Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana. „Pozytywny audyt pomiaru”
Prezes TVP Jacek Kurski nie szczędzi słów krytyki wobec Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma może zaniżać wyniki oglądalności Telewizji Polskiej. - TVP przeprowadziła u nas audyt, a jego wynik był pozytywny - odpiera zarzuty instytut.
Nielsen Audience Measurement mierzy oglądalność na zlecenie Telewizji Polskiej od 2011 roku, gdy w przetargu pokonał instytut TNS Global (wcześniej TNS OBOP), który dostarczał danych telemetrycznych telewizji publicznej od 1997 roku. W 2015 roku TVP kierowana wówczas przez Juliusza Brauna, po kolejnym przetargu, przedłużyła umowę z Nielsenem do 2019 roku.
Zdaniem nowego prezesa TVP Jacka Kurskiego, Telewizja Polska ma gigantyczny problem z mierzeniem oglądalności.
- Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pyta Kurski w wywiadzie dla „W Sieci”.
Nielsen Audience Measurement - w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl - poinformował, że ustanowienie grupy wiekowej 16-49 jako komercyjnej nie było decyzją instytutu, ale jest wynikiem ustaleń podmiotów działających na rynku telewizyjnym (reklamodawców, domów mediowych i stacji telewizyjnych).
- Decyzja o zmianie tej grupy nie leży w gestii firmy Nielsen. Odbiorcy naszego badania mają możliwość tworzenia dowolnych grup docelowych powyżej 4 roku życia - podkreśla instytut.
Grupa komercyjna 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku. Dodajmy, że kierujący TVP w latach 2011-2015 prezes Juliusz Braun chciał jej poszerzenia o widzów w wieku od 50 do 59 lat. Na razie nie udało się znaleźć szerszego porozumienia w tej sprawie wśród uczestników rynku telewizyjnego, ale od tego czasu TVP w rozliczeniach z reklamodawcami używa grupy 16-59 lat.
Na zmianę grupy komercyjnej na 16-59 zdecydowali się też wydawcy prasy - uznała ją Izba Wydawców Prasy, prezentowane są w niej wyniki Polskich Badań Czytelnictwa. W kontaktach z reklamodawcami i domami mediowymi stosują ją m.in. Wydawnictwo Bauer, Burda Media Polska czy Polityka.
Jacek Kurski ma też wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - mówi Kurski
- Panel Nielsena jest panelem reprezentatywnym tzn. odzwierciedla strukturę społeczeństwa. Rekrutacja do panelu oraz proces zbierania danych podlegają regularnej kontroli. Stosowane są zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne procedury weryfikujące poprawność zbierania danych. W 2012 roku na zlecenie Telewizji Polskiej został przeprowadzony audyt, który miał na celu potwierdzenie poprawności prowadzonego pomiaru. Wynik audytu był pozytywny - odpiera te zarzuty Nielsen Audience Measurement.
W wywiadzie prezes Jacek Kurski narzeka też na zbyt małą liczbę gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym.
- Dziś przy 300 kanałach mamy wyniki oparte na próbie liczącej 1,6 tys. gospodarstw domowych, jeden panelista wyjdzie do toalety i już ktoś ma zerową oglądalność. Na taki dyktat się zgodziła sprzed laty TVP - mówi Kurski.
Nielsen miał faktycznie 1650 gospodarstw domowych w panelu, ale do końca 2014 roku. - Od początku 2015 roku panel firmy Nielsen liczy 2000 gospodarstw domowych, dane prezentowane są nie dla gospodarstw, a dla osób mieszkających w nich, a jest ich ponad 5400. Nielsen mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie - informuje Wirtualnemedia.pl firma.
Dodajmy, że pracujący w przeszłości dla TVP instytut TNS Global miał mniejszy panel telemetryczny od Nielsena, bo liczący 1250 gospodarstw domowych.
Dane Nielsen Audience Measurement pokazują, że w 2015 roku liderem oglądalności telewizji była TVP1 z wynikiem 12,28 proc. (po wzroście o 0,08 proc.).
Dołącz do dyskusji: Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana. „Pozytywny audyt pomiaru”