Dzienniki Polska Press miały ograniczyć relacje z finału WOŚP? Dorota Kania: WOŚP nie zabiegała o współpracę promocyjną
W części portali dzienników regionalnych Polska Press jest niewiele informacji o niedzielnym finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Według Onetu zalecić to miała Dorota Kania, członkini zarządu wydawnictwa ds. redakcyjnych, ale nie wszyscy naczelni się podporządkowali. - WOŚP nie zabiegała o współpracę promocyjną z Polska Press przy organizowaniu swojej dorocznej zbiórki publicznej. Dlatego przypomniano redakcjom, aby informowanie o zbiórkach pozostało jedynie w granicach naszej działalności li tylko informacyjnej - tłumaczy nam Dorota Kania, a ustalenia Onetu nazywa insynuacjami.
Dłuższych informacji o finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy trudno doszukać się na portalach internetowych „Dziennika Zachodniego”, „Gazety Wrocławskiej” czy „Głosu Wielkopolskiego”. Na stronach głównych są zapowiedzi tekstów o innych wydarzeniach odbywających się w weekend, na czele z balami studniówkowymi. Portale dwóch ostatnich tytułów tegoroczny finał WOŚP zapowiedziały już kilka dni temu.
Inaczej jest na portalach „Dziennika Łódzkiego”, „Echa Dnia” oraz ukazujących się w Małopolsce „Dziennika Polskiego” i „Gazety Krakowskiej”. Tam pojawiły się szczegółowe zapowiedzi finału WOŚP, w „Dzienniku Łódzkim” jest to nawet główny temat na pierwszej stronie sobotnio-niedzielnego numeru.
Onet: sugestia z centrali, by pisać mało o WOŚP
Według ustaleń Onetu taka sytuacja jest efektem zalecenia przekazanego naczelnym poszczególnych dzienników przez kierownictwo Polska Press, żeby o finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy nie pisać wcale albo co najwyżej krótkie teksty. Portal zaznaczył, że potwierdził to w redakcjach wydawnictwa w Krakowie, Katowicach i Poznaniu.
W tej pierwszej zakomunikowano to w piątek przed południem na kolegium, w którym wyjątkowo mieli uczestniczyć wszyscy dziennikarze. - Temat ten może pojawić się na łamach drukowanej gazety w ramach "kulki", czyli maluteńkiego tekstu. Do internetu można dodatkowo wrzucić jedno zdjęcie. O żadnych dużych relacjach czy publikowaniu galerii z regionalnych finałów WOŚP firma nie chce jednak słyszeć. Dostaliśmy na to "szlaban" - powiedział jeden z dziennikarzy z małopolskiego oddziału Polska Press.
Onet ustalił, że do zalecenia z centrali wydawnictwa nie chciał się zastosować Stanisław Wróbel, który od lat jest naczelnym „Echa Dnia”, a niedawno zaczął też zarządzać redakcjami „Dziennika Łódzkiego” i „Expressu Ilustrowanego”. Przeciwny był też wicenaczelny „Głosu Wielkopolskiego” Leszek Waligóra, a dziennikarze „Dziennika Zachodniego” mieli wyrazić swój protest we wspólnym mailu wysłanym do centrali.
Dorota Kania: o WOŚP tylko informacyjnie
- Sytuacje w redakcjach opisywane przez Onet nie miały miejsca, są to kolejne insynuacje dotyczące Polska Press - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Dorota Kania, członkini zarządu firmy nadzorująca redakcje.
Przyznała przy tym, że do redakcji skierowano zalecenie dotyczące relacjonowania finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. - WOŚP nie zabiegała o współpracę promocyjną z Polska Press przy organizowaniu swojej dorocznej zbiórki publicznej. Nie mamy żadnych szczególnych porozumień odnośnie promowania akurat tej zbiórki, nie jesteśmy partnerem, sponsorem czy patronem medialnym itd. Jednocześnie nie zlecono Polsce Press promocji marki WOŚP na zasadach komercyjnych - wyliczyła.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Dlatego przypomniano redakcjom, aby informowanie o zbiórkach pozostało jedynie w granicach naszej działalności li tylko informacyjnej - opisała.
