Poprawa jakości powietrza w polskich miastach wymaga innowacyjności
Zwiększanie wydatków na działania związane z ochroną środowiska nie rozwiązuje problemu złej jakości powietrza w miastach. Konieczne jest m.in. długofalowe planowanie, a także poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań - wynika z opublikowanego w czwartek raportu PwC.
W dokumencie „Walka o lepsze powietrze. Polskie metropolie w obliczu zagrożeń ekologicznych i uciążliwości ruchu drogowego” zwrócono uwagę, że w 2016 roku na działania związane z ochroną środowiska 12 metropolii wydało ponad 2,5 mld zł. Jednak autorzy analizy oceniają, że konieczna jest zmiana sposobu myślenia i długofalowe planowanie, a także poszukiwanie śmielszych, innowacyjnych rozwiązań oraz współpraca wszystkich zainteresowanych stron.
Rozwój polskich metropolii
„Stan środowiska naturalnego to tylko jeden z wielkich problemów w rozwoju polskich metropolii. Ze względu na złożoność problemu, nie da się go rozwiązać bez rzeczywistej, długofalowej współpracy w ramach całych obszarów metropolitalnych, współpracy z rządem i wszystkimi interesariuszami, strategicznego planowania i sięgania po innowacje społeczne oraz narzędzia inteligentnego rozwoju miast” – podkreśla główny doradca ekonomiczny PwC prof. Witold Orłowski.
PwC przypomina, że w 12 metropoliach Polski żyje ponad 16 mln osób, co stanowi ponad 42 proc. mieszkańców naszego kraju. Ogólny stan środowiska w polskich metropoliach na tle innych miast europejskich jest niezadowalający, a wynika to przede wszystkim z zanieczyszczenia powietrza spowodowanego nadmiernym ruchem drogowym i spalaniem „brudnego” paliwa w piecach - oceniono.
Jak zaznaczają eksperci PwC, jednym z istotnych elementów poprawy tego stanu rzeczy, obok inwestycji w proekologiczny transport i odpowiednią infrastrukturę, jest także edukacja mieszkańców w zakresie działań minimalizujących negatywny wpływ na środowisko.
Coraz więcej samochodów
Jedną z ważniejszych przyczyn pogarszającego się stanu powietrza w Polsce jest dynamicznie rosnąca ilość samochodów. Liczba zarejestrowanych aut w polskich metropoliach wzrosła dwukrotnie w ciągu ostatnich 14 lat. Ponad 70 proc. wszystkich samochodów to pojazdy 10-letnie i starsze. Obecnie nie funkcjonują w Polsce skuteczne zachęty do zakupu samochodów spełniających nowoczesne normy - zaznaczono w raporcie.
W dokumencie przytoczono również przykłady pokazujące jak miasta walczą z zanieczyszczeniem powietrza. Łódź i Wrocław zainwestowały np. w programy wymiany i modernizacji instalacji grzewczych, które często są w bardzo złym stanie, a także poprawę stanu budynków mieszkalnych, przede wszystkim polegająca na ich ociepleniu. Z kolei w Katowicach podjęto decyzję o wykorzystaniu dronów do badania składu chemicznego dymu z kominów.
Szczecin postawił na zazielenienie przestrzeni miejskiej. W Krakowie przeprowadzany jest konkurs na innowacyjne sposoby zwalczania smogu, dzięki któremu przetestowano już m.in. ścianki z mchów, antysmogowe obrazy, czy sieć smogowych czujników - wymienia PwC.
Wiele miast coraz więcej środków przeznacza na inwestycje w transport alternatywny. Na przykład w Warszawie funkcjonuje jeden z największych systemów wypożyczalni rowerów miejskich w Europie. Do dyspozycji jest ponad 5 tys. rowerów, w tym elektryczne, dziecięce i tandemy. Z kolei w Białymstoku powstał pierwszy system miejskich rowerów wykraczający poza granice metropolii. Podobne działania podejmują też inne miasta. Poznań uruchomił kolej aglomeracyjną. Podobne sieci dobrze funkcjonują również w Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi i Krakowie. Natomiast Rzeszów prowadzi prace nad projektem, którego efektem ma być wprowadzenie w pełni autonomicznych, elektrycznych pojazdów. Jest to rozwiązanie unikatowe w skali europejskiej - ocenia PwC.
Ekologiczny transport publiczny
Transport publiczny też może być proekologiczny - przekonują twórcy raportu podając przykład władz górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii, które podpisały porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, dzięki któremu do 2023 roku w metropolii może pojawić się nawet 300 elektrycznych autobusów. Natomiast w Warszawie do 2020 roku ma być dodatkowo ok. 130 takich pojazdów.
Eksperci PwC w raporcie zwrócili także uwagę na rolę strategicznego, długofalowego planowania działań, które umożliwia zrównoważony rozwój.(PAP)
Dołącz do dyskusji: Poprawa jakości powietrza w polskich miastach wymaga innowacyjności