Wpływy Ipsosu wzrosły o 10 proc., a zysk o 2 mln zł. Sprzedaż krajowa w górę bardziej od zagranicznej
Firma badawcza Ipsos w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 9,7 proc. do 67,62 mln zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 4,19 do 6,16 mln zł. Wpływy spółki w kraju zwiększyły się bardziej niż od klientów zagranicznych.
Według sprawozdania finansowego Ipsosu zamieszczonego właśnie w KRS przychody firmy ze sprzedaży do klientów krajowych wzrosły z 35,22 mln zł w 2017 roku do 39,18 mln zł w ub.r. (czyli o 11,2 proc.), a do klientów zagranicznych - z 16,41 do (o 7,7 proc.).
- Przychody wzrosły o 9,7 proc. dzięki kontynuacji współpracy z dotychczasowymi klientami jak również pozyskaniu zamówień od nowych odbiorców - stwierdziła firma. Marża osiągana na realizowanych badaniach wyniosła 52,7 proc., tyle samo co rok wcześniej.
Ipsos realizuje przede wszystkim badania marketingowe, reklamy, mediów, satysfakcji i lojalności konsumentów oraz badania opinii. W sprawozdaniu zaznaczyła, że jej klientami są „znane zagraniczne i krajowe korporacje, jak również instytucje z sektora publicznego”. Od kilka lat spółka na zlecenie TVP, TVN i Polsatu przeprowadza badania exit poll w dniach wyborów parlamentarnych, prezydenckich i samorządowych. Jesienią ub.r. realizowała takie badania przy wyborach samorządowych, w maju br. - przy wyborach do europarlamentu, a 13 października przeprowadzi takie ankiety wśród wyborców głosujących do Sejmu i Senatu.
W październiku ub.r. Ipsos w ramach globalnej transakcji przejął od instytutu GfK Polonia działy badań customer experience i health liczące 14 pracowników.
Koszty wzrosły mniej od wpływów
W ub.r. wydatki operacyjne Ipsosu wyniosły 60,18 mln zł, co wobec 55,73 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 8 proc. Ponad połowę stanowią nakłady na usługi obce, które zwiększyły się w skali roku z 33,49 do 36,35 mln zł.
Koszty wynagrodzeń poszły w górę z 16,56 do 17,25 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 2,19 do 2,52 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało na etatach średnio 138 osób, o 20 więcej niż rok wcześniej.
Na zużycie materiałów i energii firma przeznaczyła w ub.r. 945,9 tys. zł (wobec 701,2 tys. zł rok wcześniej), na amortyzację - 228,9 tys. zł (przed rokiem: 159,7 tys. zł), a pozostałe koszty rodzajowe wyniosły 2,52 mln zł, o 334 tys. zł więcej niż w 2017 roku.
Zysk w górę, 5,5 mln zł na dywidendę
Ipsos osiągnął w ub.r. 7,44 mln zł zysku operacyjnego, podczas gdy rok wcześniej było to 5,91 mln zł. Pozostałe wskaźniki rentowności wzrosły jeszcze bardziej, bo chociaż kwota zapłaconego podatku dochodowego zwiększyła się z 940,9 tys. zł do 1,71 mln zł, to przychody finansowe poszły w górę z 22,1 do 456,2 tys. zł, a koszty finansowe zmalały z 795,8 do 19,6 tys. zł.
Zysk brutto zwiększył się z 5,14 do 7,88 mln zł, a zysk netto - z 4,19 do 6,16 mln zł.
Jedynym udziałowcem firmy jest francuski koncern Ipsos. Dwa tygodnie temu zdecydował, że jej ubiegłorocznego zysku zostanie mu wypłacone 5,54 mln zł, natomiast pozostałe 623,5 tys. zł zasili kapitał zapasowy spółki.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Ipsosu wzrosły o 10 proc., a zysk o 2 mln zł. Sprzedaż krajowa w górę bardziej od zagranicznej