- Spółka podobnie jak inni wydawcy utrzymuje się z reklam i wszelka działalność promocyjna podejmowana jest z uwzględnieniem interesu Spółki, w oparciu o zawierane kontrakty, nie opiera się natomiast o oddolne inicjatywy na poziomie redakcji lub samych dziennikarzy - dodała Dorota Kania.
1/2 Dlatego też podchodzimy do WOŚP wyłącznie informacyjnie, podobnie jak do innych tego typu inicjatyw.
— Dorota Kania (@DorotaKania2) January 28, 2023
Onet i TVN24 wśród partnerów WOŚP
Z branży mediów partnerami Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy są grupa TVN (ze swoimi stacjami TVN, TVN24 i TTV oraz platformą Player), Onet, należące do Eurozetu stacje Radio ZET i Antyradio (w tej drugiej Jerzy Owsiak od siedmiu lat prowadzi autorski program „Zaraz będzie ciemno”) oraz Burda Media Polska.
Przy czym oprócz Onetu sporo o niedzielnym finale WOŚP piszą inne portale horyzontalne. Na WP.pl kilka dni temu pojawił się tekst „WOŚP 2023. Jak wpłacić na zbiórkę? Aukcje, eSkarbonki, SMS”, a w sobotę „Jerzy Owsiak nie zawsze prowadził WOŚP. Tak kiedyś zarabiał na życie”, Gazeta.pl na stronie głównej przygotowuje swoje aukcje przygotowane na tegoroczny finał, natomiast na Interii opisano kilka licytacji przygotowanych przez znane osoby.
O finałach WOŚP od kilku lat jedynie zdawkowo informuje na swoich głównych antenach Telewizja Polska, która do 2016 roku była partnerem telewizyjnym akcji. Już rok później wydarzenie przemilczano, a w głównym wydaniu „Wiadomości” doszło do kuriozalnej sytuacji: z ujęcia pokazującego posła PO komputerowo wymazano serduszko WOŚP, które miał na kurtce. Ówczesny szef TVP Jacek Kurski tłumaczył, że to błąd realizatora wydania wynikający z obaw redakcji, że pokazanie tego logo zostanie uznane za kryptoreklamę.
W dniu zeszłorocznego finału WOŚP w „Teleexpressie”, „Panoramie” i „Wiadomościach” poświęcono akcji po mniej niż 30 sekund.
Zmiany w Polska Press
Polska Press w marcu 2020 roku została przejęta od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau przez PKN Orlen. Szybko zmienił sią cały skład zarządu i prawie wszyscy naczelni dzienników regionalnych.
Jesienią ub.r., niedługo po odwołaniu Jacka Kurskiego z funkcji prezesa Telewizji Polskiej, do zarządu wydawnictwa dołączyli przeszli z TVP Łukasz Greszta i, na stanowisko prezesa, Stanisław Bortkiewicz.
W 2021 roku Polska Press w ujęciu jednostkowym zanotowała wzrost przychodów z 313,96 do 314,47 mln zł, a przy spadku dotacji i ponad 20 mln zł odpisów miało 30,81 mln zł straty netto, wobec 4,09 mln zł zysku rok wcześniej. Wpływy koncernu ze sprzedaży gazet zmalały z 91,57 do 78,4 mln zł, w tej drugiej kwocie 10,37 mln zł osiągnięto w ramach grupy kapitałowej Orlenu. Był to kolejny mocno spadkowy rok, w 2019 roku przychody w tym zakresie sięgnęły 106,82 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Dzienniki Polska Press miały ograniczyć relacje z finału WOŚP? Dorota Kania: WOŚP nie zabiegała o współpracę promocyjną
Pupilek niemieckiego Onetu, liberalnych szmatławców vide Wyborcza, media głównego ścieku - TVN.
Owsiak? WOŚP? Pajaców nie wspieram.