Android TV i Roku OS z największym wzrostem w 2022 roku
W 2020 i 2021 roku systemy operacyjne do telewizorów Android TV/Google TV i Roku OS odnotowały największy wzrost liczby użytkowników. Z prognozy Dataxis wynika, że na coraz bardziej zatłoczonym rynku streamingowym ten trend utrzyma się także w 2022 roku.
Według analityków Dataxis, dwoma najczęściej używanymi platformami Smart TV na świecie są Tizen Samsunga i WebOS LG. Obie południowokoreańskie firmy zabiegają o to, żeby ich systemy były instalowane także na telewizorach innych producentów. Samsung taki zamiar ogłosił pod koniec 2021 roku. Kilka miesięcy wcześniej na podobny krok zdecydował się koncern LG.
Walorami Android TV i systemu Google TV, który ma go docelowo zastąpić jest duża liczba aplikacji w sklepie Play.
Zobacz także: Android TV doprowadzi do dużego spadku liczby klientów płatnej telewizji
Samsung i LG zapewniają, że ich systemy są łatwiejsze w obsłudze i stabilniejsze. Oznacza to też, że w przypadku Tizena i WebOS trudniej korzystać z pirackich usług. Później pojawiają się tam też nowe aplikacje. Canal+ online najpierw był dostępny na Adroid TV, później pojawiła się wersja na Tizena, a posiadacze WebOS wciąż czekają na tę aplikację. Wielu z nich musiało zamówić zewnętrzne przystawki z Android TV. Dzięki urządzeniom, których ceny zaczynają się od 200 zł można korzystać z systemu operacyjnego Google na telewizorach z innymi systemami lub w ogóle bez Smart TV.
Zobacz także: Streaming zastąpi platformy cyfrowe i sieci kablowe? „Monopol został bezpowrotnie utracony”
Rok 2022 decydujący w wojnie systemów operacyjnych
Z raportu Dataxis wynika, że w rozpoczynającym się roku rywalizacja między twórcami systemów operacyjnych będzie coraz większa. Znana z przystawek firma Roku już w 2019 roku twierdziła, że jej system operacyjny jest najlepiej sprzedającym się w Ameryce Północnej. Teraz chce podbić pozostałe kontynenty. Choć Roku podpisała umowy z chińskimi producentami telewizorów TCL i Hisense, to nie umocniła znacząco pozycji poza USA i Kanadą. Telewizory TCL z RokuOS są jednak sprzedawane w Wielkiej Brytanii. W br. powinny pojawić się także w innych krajach europejskich i Ameryce Łacińskiej.
Także Amazon ze swoim FireOS wszedł na rynek europejski, dzięki partnerstwu z Grundig w Niemczech i Austrii oraz JVC w Wielkiej Brytanii. Oprócz konkurowania z Samsungiem i LG na rynku systemów operacyjnych, Amazon chce też rzucić im wyzwanie na rynku telewizorów. Firma niedawno ogłosiła wprowadzenie własnego Smart TV zbudowanego przez Amazon, do serii Sky Glass i X-Class od platformy cyfrowej Sky i sieci kablowej Comcast.
Zobacz także: Nowy telewizor z DVB-T2/HEVC? Propozycje dla młodych fanów streamingu
Analitycy Dataxis przewidują, że w 2022 roku wzrosną udziały następcy Android TV, czyli Google TV i RiverOS, alternatywy dla WebOS od LG. Obecnie te systemy są instalowane w najdroższych telewizorach. Z czasem ich ceny powinny spaść. Nowe odsłony dotychczas oferowanych systemów mają usprawnione systemy rekomendacji między różnymi platformami streamingowymi. Interfejs jest też w jakości 4K.
Zobacz także: LG Ads wprowadzi spersonalizowaną platformę Smart TV
Dołącz do dyskusji: Android TV i Roku OS z największym wzrostem w 2022 roku