5 mln zł, przy czym wydatki reklamowe zwiększył o 5,3 proc. do 12,7 mln zł.
W trzecim kwartale br. skonsolidowane przychody odsetkowe Idea Banku zmalały rok do roku z 281,95 do 257,37 mln zł, a wpływy z prowizji i opłat - z 76,25 do 42,51 mln zł. Wynik odsetkowy spadł ze 159,09 do 148,86 mln zł, a wynik z prowizji i opłat wzrósł z -8,14 do 27,97 mln zł.
Podobnie zmieniły się wyniki grupy Idea Bank w trzech kwartałach br. Przychody odsetkowe zmalały z 807 do 799,18 mln zł, z prowizji i opłat - z 234,27 do 137,06 mln zł, natomiast wynik z tego pierwszego obszaru zmalał z 462,24 do 412,95 mln zł, a z drugiego poszedł w górę z -170,46 do 81,49 mln zł.
Przełożyło się to na dodatnią rentowność w minionym kwartale. Wynik operacyjny wzrósł z 37,42 mln zł straty do 578 tys. zł zysku, a dzięki 11,31 mln zł z podatku dochodowego wynik netto poprawił się z 30,18 mln zł straty do 12,31 mln zł zysku.
Natomiast w ujęciu trzech kwartałów strata operacyjna zmalała rok do roku z 441,65 do 105,16 mln zł, a strata netto z 406,09 do 67,53 mln zł. Przypomnijmy, że w całym ub.r. Idea Bank miał aż 1,89 mld zł straty, głównie z racji 1,46 mln zł na odpisy i rezerwy.
Nie ma inwestora i fuzji, więc Idea zwalnia połowę pracowników
W styczniu br. zapowiedziano fuzję Idea Banku i Getin Noble Banku (większościowym akcjonariuszem obu jest Leszek Czarnecki). Po połączeniu miały działać pod marką tego drugiego, osiągając synergie kosztowe i operacyjne (m.in. w efekcie integracji systemów IT, konsolidacji centrali obu banków oraz optymalizacji sieci placówek), które szacowano docelowo na ok. 180 mln zł rocznie. Jednocześnie rozpoczęto rozmowy z potencjalnymi inwestorami finansowymi, na początku lutego banki podały, że dopuściły do procesu due diligence (czyli badania dokumentów finansowych i prawnych) wybrane fundusze private equity.
Pod koniec maja KNF jednogłośnie nie zgodziła się na fuzję banków. Stwierdziła w uzasadnieniu, że „połączony bank nie będzie spełniał wszystkich wymogów regulacyjnych w zakresie adekwatności kapitałowej i nie zapewni bezpieczeństwa środków gromadzonych w połączonych bankach oraz praw ich klientów”. Natomiast pod koniec października Idea Bank podał, że fundusz prowadzący due dilligence zrezygnował z inwestycji.
W sprawozdaniu z pierwszego kwartału br. Idea Bank poinformował, że przedstawił Komisji Nadzoru Finansowego założenia działania na wypadek, jeśli nie dojdzie do fuzji z Getin Noble Bankiem. Przede wszystkim zamierza wtedy zmniejszyć swój bilans o ok. 50 proc. poprzez zbycie części aktywów i dostosowanie skali finansowania. W ten sposób spełniałby wymogi kapitałowe. W takim wariancie konieczne byłoby też zmniejszenie o kilkadziesiąt proc. kosztów operacyjnych. Idea Bank zapewnił, że „takie działania powinny doprowadzić nie tylko do przywrócenia wskaźników kapitałowych, ale - w perspektywie kilku lat - stworzyłyby również przesłankę odbudowy rentowności banku”.
Na początku lipca władze Idea Banku ogłosiły zwolnienia grupowe, które do końca br. obejmą maksymalnie 750 jego pracowników etatowych, czyli prawie połowę personelu. Uzasadniono to koniecznością restrukturyzacji kosztów działania, a na potrzeby zwolnień utworzono 9,2 mln zł rezerwy.
Więcej na reklamy, mniej na wynagrodzenia, doradztwo i wynajem
W trzech kwartałach br. koszty administracyjne grupy Idea Bank wyniosły 273,49 mln zł, co wobec 335,98 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 18,6 proc. Stanowiące ich największą część nakłady na świadczenia pracownicze zmalały ze 121,62 do 113,52 mln zł, natomiast łączne wydatki na usługi obce - z 93,24 do 65,21 mln zł.
Wśród tych ostatnich najmocniej zmniejszono koszty doradztwa (z 10,69 do 3,28 mln zł) oraz wynajmu i dzierżawy (z 36,27 do 21,55 mln zł), ochrony i cash processingu (z 4,54 do 1,96 mln zł).
Prezes Idea Banku Jerzy Pruski poinformował we wtorek, że oddziały są przenoszone do tańszych lokalizacji i dostosowywane do modelu obsługi bezgotówkowej. W przyszłym roku takie zmiany mają objąć wszystkie placówki Idea Banku. - Tworzymy lekkie oddziały, których mamy obecnie 10, a do połowy 2020 roku powstanie kolejnych 17. Bank rozwija także zdalne kanały dystrybucji, wdraża mobilne rozwiązania dla klientów oraz koncentruje się na sprzedaży produktów kredytowych - wyliczył Pruski.
Za to wydatki grupy Idea Bank na marketing i reprezentację zwiększyły się z 12,06 do 12,7 mln zł.
Idea Bank, tak samo jak Getin Noble Bank, kryzy wizerunkowo-biznesowo przeżyły pod koniec ub.r., kiedy „Gazeta Wyborcza” ujawniła nagarną przez ich większościowego akcjonariusza Leszka Czarneckiego rozmowy z ówczesnym szefem KNF. Mowa była m.in. o możliwości doprowadzenia banków to tak złej kondycji, że zostaną przejęte przez państwowy podmiot za złotówkę.
Wielu klientów Idei i Getinu zdecydowało się wycofać z nich swoje środki, a banki w odpowiedzi mocno podwyższyły promocyjne oprocentowanie lokat. W połowie marca oba banki poinformowały, że w drugiej połowie listopada ub.r. pożyczyły z Narodowego Banku Polskiego 5,84 mld zł na zachowanie płynności płatniczej i zwróciły już te środki.
Idea Bank kolejny raz oprocentowanie lokat podwyższył w kwietniu, po tym jak zatrzymano ponad 20 byłych menedżerów banku w związku z aferą GetBack.
0,6 mld mniej depozytów klientów, o 1,7 mld zł zmalał portfel kredytowy
Na koniec września br. grupa Idea Bank miała 16,5 mld zł zobowiązań wobec klientów, podczas gdy na koniec ub.r. było to 17,08 mld zł.
Środki na rachunkach bieżących firm zmalały z 1,11 do 1,01 mld zł, a na lokatach klientów indywidualnych - z 15 do 14,47 mld zł.
Natomiast portfel pożyczkowo-kredytowy Idea Banku zmniejszył się z 16,18 do 14,5 mld zł. Wartość udzielonych pożyczek i kredytów spadła z 8,18 do 7,6 mld zł, a skupionych wierzytelności - z 9,38 do 8,69 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Idea Bank zwiększył wydatki reklamowe, a ściął koszty pensji, doradztwa i wynajmu. 12 mln zł zysku w trzecim kwartale