SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak rozliczyć najem i zakup mieszkania w działalności gospodarczej

Wydatki na czynsz za mieszkanie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile najem jest uzasadniony ekonomicznie. Także dzięki zakupowi mieszkania przedsiębiorca może obniżyć swój podatek. W tym wypadku jednak kosztem będzie wartość odpisów amortyzacyjnych.
 

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność poza miejscem zamieszkania. Pół biedy, jeśli odległość od domu do miejsca pracy jest na tyle krótka, że dojazdy nie są kłopotliwe. Gorzej, kiedy przedsiębiorca podpisuje kontrakt na pracę w miejscu odległym od domu.

Można wynajmować
Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu jest najem mieszkania. Osoba prowadząca działalność gospodarczą może podpisać umowę (samodzielnie lub wraz z innymi osobami) najmu i związane z tym wydatki może wpisać w koszty działalności.

Oczywiście, taki najem musi być uzasadniony z punktu widzenia ekonomicznego. Innymi słowy, nie można wynajmować mieszkania w miejscowości, która oddalona jest od miejsca świadczenia usług o kilkaset kilometrów.

Ważne jest także należyte udokumentowanie wydatków, poniesionych na najem. Jak czytamy w interpretacji podatkowej, wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi (sygnatura IPTPB1/4511-830/15-4/RK), owa dokumentacja musi zawierać faktury lub rachunki, wystawiane na właściciela wynajmowanego mieszkania, które potwierdzą wysokość poniesionych wydatków. Ale poza tym, jak stwierdzili urzędnicy, konieczne jest „również posiadanie dowodów, świadczących o wykonanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługach wymagających pobytu w miejscowości, w której podatnik wynajął mieszkanie, umożliwiających w sposób bezsporny ustalenie związku przyczynowo -skutkowego poniesionych wydatków z uzyskanymi przychodami”.

Zakup też jest dozwolony
Ale zdarzają się i takie sytuacje, kiedy umowa na prace poza domem opiewa na tak długi okres, że wynajem przestaje mieć sens ekonomiczny. Korzystniejszą alternatywą jest zakup mieszkania, gdyż w rezultacie będzie się on łączył z mniejszymi kosztami.

Takie rozwiązanie również jest dopuszczalne z punktu rozliczeń podatkowych. Ale tutaj także są warunki – a więc zakup mieszkania musi być uzasadniony z punktu działalności gospodarczej (czy to z jego przeznaczeniem na biuro, czy też jako baza noclegowa). Lokal musi zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Przy czym kwota wydana na zakup lokalu nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. W wypadku nieruchomości kosztem są odpisy amortyzacyjne. Standardowa stawka amortyzacyjna to 1,5% rocznie, ale ustawodawca dał możliwość ustalenia stawek indywidualnych. Zgodnie z przepisami, taka indywidualna stawka amortyzacji w przypadku lokali mieszkalnych może wynosić maksymalnie 10% rocznie, o ile jednak mieszkanie było przez nabyciem użytkowane przez co najmniej 60 miesięcy, czyli 5 lat. A więc przyspieszonej amortyzacji nie można zastosować do lokali nowych. Takie informacje znalazły się m.in. w innej interpretacji łódzkiej izby skarbowej (o sygnaturze IPTPB1/4511-788/15-3/MH).

A co jeśli po zakupie mieszkania kontrakt zostanie wypełniony i przedsiębiorca nie będzie już potrzebował noclegu w danej miejscowości? Wtedy może on wynajmować mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej albo je odsprzedać.
 



Marek Siudaj, Tax Care
 

autor:
2016-03-17

Dołącz do dyskusji:

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl