Internet rzeczy i sztuczna inteligencja - siły napędowe transformacji cyfrowej
W perspektywie najbliższych trzech lat internet rzeczy (IoT) i sztuczna inteligencja (AI) będą głównymi nośnikami cyfrowych zmian w gospodarce i transformacji społecznej, szacują eksperci KPMG International.
W badaniu KPMG udział wzięło 767 członków zarządów spółek z branży nowoczesnych technologii działających na najbardziej rozwiniętych rynkach. Wyrazili zdanie o głównych trendach zmian w biznesie w wyniku rozwoju technologii cyfrowych w ciągu 3 kolejnych lat.
17 proc. respondentów uznaje internet rzeczy za wiodącą technologię, jeśli chodzi o prowadzenie biznesu i przemiany życia społecznego w perspektywie 3 kolejnych lat.
Zgodnie z rynkowymi prognozami, w 2021 r. wydatki na rozwiązania bazujące na IoT mogą wynieść 1,2 biliona dolarów. Ankietowani wskazali, że bardzo duży wpływ na firmy i społeczeństwo będą miały rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (13 proc. wskazań) i robotyce, którą wskazała co dziesiąta osoba biorącą udział w badaniu KPMG. Blisko jedna trzecia menedżerów (30 proc.) zatrudnionych w firmach technologicznych wyraziła opinię, że blockchain zmieni sposób działania ich firm, przede wszystkim w obszarach bazujących na rozwiązaniach IoT, cyberbezpieczeństwa oraz platform handlowych.
- Wdrażana obecnie idea Przemysłu 4.0 bazuje na wykorzystaniu internetu rzeczy do monitorowania i inteligentnego sterowania procesami produkcyjnymi, więc nie należy się dziwić, że ta technologia będzie odgrywała kluczowe znaczenie w procesie zmian w przemyśle w najbliższych latach. Roboty z kolei wspomagają pracę człowieka w realizacji coraz większej liczby powtarzalnych czynności, zapewniając oszczędności kosztowe przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości wykonywanej pracy. Natomiast sztuczna inteligencja w połączeniu z analityką danych umożliwia szybkie i skuteczne rozwiązywanie bardzo złożonych problemów, wykorzystując mechanizmy uczenia, które do tej pory były wykorzystywane wyłącznie przez żywe organizmy – mówi dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.
Cyfrowi agregatorzy w akcji
Alibaba, Facebook, Airbnb, Amazon oraz Google - to firmy uznawane przez menadżerów za czołowych cyfrowych agregatorów, czyli firmy świadczące usługi na masową skalę, korzystające z silnego wsparcia zaawansowanych technologii cyfrowych. Korzystają z chmur obliczeniowych, płatności cyfrowych, analityki danych czy sztucznej inteligencji. Dodatkowo posiadają kapitał, który mogą przeznaczyć na rozwój i inwestycje związane z wejściem w nowe obszary biznesowe. Prezesi spółek technologicznych prognozują, że największe zmiany w najbliższych 3 latach będą miały miejsce w sektorze mediów (18 proc. wskazań), transporcie i przemyśle samochodowym (16 proc.) oraz w handlu detalicznym (11 proc.).
Regulacje blokują rozwój i innowacje
Blisko co piąty ankietowany uznał, że obowiązujące regulacje branżowe lub chroniące konsumentów, są głównym ograniczeniem dla szybszego rozwoju innowacji. Inne przeszkody zidentyfikowane przez respondentów badania KPMG to niewystarczająca dostępność specjalistów (22 proc. wskazań), a także brak standardów technicznych oraz ograniczenia istniejących systemów cyfrowych (21 proc.).
Zdaniem 22 proc. członków zarządów firm technologicznych, ograniczone możliwości adaptacji przez człowieka nowych rozwiązań są głównymi barierami utrudniającymi wdrażanie innowacji. Innymi przeszkodami są dostęp do kapitału oraz wyzwania związanie z cyberbezpieczeństwem.
- Zaufanie staje się krytycznym czynnikiem sukcesu biznesowego w cyfrowym świecie. Nowe regulacje, takie jak RODO, to na pewno bardzo dobry ruch w kierunku ochrony cyfrowych konsumentów. Chodzi jednak nie tylko o to, żeby zbierane o nas dane nie zostały wykorzystane wbrew naszym interesom. Istotne jest również, żeby np. systemy sztucznej inteligencji zachowały pełną neutralność, unikając w ten sposób dyskryminacji - mówi dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.
Raport KPMG International pt. „The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Tech disruptors outpace the competition” objęło 767 członków zarządów firm działających w branży technologicznej z 15 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata.
W badaniu wzięli udział respondenci zarówno z dużych (33%), średnich (29%), jak i małych firm (28%), które dopiero rozpoczynają działalność technologiczną. Badanie zostało przeprowadzone w okresie listopad-grudzień 2017 roku.
Dołącz do dyskusji: Internet rzeczy i sztuczna inteligencja - siły napędowe transformacji cyfrowej