UOKiK sprawdzi, czy nowe zasady prywatności na iPhone’ach i iPadach służą do promocji usługi reklamowej Apple
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie nowych zasad prywatności i przetwarzania danych osobowych w systemie operacyjnym iOS działającym na iPhone’ach, iPadach i smart TV. Regulator sprawdzi, czy nowe zasady mogą służyć promocji własnej usługi reklamowej Apple.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniano, że w ramach nowej polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych na urządzeniach Apple rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników. W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm.
UOKiK dodaje, że nie oznacza to, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam. - Pojawiły się jednocześnie wątpliwości czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji - czytamy w komunikacie regularora.
- Działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie. W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym - zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK sprawdzi wersji iOS na iPhone’y, iPady i smart TV
Postępowanie UOKiK będzie obejmować wszystkie produkty z systemami operacyjnymi iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszymi wersjami.
Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko firmom czy osobom, dlatego nie może zakończyć się decyzją o grzywnie. UOKiK podkreśla, że na razie chce sprawdzić, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji.
Według danych Spicy Mobile z połowy br. iPhone stanowią 19 proc. smartfonów używanych w Polsce. Taki sam udział ma Huawei, a zdecydowanym liderem jest Samsung z 37 proc. udziału.
Co zmieniły nowe zasady prywatności na iOS
Nowe zasady prywatności zostały wprowadzone przez Apple w kwietniu br. Wymagają, żeby producenci aplikacji pytali użytkowników o zgodę na pozyskiwanie i przetwarzanie danych o ich aktywnościach w celu wyświetlania spersonalizowanych reklam. Prognozowano wówczas, że odsetek takich danych otrzymywanych przez właścicieli aplikacji zmaleje z 95 proc. do 10-15 proc.
W maju spółka zależna Verizona podała, że według jej badań od wprowadzenia aktualizacji iOS 14.5 do początku maja jedynie 13 proc. użytkowników na świecie zgodziło się na zbieranie przez aplikacje danych o ich działaniach w internecie.
Natomiast przed miesiącem firma analityczna Lotame poinformowała, że wskutek nowej polityki prywatności Apple przychody reklamowe Snapa, Facebooka, Twittera i YouTube’a zmalały o 9,85 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdzi, czy nowe zasady prywatności na iPhone’ach i iPadach służą do promocji usługi reklamowej Apple