Jutrzenka: wzrost sprzedaży w II półr., nadal rozważamy akwizycje
Producent słodyczy i napojów Jutrzenka Holding w II połowie tego roku planuje wzrost sprzedaży i powrót do rentowności z 2009 r. Spółka nie rezygnuje z planów akwizycyjnych, poinformowała Jutrzenka w komunikacie.
„Pomimo okresowo słabszych wyników w tym półroczu z optymizmem patrzymy na najbliższy okres, gdyż spadki zysku były też spowodowane wydatkami jednorazowymi jak koszty akwizycyjne. Teraz koncentrujemy się na wzmacnianiu pozycji rynkowej naszych produktów” - powiedział prezes Jan Kolański.
Przychody grupy wzrosły w I poł. 2010 r. o 7% do 290 mln zł przy zysku operacyjnym wysokości 12,6 mln zł (25,6 mln zł rok wcześniej) zysku netto 9,7 mln zł (13,4 mln zł rok wcześniej) oraz dodatkowych kosztach akwizycyjnych na poziomie 3 mln zł, które miały negatywny wpływ na zysk.
Spółka podała, że w I półr. przychody w segmencie napojów wzrosły o 53% w skali roku do 38 mln zł, a w segmencie dodatków kulinarnych wzrost sięgnął prawie 10%.
Marża ze sprzedaży brutto wzrosła z 32,8% w I kw. tego roku do 38,0% w II kw., zaś w całym półroczu sięgnęła 35,5%
„Naszym celem na II półrocze tego roku jest wzrost sprzedaży i powrót do rentowności z roku 2009. Z pewnością pomoże nam komfortowa pozycja finansowa, nadal będziemy pracować nad akwizycjami”- podkreślił prezes.
Koszty sprzedaży wzrosły do 65,5 mln zł wobec 55,1 mln zł rok wcześniej, z czego 41 mln zł to koszty II kwartału. Wzrost kosztów to efekt większych wydatków na działania marketingowe i reklamę (głównie marka Hellena). Koszty sprzedaży segmentu napojów wzrosły o 7,8 mln zł r/r.
Wzrost kosztów sprzedaży był częściowo zniwelowany zmniejszeniem kosztów ogólnego zarządu, które spadły o 24% do 19,7 mln zł w pierwszych sześciu miesiącach tego roku.
„Ponadto w II kwartale 2010 po zakończeniu procesów związanych z akwizycjami zaczęliśmy zwiększać nakłady marketingowe w segmencie słodyczy. Planujemy wzrost sprzedaży w tym segmencie szybszy niż w I półroczu 2010”- powiedział prezes.
Jutrzenka podała, że pierwsze miesiące tego roku poświęciła na przygotowania do możliwych akwizycji, wstrzymując wdrożenie projektów rozwojowych w segmencie słodyczy, zwłaszcza w kategorii czekolad. Brak przejęć spowodował powrót do intensywnych działań prosprzedażowych zmierzających do odbudowywania udziałów rynkowych.
Flagowa marka napojów - Hellena notuje cały czas dynamiczne wzrosty sprzedaż i jest liderem na rynku oranżad z udziałem 36,8% (dane za czerwiec-lipiec 2010, AC Nielsen) wobec 21,2% rok wcześniej.
Segment kulinarny na poziomie przychodów wzrósł o 8%, a na poziomie EBIT o 12% i jest stabilny z ponad 11-proc. udziałem w rynku. Wzrost przychodów w segmencie słodyczy wyniósł 1% w skali roku i jak podała spółka nie jest on satysfakcjonujący.
Jutrzenka podała, że z udziałami rynkowymi na poziomie 8,6% zajmuje trzecią pozycję na rynku słodyczy w Polsce. W celu zwiększenia udziałów w segmencie wyrobów czekoladowych przygotowuje nową strategię dla produktów Goplany.
Spółka podała, że najważniejsze marki grupy, które zapewniają utrzymanie wysokiej pozycji rynkowej to: Grześki, Wafle Familijne, Jeżyki, Akuku!, Brando, Minties, Goplana, Appetita, Hellena, Siesta.
Dołącz do dyskusji: Jutrzenka: wzrost sprzedaży w II półr., nadal rozważamy akwizycje